Viikkoyhteenveto: uusia vaivoja ja Doha lusittu

Blogieditori ei toimi nyt jostain syystä läppärillä, joten en kirjoittanut viikonloppuna mitään. Yritin sekä lauantaina että sunnuntaina, mutta selain meni koko ajan jumiin ilmoittaen wordpress ei vastaa ja sitten kun refreshasin, niin menetin aina kaiken kirjoitetun tekstin. Vaikka kaikki muut ikkunat olivat suljettuina, ei se silti toiminut. Nyt pöytäkoneella pelittää normaalisti, joten unohdetaan se läppärin käyttö. Mennään saman tien siihen, millainen viime viikko oli.

Terveys vähän parantunut

Yskää ja nuhaa on vielä vähän, mutta omituisinta on kivut koko rintakehän alueella, jotka ovat vaivanneet sellaiset pari kuukautta. Se on välillä ahdistavaa tällai istuessakin, mutta erityisesti urheillessa. En tiedä, mikä siellä on. Ne tuntuvat olevan jotenkin ruokatorven ympärillä molemmilla puolilla ja on sellainen tunne, että olisi pala kurkussa. Muuten on ajoittain tuntunut jo sellaista fiilistä, että olisin lähes terve. Tiistain lenkillä oli hyvä fiilis ja juoksin kesken lenkkiä jotain 3 kilsaa sellaista hieman päälle 4.30 min/km vauhtia. Syy miksi lenkin pituus oli vain 9 km ei johtunut fiiliksestä, vaan siitä, että halusin tulla sisään syömään ja katsomaan kisoja. Keskiviikon HIIT-tunnilla olo oli huomattavasti huonompi ja löysempi. Sykkeen nostoa vaativat liikkeet menivät kyllä huonosti. Torstain lenkki oli huono, tuntui olevan rintakipuja ja huonovointisuutta. Perjantaina juoksin matolla reipasta, mutta vaikka vauhti oli vain tempojuoksutasoa, niin tuntui, etten oikein askeltakaan jaksaisi mennä. Lopulta sain kasaan 4x1000m 3.52 min/km vauhdilla, mikä oli aika surkeasti. Tavoite oli juosta 10x1000m, kun vauhti oli niin hiljaista.

Lauantaina taas pannut

Lauantaina oli todella kylmä, joten laitoin ensimmäistä kertaa jalkaani ostamani 2XU-talvitrikoot ja perjantaina saapuneen uuden juoksutakin. Silti tuntui olevan alussa kylmä. Johtui varmaan osin siitä, että jalassa oli Hoka Rinconit, mitkä ovat aika ohuet päällisen osalta, joten ne eivät ihan talvikelien tossut ole. Aurinko kuitenkin paistoi ja myöhemmin alkoi tuntua aika kivalta. Nautin, vaikka juoksin hiljaa. Westendissä otin kuvia auringonpaisteessa ja fiilis oli hyvä. Lähdin siitä sitten muita asioita miettien ja tulin hiekkatieltä asfaltille. Siinä reunassa oli kynnys, jota en tietenkään huomannut ja menin nurin. Jälleen kerran polvi verillä, samoin kylki ja kyynerpäässäkin pieni ventti. Onneksi juoksutakin hihat peittävät ranteet ja kämmenet osin, joten käsiin ei tullut mitään, vaikka oikea käsi olikin tuon seurauksena vähän arka.

Mitään pahempaa ei käynyt. Eniten minua huvitti se, että kun on uudet vaatteet päällä, niin ne menevät paskaksi. Vanhalla hiihtopuvulla kaaduin lukemattomia kertoja, eikä kankaalle käynyt mitään. Nyt uudessa takissa on vain reikä pintakankaassa, mutta kun siellä on toinen kangas alla, niin se ei ole edes läpipuhki. Housuissa sen sijaan on reikä sekä vyötäröllä oikealla puolella sekä sitten siinä vasemmassa polvessa. Niinpä sunnuntain lenkille tulikin sitten laitettua pari vuotta vanhat Craftin trikoot ilman kompressiota.

Pystyin juoksemaan sunnuntaina

Lantio on oikealta puolelta ehkä eniten kipeä. Kyljessä ja kyynerpäässä sekä olkapäässä on pikkaisen arkuutta. Se polvi on yllättävän hyvä. Se ei turvonnut kuten kesällä ja kaksi haavaa ovat minusta vain pintahaavoja. Se johtuu siitä, kun oli kuitenkin sitä kangasta, mikä otti ensin maahan, enkä nyt osunut mihinkään kiveen, vaan osuma asfalttiin ja siitä kyljelleen. Tämä on siis naarmutyylinen vamma siihen kesän pahempaan loukkaantumiseen verrattuna. Oikea nivunen saattoi kyllä saada myös osumaa. Satutin sen toukokuussa fillaroidessa väistäessäni autoa ja se on vaivannut erityisesti salilla. En ole oikein pystynyt tekemään kunnon liikkuvuutta vaativia liikkeitä. Nyt se on tänä aamuna sen verran kipeä, että minun oli vaikea kävellä. Muutenhan mitään isompaa ongelmaa ei tullut, sillä juoksin eilen yli 30 kilsan pitkiksen ja vaikka alussa tuntui pahalta, niin 20 km jälkeen alkoi tuntua paremmalta. Jos siis vertaa viikko takaperin olleeseen tilanteeseen, jolloin väsähdin 15 km jälkeen, niin tilanne oli nyt paljon parempi. Tosin jostainhan se johtuu, että alkukilsat ovat niin vaikeita, että tuntuu, että pitäisi heittää kävelyksi. Se voi kyllä johtua siitäkin, kun kisoja piti Dohasta katsoa yötä myöten. Maratonin jälkeen menin nukkumaan joskus kolmelta. No nyt kun sitä ei enää ole ja yritän tällä viikolla nukkua pidempiä yöunia, nähdään mitä se vaikuttaa.

Yhteenveto:
ma: lepo
ti: 9,13 km at 4.56 min/km
. Piti tulla myrsky, mutta sade lakkasi iltapäivällä. Oli aivan mahtava aurinkoinen syyssää. Hoka Clifton 6
ke: HIIT-tunti 45 min ja kehonhuolto 60 min
to: 10 km matolla at 5.01 min/km. Olo tuntui todella huonolta, joten sai taistella, että sai kympin täyteen. Teki mieli lopettaa 6 km jälkeen. New Balance Beacon
pe: 12 km matolla at 4.34 min/km sis. 4x1000m / 90 sec. at 3.52 min/km. Aivan mönkään mennyt ”vauhtitreeni”. Brooks Launch 6
la: 11,78 km at 5.04 min/km. Espoon Rantaraitilla rennosti ja nurin… Hoka Rincon
su: 30,30 km at 5.07 min/km. Pitkis kirpeässä syyssäässä. Cliftoneiden pohjasta irtosi yhdellä suoralla 10 metriä ennen Ylästön kylttiä kumisuikale. Sen jälkeen juoksin vielä 15 km niin, että se roikkui sieltä pohjasta. No täytyy liimata se kiinni – katsotaan jos pysyy. 670 km oli jo kengissä mittarissa, kun irtosi, joten ei voi laittaa laadun piikkiin. Hoka Clifton 6
Yhteensä: 73,21 km juoksua, HIIT- ja kehonhuoltotunnit, ei mitään muuta liikuntaa ellei lyhyitä kaupunkipyöräpätkiä lasketa.