Viikkoyhteenveto: 7 viikkoa kipeänä

WordPressiltä tuli ilmoitus, että blogi täytti eilen 6 vuotta. Niin kauan olette jaksaneet näitä juttuja lukea. Kärsivällisyyttä tämä vaatiikin, kun tuntuu, että samalla tavalla kuin Dohan mm-urheilussakin, onnistumisia ei juurikaan tule. Nytkin olen ollut 7 viikkoa enemmän tai vähemmän kipeänä. 9 viikkoa sitten lauantaina eli 64 päivää sitten satutin polveni. Pari viikkoa meni toipumiseen ja sen jälkeen oli tunne, että nyt voi alkaa harjoitella. Sitten olikin flunssa sen viikon ja tinttasin väkisin lenkkejäkin, vaikka flunssa vaivasi. Sunnuntaina vielä yli kolmenkympin pitkis 4.51 min/km keskarilla, vaikka väsy painoikin. Seuraavalla viikolla olin sitten jo aivan puhki. Sen viikon sunnuntaina oli viimeinen pitkis ja silloin teki mieli heittää kävelyksi. Nyt on tuosta mennyt viisi viikkoa ilman pitkistä. Välillä ollut juoksutaukoa, välillä olen lenkkeillyt kevyesti, mutta mitään treenejä en varsinaisesti ole tehnyt.

Viikko sitten torstaina tuli sitten flunssa, minkä seurauksena viikonloppuna kuumeessa ja tämä viikko melkoisen nuhan ja yskän kourissa. Rintakehän on itseasiassa ollut kipeä sen koko 6-7 viikkoa ja olo huono. Tällä viikolla tuo flunssa on mennyt kyllä aika lailla lihaksiinkin. Keskiviikon HIITin jälkeen paikat tulivat tolkuttoman kipeiksi ja perjantain mattolenkin jälkeen eilen oli kyllä todella kipeät ja jäykät nilkat, lonkka ja sääressäkin yhdessä kohdassa tuntui ja itseasiassa tuntuu yhä. Eilen oli todella vaikeata juosta. Parin kilsan jälkeen oli pakko pysähtyä. Lopulta sain juostua reilun tunnin, mutta jo alle 5.30 min/km oli vaikeata. Mietin vaikuttiko yön maratonin valvominen, mutta toisaalta nukuin sen jälkeen yli yhteentoista, joten univajetta ei ainakaan ollut. Tänään kun olin lähdössä lenkille, ajattelin, ettei siitä mitään tule, sillä oli niin kipeä olo. Lopulta se lenkki oli kuitenkin paljon parempi kuin viime aikoina. Okei keskari ei ollut kuin 5.08 min/km, mutta se sisälsi mäkistäkin maastoa kuntoradoilla kuten mm. Herttoniemen hiihtoladun pohjalla ja myös juoksua Keskuspuistossa. Lähes koko matka pehmeällä alustalla. Toki 15 km jälkeen olin aika puhki ja kun olin pitkiksen juossut, käynyt suihkussa ja syönyt, niin sen jälkeen oli niin huono olo, etten pystynyt kuin maata, mutten nukkua. Jotenkin liian huono ja väsynyt olo nukkuakseni. No pääasia, että sain ekan pitkiksen tehtyä viiteen viikkoon ja n. 55 km juoksua nyt kolmeen päivään.

Yhteenveto:
ma: kipeänä, lepo
ti: 9 km matolla at 5.02 min/km. Ei pitänyt mennä juoksemaan, vaan keskivartalotunnille, mutta lounaan jälkeen meni sähköt ja ilmoitettiin, että ne tulisivat back vasta klo 17.30, joten lähdin menemään. Juoksin jonkun verran, mutten jaksanut muuta tehdä salilla. Hikosin aika lailla. Nike Epic React 2
ke: HIIT tunti 45 minuuttia ja kehonhuolto 60 minuuttia. HIITissä kyllä aika höntti olo, kun tuollainen nuha ja flunssainen olo. Ei helppoa
to: 10 km matolla at 4.58 min/km. Jalat todella kipeät HIITistä. Lähdin liikkeelle todella hitaasti 11 km/h ja sitten pikkuhiljaa kiristäen 13 km/h asti. Brooks Launch 6
pe: 15 km matolla at 5.07 min/km. Pisin lenkki aikoihin. Katsoin samalla Dohan kisoja ja juoksin hissukseen. Toista 5000 m alkuerää en enää jaksanut katsoa, vaan painuin saunaan. Brooks Launch 6
la: 12,7 km at 5.20 min/km. Heikko olo, muuta ei voi sanoa. Sai taistella, että jaksoi juosta edes yli tunnin. Hoka Rincon
su: 27,04 km at 5.08 min/km. Suosiolla metsään ja kuntopoluille, koska olo ei oikein salli nopeata assupitkistä. Hyvää hermolepoa uusilla seuduilla lenkkeily. Tosin 15 km jälkeen olin jo aika väsynyt ja nyt illalla sitten todella uupunut. Olen silti iloinen siitä, että sain ekan pitkiksen yli kuukauteen tehtyä. Hoka Clifton 6
YHTEENSÄ: 73,74 km juoksua, HIIT ja kehonhuolto.