Viikkoyhteenveto: Gretzky-fiilis

Sunnuntain pitkis tehty ja samalla tajuan, että tämä on yli sadan kilsan viikko. Alan miettiä, koska niin on viimeksi tapahtunut. Aivan, viikko ennen polven satuttamista. Kauanko siitä sitten on aikaa? No 15 viikkoa. Polven satuttamisesta puolestaan on tasan 99 päivää eli tuon otsikon pelimiehen numeron verran ja nyt vihdoinkin pääsen taas kunnon kilsamäärille. Kiva tosiaan juosta taas 100+ viikko. Saa nähdä kuinka käy ensi viikolla, sillä tein tänään sellaisen pitkiksen, että kiertelin pääasiassa vain Lauttasaaren rantoja reilut kolme tuntia. Viimeisellä kympillä jalkani jäi sellaisen vinottain olevan kiven reunustamaan koloon ja nilkka taittui vähän sisäänpäin. EI muljahtanut millään tavalla, mutta kantapään etupuolelta jomottaa ja kun kävelen niin välillä tulee sellainen pistävä kipu hetkeksi. Mä en tiedä mikä se on, mutta kun se ei haitannut juoksussa ollenkaan, niin mietin, että oisko siellä jossain pienessä lihaksessa pieni venähdys. Toivotaan, ettei mitään tästä seuraa, sillä en halua ainakaan vähempää juosta jatkossa, vaan päästä treenin makuun.

Määrää, mutta vähän enemmän vauhtiakin

Juoksin tällä viikolla jo laatuakin pikkaisen. Keskiviikkona 5×1000 m / 600 m palautuksilla. Kaksi ekaa 4.00, sitten kaksi 3.45 ja vika lähtien liikkeelle 3.32 vauhdilla, mutta ottaen 150 metrin loppukirin, joten se meni alle 3.30. Täytyy sanoa, että se viimeinen oli tälle kunnolle liian kovaa ja kaksi ensimmäistä liian hiljaisia. Totuus piilee jossain siellä välimaastossa. Hyvä kuitenkin saada vähän vauhtijuoksua taas tehtyä, vaikkei vielä olla kovinkaan lähellä edes kesän tasoja. Perjantaina piti juosta vähän reippaammin ulkona, mutta valitettavasti tiet olivat jäässä. Päivällä oli joku 5C, mutta lämpötila laski nopeasti ja lähtiessäni liikkeelle oltiin nollassa. Paikoitellen oli sellainen kuura maassa ja itseasiassa suurin osa matkasta oli liukasta. Juoksin Baltsu 8K 4.16 min/km vauhdilla. Eka kilsa oli hyvissä olosuhteissa ja se menikin 4.02 eli lupauksia herättävästi, mutta tuon jälkeen lähinnä keskityin siihen, etten liukastuisi. Se ei ollut kuin luistinrata, mutta kun tossu ei oikein pitänyt missään vaiheessa, niin en uskaltanut juosta kovin kovaa. Se oli ehkä sellainen uptempo-tyyppinen harjoitus pikemminkin nyt. Sykevyö ei ollut mukana, joten en tiedä, millaisilla sykkeillä juoksin, mutta huomasin, etten joutunut koville. Siitä huolimatta tuntuu, että kivalla tavalla saan nyt mukaan reippaampaa juoksua ja joka lenkki parantaa kuntoa, vaikken menisikään vielä kovinkaan lujaa.

Takkini tunnistettiin

Tuon perjantain lenkillä yksi Strava-seuraaja oli tullut vastaan ja hän kertoi myöhemmin tunnistaneeni minut takista. Itselläni oli sen verran lasit huurussa, etten varmasti olisi edes kovin tarkasti nähnyt, kuka vastaan tulee, mutta muutenkin reippaammilla lenkeillä en kyllä pysty keskittymään sellaisiin asioihin. Yritän katsoa teiden ylityksiä, ettei tule ongelmia autojen kanssa tai ettei ole koirien ulkoiluttajia tai jalkakäytävällä pyöräileviä lapsia, joiden kanssa voisi tulla jotain törmäyksiä. Muuten annan vain mennä. En rehellisesti sanottuna edes muistanut, että joku olisi tullut vastaan. Hiljaista siellä oli, mutta toki jotain ihmisiä jossain näkyi, mutten vain treenatessa heitä huomannut noteerata. Valoisalla hidasvauhtisella lenkillä kuten tämän päivän pitkiksellä noitakin asioita huomaa ihan eri tavalla.

