Kuinka voisin juosta enemmän?

Olen juossut lenkin 13 päivänä peräkkäin. Niinpä voidaan sanoa, että olen palannut siihen vanhaan tuttuun harjoittelurytmiin. Tällä tavalla on tehtävissä 90-120 km viikossa riippuen siitä, kuinka maksimit kullakin lenkillä haluan juosta. Toki tänään menen taas HIITiin ja kehonhuoltoon, jotka olivat viime viikolla tauolla Otahallin tapahtumien vuoksi, joten käytännössä pystyn juoksemaan vain kuutena päivänä viikossa ja se vähentää sitten viikkokilsoja. Niinpä olen viime päivinä miettinyt tapoja, kuinka voisin juosta enemmän. Koen, että kroppa kestäisi suurempaakin määrää, jos lisäkilsat olisivat kevyitä. Haasteena on lähinnä se organisointi.

Jos olisi juoksumatto

Oma juoksumatto on epärealistinen ratkaisu, koska sille ei ole tilaa, mutta se olisi se kaikista kätevin tapa lisätä kilsoja. Käytännössä melkein joka aamu voisin viettää puoli tuntia viiva tunnin matolla ennen suihkua ja aamupalaa. Siihen pitäisi vain totuttautua ja hyvinkin realistista voisi olla vaikkapa kolme ylimääräistä lenkkiä per viikko. Joku 25 kilsaa voisi jo alussa laskea saatavan tästä lisähiippailusta. Kun se ei ole nyt mahdollista, pitää miettiä muita vaihtoehtoja.

Aamulenkit ulkona tai salilla, yes or no?

Tänään menen tosiaan HIITiin ja jos haluaisin juosta lenkin, niin minulla olisi kolme vaihtoehtoa. Yksi olisi mennä lenkille aamulla tai ennen lounasta, toinen olisi mennä lenkille ennen HIITiä, käydä sen jälkeen suihkussa, laittaa toiset treenivaatteet ja sitten HIITiin ja kolmas olisi mennä lenkille vasta HIITin ja kehonhuollon jälkeen. Näistä viimeinen on käytännössä mahdoton, sillä kehonhuollon jälkeen on raukea olo, enkä halua silloin enää juosta. Ennen HIITiä voisin ehkä juosta, mutten välttämättä nyt talvikaudella ja lisäksi pitäisi ainakin herätä aiemmin hommiin kuin mitä tänään tapahtui, sama koskee lenkkiä ennen lounasta.

Aamulenkki voisi olla periaatteessa mahdollista, jos menisi aikaisemmin nukkumaan, mutta aina se ei onnistu. Eilen illalla tämä ainakin meni mönkään. Tein eilen 12×1 min / 30s palautuksilla + 4 km maravauhtista loppukirillä treenin. Se oli aika kova setti, koska en ole tottunut nyt niin kovaan harjoitteluun, eikä vauhtikestävyyttä ole. Sauna vei viimeisetkin mehut, vaikka minulla olikin löylyissä mukana Lidlin palautusjuoma. Niinpä ostin metroasemalta 33cl Cokiksen. Join siitä varmaan puolet, menin kotiin ja söin. Ennen nukkumaanmenoa join loput Cokiksesta ja se oli varmaan virhe. Yleensä nukun hyvin kovan treenin jälkeen, mutta nyt oli vain kroppa väsynyt, mieli sen sijaan täysin pirteä. Se otti todella päähän. Unistani ei siis tullut aivan niin pitkät kuin suunnittelin, varsinkaan kun heräsin kahdesti yöllä. Ensimmäisen kerran siihen, että olin nukkunut käteni päällä ja se pisteli ja toisen kerran siihen, että näin omituisen unen, jossa joku nainen alkoi suudella minua jossain katujuhlissa, sen jälkeen minulta vedettiin taju kankaalle ja kun heräsin, niin sen naisen mies riehui kiväärin kanssa ja yritti ampua ihmisiä. Heräsin tuossakin tilanteessa. Onnekseni sain molemmilla kerroilla uudelleen unta, mutta ei ollut ollenkaan sellainen fiilis, että olisin voinut herätä aikaisemmin aamulenkille. Pikemminkin tarvitsin 15 minuuttia herätessäni siihen, että venyttelin jalkojani ja jollain tavalla tunsin toipuneeni illan treenistä sen verran, että voin nousta ylös ja lähteä suihkuun. Toki joka ilta ei ole yhtä kova treeni, joten ehkä niitä aamulenkkejä voisi joskus tehdä, mutta kuinka…

Miten aamulenkki voisi onnistua?

dsc_6521-1040x780.jpg

Kesällä kun on lämmintä ja valoisaa, niin ei se niin vaikeaa ole. Ovesta ulos ja lenkille shortseissa. Entäpä nyt? Ei oikeasti houkuttele aamulla aikaisin lähteä pimeään, kovaan tuuleen ja pakkaseen. En itseasiassa varmaan edes saisi väsyneenä jotain tiukkoja trikoita jalkaan. Pitäisi olla varmaan jotkut eri vaatteet aamulenkkejä varten, mutta haluaisinko silti mennä silloin ulos. Niin, en todennäköisesti.

Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla? Toki sitä voisi mennä aamulla salille ja juosta matolla kevyen lenkin, mutta kuinka se on tehtävissä on toinen kysymys. Minua inhottaa lähteä ulos aamulla siisteissä vaatteissa, jos en ole käynyt suihkussa. Pitäisi tehdä varmaan niin, että laittaisi juoksukamat alle ja ottaisi mukaan vaihtovaatteet. Tuo aiheuttaa vähän sähläämistä ja toinen asia, mitä pitäisi tehdä, on se, että ottaisi mukaan aamupalan. Pitäisi tavallaan tehdä eväät. Ehkä se onnistuisi, mutta en ole tottunut sellaista tekemään.

Haluan satsata, mutta se on hankalaa

Itsestähän se lopulta on kiinni ja täytyy sanoa, että tietyllä tavalla haluaisin pystyä juoksemaan kahdesti päivässä, mutta se ajatus on todella vaikea toteuttaa käytännössä. Saattaa olla, että olen liian mukavuudenhaluinen, koska en ole ollut Talvisodassa, mutta se on vain oikeasti todella vaikea toteuttaa jotain tuollaista ajatusta määrän lisäämisestä. Aikaa periaatteessa olisi, sillä jokaisella meistä on 24h vuorokaudessa käytettävissä ja voimme päättää mihin sitä aikaa jaamme, mutta käytännössä se ei olekaan yhtä helppoa kuin teoriassa. Jos saisin edes pari tuplapäivää viikossa ja sen lisäksi pidentäisin jotain toisia lenkkejä, niin äkkiä olisikin joku 120-130 km viikko, eikä 90-100 kilsan viikkoa.