Nike Epic React Flyknit 2 on paras HIIT-kenkä!

Olen käynyt aitajuoksija Viivi Avikaisen vetämillä HIIT-tunneilla nyt syyskauden. Olen yrittänyt miettiä samalla, mikä kenkä sopii tuollaiseen treeniin parhaiten. Siellä saattaa olla juoksua, hyppyjä, lihaskuntoliikkeitä kuten vuorikiipeilijää jne., joten vaatimukset ovat moninaiset. Moni urheilee siellä salikengillä tai tenniskengillä, jotka eivät mielestäni sovi lajin vaatimuksiin ollenkaan. Yksi ukko sanoikin kerran, että hyppyihin pitää laittaa matto alle. Fiksumpi ratkaisu olisi hankkia oikeanlaiset kengät, jotka ovat minusta juoksukengät, mutta kysymys on sitten, mitkä ovat oikeanlaiset juoksukengät tähän lajiin.

Mitä kenkiä testasin? Kuinka ne toimivat?

Olen kokeillut aika monia erilaisia juoksukenkiä tässä lajissa. Nikelta olen testannut Pegasukset, Vomerot ja Epic Reactit. New Balance Beaconeita käytin pari kertaa HIITissä ja Brooksin Launcheja kerran. Hokan Machitkin olivat kerran jalassa.

Beaconit ja Machit olivat painonsa puolesta mielenkiintoisia. Erityisesti New Balanceissa tunne on sellainen, ettei olisi edes kenkiä jalassa. Toisaalta kun juostiin viivoja, niin tuntui, että jäisin telineisiin. Ne ovat hyvin vaimennetut, mutta se pehmeys tekee vähän sen, että on vaikea päästä vauhtiin. Ne eivät ole jotenkaan tarpeeksi kimmoisat. Macheilla tämä puoli oli paremmin hallussa, mutta niissä ongelmaksi muodostui pito. Jos tarvitsee pohjan etuosassa pitoa esim. vuorikiipeilijässä tai jossain muussa liikkeessä, niin Macheilta sitä ei saa, vaan ne pyörivät tyhjää.

Pegasukset ja Launchit olivat ihan okei, mutteivat erityisemmin säväyttäneet tässä lajissa. Aikanaan kun kokeilin Pegasus 34:sta, niin siinä tuntui olevan huonompi sivuttaispito, jolloin pidin sitä vähän vaarallisena Body Attackia ajatellen, koska siinä oli niin paljon sivuttaisliikettä ja pelkäsin taittavani nilkkani. 35 oli tuohon paljon parempi, koska tossu kietoutuu hyvin jalan ympärille. HIITissä on selvästi Attackia vähemmän sivuttaispitoa vaativaa tekemistä, joten asia ei olisi niin keskeisessä roolissa. Nämä kaksi tossumallia tuntuivat siis olevan ihan okei ja jos sellaiset ovat yleiskäytössä salilla muutenkin, niin mikä ettei. Ajavat asiansa varmasti.

Kokeilin myöskin selvästi vaimennetumpia Vomeroita, jotka ovat samalla myös painavammat. Nekin suoriutuivat tehtävästään ihan mukiinmenevästi, mutta en löytänyt mitään sellaista syytä, minkä vuoksi juuri niitä pitäisi käyttää HIITissä. Less is more eli painoa mieluummin vähän vähemmän. Niinpä oli vielä yhdet, about 50 grammaa Vomeroita kevyemmät Niket testaamatta.

Miksi Epic React on niin hyvä?