Neonvärit ovat jees

Tänään ei ole tullut mitään palautetta, että minut olisi nähty lenkillä, mutta juoksin kyllä samoissa kuteissa pois lukien kengät. Tuo ostamani Sauconyn takki toimii hyvin, pidän siitä todella paljon ja lisäksi tällaisilla viileillä syysilmoilla on minusta kätevintä käyttää otsapantaa. Pipo on vielä liian kuuma, lippis ei suojaa korvia ja Buff on vähän liian ohut. Minulla on ollut jo pari vuotta valkoinen Daehlien otsapanta, mitä norjalaishiihtäjätkin käyttävät, mutta nyt ostin keväällä toisen pannan. Se oli Top Sportin loppuunmyynnistä Aleksilta. Siellähän ei ollut oikein mitään järkevää myynnissä, kunnes huomasin, että neonpunaisia pantoja ja pipoja on pilkkahintaan. Ostin molempia yhdet. Se punainen panta sopii minusta ihan hyvin keltamustan takin kanssa ja kuten aiemmin olen maininnut, niin neonvärit ovat turvallisuusvaruste juoksussa. 80-luvulla kasvaneena pidän kyllä muutenkin neonväreistä. Minusta niissä on sopivaa räväkkyyttä. Eräs hillitympiä värejä käyttävä arkkitehti joskus asiasta jotain mainitsi, mutta sitten kerran kun minulla oli musta Valentino Rossin prätkätakki, missä on neonkeltaisella nahalla numero 46 ja sellaiset heijastin nauhat, niin hän sanoi, että noi neonvärit sopivat kyllä sulle, kun sä oot vähän sellainen formulakuski. Ehkä se niin onkin ja se oli hyvin sanottu. Pidän mieluusti neonvärejä ainakin sporttijutuissa ja liikenteessä ja just nimen omaan sen takia, koska pidän itse niistä. Ei oikeastaan edes kiinnosta, mitä ulkopuoliset siitä ajattelevat. Jos jonkun mielestä neonväriset juoksukamat ovat perseestä, niin ei voi mitään.

Hupaisa yksityiskohta muuten se, että juoksin viikon jokaisen lenkin eri tossuilla eli 7 paria oli käytössä. Niin ei ole tainnut ikinä aikaisemmin tapahtua, enkä sitä nytkään suunnitellut.

Yhteenveto:
ma: 10 km matolla at 5.10 min/km.
Edellisinä maanantai-iltoina olin aina päätynyt lepoon ja saunaan. Nyt tein niin, että kävin Otahallissa venyttelemässä, rullailemassa ja sen jälkeen juoksin kevyen mattolenkin. Siellä ei ole saunaa, joten tulin himaan saunomaan. Tuo oli hyvä ilta. Nike Pegasus 35
ti: 15 km matolla at 4.48 min/km. Piti juosta vedot tiistaina, mutta oli vähän sellainen olo, etten jaksa. Niinpä kiihtyvä lenkki lähtien liikkeelle 5.30 min/km tasosta ja päätyen 4.37 min/km vauhtiin ensimmäisen 8 km aikana, sen jälkeen 5 km tuolla vauhdilla kunnes parille vikalle kilsalle hiljalleen vauhtia veke. Vikalla kilsalla juoksin myöskin kolme stridea Kipchogen vauhtia. Laitoin vahingossa liian paksut sukat noihin kenkiin sillä seurauksella, että yksi kynsi meni mustaksi. Brooks Launch 6
ke: 12,5 km matolla sis. 5×1000 m / 600 m (2×4.00, 2×3.45, 1xalle 3.30). Ihan hyvä fiilis juosta, mutta viimeinen oli kuntoon nähden liian kovavauhtinen. Alle 30 min coretunti. Hoka Mach 2
to: 10,11 km palauttava lenkki at 5.16 min/km. Tarkoitus oli juosta hitaasti ja se meni ihan hyvin, kunnes joskus 8 km kohdalla alkoi jaloissa painaa keskiviikon vetotreeni. Niinpä juoksin metroasemalle ja jätin lenkin vähän kesken. Skechers GOrun Ride 7
pe: 12,04 km at 4.29 min/km. Baltsu 8K -reitille, jossa kehitin alkuun uuden lämmittelylenkin. Ei tartte juosta oikeasti sinne, vaan voi mennä metrolla Koivusaareen ja juosta siellä sellainen sopiva parin kilsan lenkki alle. Tuon jälkeen hanaa, mutta nyt oli maa jäässä, joten ei se kasi kulkenut kuin 4.16 min/km. Nike Zoom Elite 9
la: 11,4 km matolla at 5.16 min/km. Taas todella hidasvauhtinen palauttava lenkki. Juoksin oikeasti alussa liiankin hiljaa, sen verran puuduttavaa se oli. Ärsyttää 60 min kohdalla automaattisesti sammuva matto. Sen takia tollai kummallisesti 11,4 km se lukema. Viimeinen satanen tuli täyteen sekunti ennen maton sammumista. Ennen juoksua yläkropan puntti ja corea. NB Beacon
su: 34,35 km at 5.22 min/km. Oikeasti hidas pitkis. Määrää enemmän kuin pitkään aikaan, joten halusin juosta todella rauhallisesti. Niinpä tästä tuli yksi pisimmistä ajallisesti, mitä olen vuosiin tehnyt eli 3h4min. Matka kyllä vielä painaa, kun ne edelliset 14 viikkoa ovat sisältäneet aika paljon normaalia vähemmän treeniä, mutta ihan hyvä fiilis. Hoka Clifton 6
Yhteensä: 105,40 km juoksua, coretunti, salia kerran.

Minusta hyvä viikko! Jos jalkapohjaan ei tänään tullut mitään, mikä estää juoksua, niin aion ensi viikolla jatkaa samaan tahtiin. Keskiviikkona on HIIT, mikä viime viikolla oli peruttu Otahallin tapahtumien vuoksi, joten voi olla, että ke ei tule juoksua tai vaihtoehtoisesti se täytyy tehdä jotenkin eri aikaan.