250 km: Rincon vs. Clifton 6 vs. Mach 2 – mikä Hoka-kenkä millekin lenkille?

Kesäkuun alussa kirjoitin vertailun 250 kilometrin kokemuksen perusteella, millaisia Hoka Clifton 6 ja Hoka Mach 2 ovat. Nyt on kaksi ja puoli kuukautta kulunut ja yksi Hoka-pari eli uusi Rinconkin on ylittänyt tuon rajapyykin ja näiden kahden muunkin kohdalla näkemys on terävöitynyt. Niinpä päätin palata samaan aiheeseen. Tätä kirjoittaessani Hoka Clifton 6:ssa on 554 km, Hoka Rinconeissa 280 km ja Mach 2:ssa 330 km. Jotta ei menisi vanhan toisteluksi, niin linkitän tähän kengistä aikaisemmin kirjoittamani jutut tähän. Hoka Rinconista on juttua täällä, Machista täällä ja Cliftonista täällä.

Suurimmat erot käyttötarkoituksissa

Clifton 6 valkoisena, Hokaoneone.eu

Koska kestävyys on aihe testeissäni vasta 500 km jälkeen, en tässä varsinaisesti siihen keskity, vaan käyttötarkoituksiin. Jos haluaa lukea ja nähdä, millaiset Cliftonit ovat 500 km jälkeen, niin se onnistuu katsomalla siitä kirjoittamani jutun. Muuten toteaisin vain sen, että Rinconeiden pohjat kyllä kuluvat aika lailla, mutta omalla kohdallani eivät huolestuttavasti. Jos jotain henkilöä tuollainen asia mietityttää, niin sitten sitä kannattaa ajatella, mutta minulle kevyen ja vaimennetun kengän pohjan kulumattomuus ei ole mikään kynnyskysymys.

Niinpä tässä keskitytään tosiaan vain käyttötarkoitukseen ja teen sen nyt toistepäin eli käyttötarkoitus edellä pohtien mikä Hoka-kenkä sopii millekin lenkille. Kerrotaan nyt aluksi kuitenkin tähän speksit. Hoka Rincon on näistä kevein eli 215 grammaa koossa 42 2/3. Mach 2 puolestaan painaa 225 grammaa ja Clifton 6 on näistä painavin 256 grammalla. Kaikissa siis sama koko ja 5 mm droppi, mutta luonteeltaan kengät eroavat toisistaan.

Salikäyttöön

Naisten Rincon, Hokaoneone.eu

Kuntosali ja ryhmäliikunta: Rincon
Rincon on mukavampi kuin Mach, stabiilimpi kuin Clifton ja ennen kaikkea kevyt ja hengittävä.

Juoksumatto:

Naisten Mach 2, Hokaoneone.eu

Pk-lenkit ja pitkikset: Rincon
Olen juossut näitä lenkkejä myös Machilla, mutta se on turhan kova, jos usein juoksee, mutta pari kertaa viikossa ihan jees. Rincon on mukavampi ja jalkoja säästävämpi, joten sillä on helppo juosta pk-lenkkejä melko vauhdikkaastikin. Ainoa, mitä tarkkailisin Rinconeilla, on syke. Ne ovat niin kevyet, että vauhti karkaa vk-puolelle, jos ei ole tarkkana.

Vedot ja tempojuoksu: Mach 2
Mach 2 on juuri sopiva tähän käyttöön. Rinconeilla itselleni sopiva mattojuoksuvauhti on siinä 13-14 km/h tienoilla, mutta kun laitetaan lisää hanaa, niin Mach 2 on kenkä, joka tuo askeleeseen lisää vauhtia.

Eli yhteenvetona toteaisin, etten mattojuoksuun hankkisi ollenkaan Cliftoneita. Pelkillä Rinconeilla pärjää, mutta jos näistä jonkun toisen ottaa rinnalle, niin se olisi Mach 2. Toki ne kovemmat lenkit voi juosta myös kisakengillä, mutta kun matolla ei kilpailla, niin periaatteessa sisäkäyttöön ei varsinaisia kisakenkiä tarvita.

Ulkojuoksuun

Miesten Mach 2, Hokaoneone.eu

Ratajuoksu: Mach 2
Kuivalla radalla Mach 2 on paras ja nopein näistä, märällä radalla se ei sen sijaan pidä. Toisaalta märällä harva kenkä toimii. Rincon on ihan jees ratajuoksuun, mutta siitä jää sellainen viimeinen nopeus puuttumaan.

Vauhtijuoksu asfaltilla:

Miesten Rincon, Hokaoneone.eu

Tempojuoksu ja maratonvauhti: Mach 2
En ole juossut Macheilla asfaltilla, mutta jos juoksen kovempaa vauhtia, kaipaisin kengältä vähän enemmän vauhtia ja räjähtävyyttä kuin mitä Rinconissa on. Sen vuoksi valitsisin Machin. Sama koskee lyhyempiä maratonvauhtisia.

Uptempo ja maratonvauhti: Rincon
Kun matka pitenee, niin Rincon on hellempi jaloille kovalla alustalla. Joten jos matka pitenee tai vauhti hiljenee niin mieluummin se kuin Mach. Erityisesti pitkiset, joissa on maravauhtista, on Rinconeilla hyvä juosta.

