Pyöräily: Uusi kypärä hankittu! Kypärä voi pelastaa henkesi

Viime aikoina on saatu lukea aika paljon ikäviä pyöräilyuutisia. Puolassa kuoli ammattilaispyöräilijä kaaduttuaan ja iskeydyttyään siltarumpuun. Radiojuontaja Perttu Häkkäsen kuolemasta tuli lisätietoa. Hän oli ajanut ilman valoja, kypärää, eikä takajarrukaan ollut toiminut. Hän menehtyi kaatumisen seurauksena. Vastaavia tapauksia on ollut enemmänkin. Itse olin todella hidas lähtemään mukaan pyöräilykypärätrendiin, mikä johtui siitä, ettei nuoruudessani ollut kypäröitä. Tuli ajettua kaikenlaisilla pyörillä ja kaaduttuakin, mutta koskaan ei mitään ihmeempää sattunut. Ehkä useimmilla oli siihen aikaan onni matkassa tai vaihtoehtoisesti liikenne oli nykyistä hiljaisempaa ja rauhallisempaa. Ajoin vielä muutama vuosi sitten maastopyörällä, missä oli lukkopolkimet, eikä ollut kypärää. Vasta maantiepyörän hankkiminen sai ottamaan käyttöön tsubun. Olin ostanut sen jo 1-2 vuotta aikaisemmin, mutten ollut käyttänyt. Nyt on aika siirtyä kypäränkäytössä seuraavalle tasolle ja hankkia kaupunkifillarikypärä.

Neonväri saattaa pelastaa hengen

Se ei ole pelkästään niin, että jos kaatuu, kypärä joko pelastaa hengen tai ei niin tee, vaan kypärällä on myöskin mahdollisuus olla se tekijä, joka lisää pyöräilijän näkyvyyttä pimeällä ja silloin kun muuten on huono näkyvyys. Kun Bemarin moottoripyöräkypäräni avausmekanismi hajosi vanhuuttaan, hankin uudeksi kypäräksi neonkeltaisen mallin ja nyt tein pyöräilyssä aivan saman. Uskon vahvasti siihen, että jos vaikkapa syksyllä on pimeää ja satelee, niin autoilijat näkevät minut paremmin kuin minulla on neonvärinen kypärä päässäni. Perustelen tätä sillä, että olen seurannut aika paljon tietä ylittäviä koiranulkoiluttajia, kun olen ajanut huonolla kelilla moottoripyörällä ja havainnut, että jos joku on pukeutunut mustiin, häntä ei näe ollenkaan. Niinpä kun valinnanvarana oli joko musta tai neonkeltainen pyöräilykypärä, valitsin millisekunnissa sen keltaisen.

Stadiumisssa on nyt pyöräilydiilejä

Miksi sitten päätin vetää liipaisimesta juuri tänään ja ostaa sen kypärän, enkä lykätä asiaa pohtien, tarttenko oikeasti kypärää. No syynä oli se, että aamulla havaitsin Stadiumin sähköpostin, jossa luki pyöräale nyt käynnissä! ja siinä sähköpostissa oli juuri sen tyyppinen kypärä, minkä halusin. Minulla on asiallinen maantiepyöräilykypärä, malliston keskivaiheilta valittu 120 euron Giro Monza, joka istuu hyvin päähän, on hyvin hengittävä ja kevyt, mutta en halunnut samanlaista sporttimallia. Halusin urbaaniin liikenteeseen paremmin sopivan semikananmunanoloisen mieluusti mattapintaisen kypärän, missä olisi kuitenkin tuuletusreikiä. Lisäksi halusin, että siinä olisi tämä uuden MIPS-teknologian tarra, sillä ne ovat kuitenkin turvallisempia kuin tavalliset ilman sitä teknologiaa. Se teknologia nimittäin suojaa vakavia aivovammoja aiheuttavilta kiertoliikkeiltä paremmin, koska se antaa kypärän ulko- ja sisäosan liukua suhteessa toisiinsa. Plussana olisi sitten se, jos merkkinä olisi Giro, mutta kyllä minä muunkin voisin hankkia. No tässä Giro Cormickissa täyttyivät kaikki nämä ”vaatimukset”, joten se oli helppo päätös. Hintaa ostokselle kertyi vain 49,99€ (norm. 79,99€), joten se on kyllä aika halpa turvallisuusvaruste.

Semi extempore, muttei täysin

Kypärää ei tarvitse joka vuosi ostaa, vaan yksi kypärä käy vuosia, joten en kyllä oikeasti näe mitään syytä, miksi sellaista ei ostaisi. Tuollainen kypärä voisi olla Alepa-pyörienkin käyttäjillä. Myöhemmin jos haluaa paremman, kalliimman tai erilaisemman kypärän, niin sen voi upgreidata. Ei kerralla tarvitse siis ostaa kypärää loppuelämäkseen, vaan muutaman vuoden päästä saattaa olla kaikilla kypärät, missä on esim. takavalo. Turha siis miettiä liikaa, mutta kyllähän noi kaikki ovat testattuja ja turvalliseksi havaittuja, joten mars kauppaan ja kypärä päähän. En silti ostanut aivan ensimmäistä kypärää, mikä silmiini osui, sillä vertailun vuoksi kokeilin Stadiumissa Giro Quarter FS MIPSiä, mikä on ovh-hinnaltaan 10 halvempi, mutta nyt samaan hintaan alennettu kuin ostamani kypärä. Se on aivan uskomattoman kirkas oranssi väriltään (kuva ei tee oikeutta, vaan vaalentaa johtuen liikkeen valaistuksesta), joten innostuin aikanaan kypärästä värin vuoksi, kun näin sen Inter Sportissa, mutten ostanut kypärää, kun ajattelin, ettei se hengitä, kun siinä ei ole samalla tavalla reikiä. Nyt kun kokeilin molempia, niin tuo oranssitsubu on kyllä todella paljon painavampikin. Keveys on kuitenkin yksi olennainen tekijä, joten tämä keltainen Cormick MIPS on nyt vähintäänkin riittävän hyvin hankintakriteerini täyttävä. Happy Days, nyt on kiva pyöräillä pikkaisen turvallisemmin.

Mainokset

One Reply to “Pyöräily: Uusi kypärä hankittu! Kypärä voi pelastaa henkesi”

Kommentointi on suljettu.