Viime viikon keskiviikkona tuli sitten Epic Reactien vuoro ja vaikutuin todella paljon niistä kengistä tuossa käyttötarkoituksessa. Ensinnäkin se paino tuntuu olevan juuri sopiva. Kengät eivät tunnu painavilta, kun painavat sen 240 grammaa. Ne ovat myöskin poikkeuksellisen mukavat jalassa. HIITissä täytyy muistaa sitoa ne nauhat aika kireälle, ettei äkkinäisissä liikkeissä tunnu jalkojen seilaavan kengissä, mutta kun se on tehty, niin kengät toimivat hyvin. Niissä tuntuu olevan tarpeeksi vaimennusta hyppyjen alastuloa ajatellen ja samalla kimmoisuutta, jotta pystyy ponnistamaan korkealle. Se on hyvä yhdistelmä minusta tuo kimmoisuus ja vaimennus. Lisäksi se pohja on aika hyvä. En kyllä suoraan sanottuna pidä siitä, että parketilla on pölyä tai hiekkaa, vaan minusta se pitäisi pyyhkiä kostealla joka tunnin jälkeen. Tuo on yksi asia, mikä vaikeuttaa nimittäin minkä tahansa kengän pitoakin, mutta nämä olivat tuonkin puolesta vähintäänkin hyvät. Se on vähän liimamainen kuitenkin se välipohjamatsku pohjassa, eikä siis liian liukas parketilla. Kengän kärjet eivät sutineet tyhjää, kun tein vuorikiipeilijää, vaikka onkin tietysti olemassa kenkiä sellaisella pohjakumilla, mitkä pitävät vielä paremmin.

Kokonaisuutena siis nämä kengät olivat selvästi parhaimmat tossut kaikista niistä kengistä, mitä olen HIITissä kokeillut ja teinkin päätöksen, että voisin käyttää niitä jatkossa vähän enemmän siellä. Se ei haittaa yhtään, että ne kengät ovat erittäin hyvännäköisetkin kuten alussa olevasta kuvasta voi havaita.

Mikä listan ulkopuolelta haastamaan?

adidas.fi

Tiedostan toki sen, etten ole kokeillut kaikkia mahdollisia kenkiä noilla tunneilla ja joku voi sanoa: entäs se? Niinpä, on todettava, että on varmasti muitakin kenkiä, mitkä ajavat asiansa tuollaisissa harjoituksissa, mutta samaan aikaan voin myös todeta suoralta kädeltä senkin, että niillä tunneilla näkyy paljon kenkiä, mitkä eivät oikeasti sinne sovellu eli esim. ne kovat salikengät tai tenniskengät – puhumattakaan jostain Asicsin DS-Trainereista, joita monilla siellä näkee. Painava pohja, paljon kumia ja epämukava. Se ei ole sellainen, mitä tuon lajin vaatimukset kaipaavat.

Sen sijaan Continentalin pohjaa tuollainen parketti voisi kaivata. Aikanaan 2014 keväällä kun käytin Attackissa adidaksen Tempoja niin niissä oli seinäpito. En ollut ikinä kokenut missään kengissä parketilla samanlaista pitoa. Samoin Bostonit pitivät erinomaisesti kun niitä käytin Attackissa 2017. Niinpä jos jotain listan ulkopuolelta pitäisi mainita, niin se voisi olla Boston/Tempo tyyppinen adidaksen verrattain kevyt, mutta jonkin verran vaimennettu tossu, mutta kun sellaisia ei nyt ollut käytettävissä, niin en ko. kenkiä testannut, eikä oikeastaan tarvinnutkaan, sillä nuo Epic Reactit toimivat kyllä niin hyvin. En siis tiedä löytyisikö adidakselta näitä paremmat vai huonommat vaihtoehdot, mutta testatuista kengistä Nike Epic React 2 on paras HIIT-kenkä.

Miksi käyn HIITissä?

Yksi syy noille tunneille osallistumiseeni on se, että sopivaan aikaan ja asiallisen ohjaajan vetämää Body Attack -tuntia ei ole enää valikoimassa. Niinpä kun toissa talven kävin kerran viikossa Attackissa, niin nyt se on vaihtunut HIITiin. Yritän saada siitä juoksuvoimaa ja pitää vammoja loitolla. Toinen syy on se, että yritän räjähtävien liikkeiden avulla parantaa vauhtiani. Kolmas syy on se, että HIITin jälkeen järjestetään kehonhuolto ja olen huomannut, että se kehonhuolto on oikeasti todella tärkeä tunti itselleni. Minulla on niin paljon jäykkyyksiä ja puutteita esim. tasapainon osalta, joten hyödyn tuosta tunnista todella paljon. En siis hae HIITistä mitään sykkeen nostatusta kuten sitä yleensä mainostetaan, vaan puhtaasti juoksua edistäviä asioita lihaksistoon ja uskon, että kun ohjaaja on voittanut oman lajinsa Ruotsi-ottelussa, niin hän osaa näitä asioita hyvin meille ohjata/opettaa.