Pk-lenkit:

Miesten Clifton 6, Hokaoneone.eu

Palauttavat lenkit: vanhat Cliftonit
Kun tossuissa on joku 500+ kilsaa, niissä alkaa vähän vaimennus olla kasassa. Silloin noista Cliftoneista tulee sellaiset, että niillä on luontevaa juosta hiljaa.

Kevyet lenkit: Rincon
Rincon on näistä kaikista monipuolisin yleiskenkä ja niillä on luontevaa juosta kevyitä lenkkejä, joiden pituuskaan ei ole yleensä tolkuton ja jos jalat ovat väsyneet, niin Rinconeilla on helpompi juosta kuin Cliftoneilla.

Pitkät lenkit: Clifton 6 ja Rincon
Clifton 6 on nimen omaan pitkiskenkä, mutta se on vähän fiiliksen mukaan. Joskus jos haluan tehdä pitkiksen lyhyempänä esim. 25 km pituisena, laitan jalkoihin Rinconit ja samoin tietysti ne pitkikset, mitkä sisältävät maratonvauhtista, juoksen Rinconeilla. Muuten aina kyllä pitkikset taitetaan Cliftoneilla, sillä se kenkä on pitkillä matkoilla parhaimmillaan.

Puolipitkät lenkit: Clifton 6 ja Rincon
Nämä sellaiset 15-24 km ovat puolestaan täysin fiiliksestä kiinni. Voin valita kumman tahansa kengän oikeastaan sen mukaan miltä tuntuu. Jos jalat ovat todella väsyneet, voi olla, että otan Rinconit, jos ajattelen, etten jaksa juosta painavammilla kengillä, mutta toisaalta saatan haluta Cliftonin suurempaa vaimennusta tunteakseni, että säästän jalkoja. Se on makuasia ja fiilisjuttu.

Paras yleiskenkä: Rincon
Jos esim. pitäisi lähteä viikoksi etelään, ottaisin mukaani vain Rinconit. Niillä pystyy tekemään oikeastaan kaikki harjoitukset, eivätkä jalatkaan kavahda suurta määrää. Toki keveys ja 5 mm droppi vaikuttavat siihen, että kaikki eivät välttämättä pysty niillä kaikki lenkkejä tekemään, mutta se soveltuu näistä kengistä parhaiten yleiskengäksi tai sanoisin jopa, että se on näistä ainoa yleiskenkä. Clifton on niin paljon pitkien lenkkien tossu vaimennuksensa takia ja Machissa on sen verran kovempi välipohja, että sillä ei ole mukava juosta koko ajan.

Tarvitseeko nämä kaikki kengät olla rotaatiossa?

Hoka Carbon X, Hokaoneone.eu

Sanoisin, että Cliftonit ja Rinconit ehdottomasti ja Mach olisi rajatapaus. Jälkimmäisen osalta kyse on lähinnä siitä, että se on aika kallis ja kaikki ne harjoitukset voi tehdä myös oikeilla kisakengillä kuten Hokan osalta Carbon Rocketeilla tai Carbon X:llä. Nämä kolmehan eivät minusta ole juurikaan kisakenkiä. Rinconeilla voi kuntoilija juosta maratonin ja Cliftoneilla voidaan kisata ultramatkoilla, mutta jos oikein tosissaan kisataan, niin ottaisin kyllä alle nopeamman kengän. Itseäni vierastuttaa hieman se Carbon Rocketin 1 mm droppi, sillä tiedän, että akillesjänteeni eivät siitä pitäisi, mutta Carbon X takuulla selviytyisi kaikista nopean juoksun tarpeesta.

Jos henkilö tarvitsee kahdet nopeat kengät, niin ottaisin ulos sellaiset, millä voi kilpailla eli Carbon X:t ja sisälle ne, mitkä saa halvemmalla eli jos Mach 2 esim. on tarjouksessa kuten se viime aikoina on ollut XXL:ssä, niin sitten valitsisin sen, mutta jos listahintaa katsotaan, niin en maksaisi sitä täyttä hintaa. Mach 2 on ihan hyvä kenkä, mutta se on vähän kalliiksi hinnoiteltu ja omaa kuitenkin suppeamman käyttötarkoituksen. Rincon ja Clifton 6 sen sijaan ovat todella erinomaisia kenkiä, eikä niiden hankintaa tarvitse millään tavalla perustella.

Näin rakentaisin Hoka-rotaationi

Oma valintani olisi varmaan kaksi paria Rinconeita (toiset ulos ja toiset sisälle), yhdet Cliftonit ja yhdet Carbon X:t ja sitten kun Cliftoneihin tulee 500 km, hankkisin toisen parin Cliftoneita, jolloin ekasta parista tulisi palauttavien lenkkien kenkä. Siis olettaen, että henkilö juoksisi vain yhdellä merkillä eli tässä tapauksessa Hokilla. Monihan vaihtelee merkkejä, mikä sekin on hyvä juttu. Itselläni nuo Cliftonit ovat nyt tuossa 500+ km vaiheessa ja juoksen niillä lähinnä puolipitkiä ja uutena pitkiskenkänä onkin Nike Vomero 14, eikä Clifton 6, mutta se on toisen tarinan aihe eli myöhemmin tulen tekemään noista kengistä keskinäisen vertailun.