Voiko unirytmin muutos lisätä juoksukilsoja?

Aamulenkit eivät ole onnistuneet koskaan. Olen joko liian väsynyt ennen aamupalaa herätessäni reilusti aikaisemmin tai vaihtoehtoisesti ajatukset ovat jo päivän hommissa, joten en halua lähteä ulos juoksemaan – varsinkaan jos siellä on pimeätä ja kylmää. Ne parit kerrat, kun olen aamulla juossut, elimistö on tuntunut olevan täysin nukuksissa ja ensimmäiset kilometrit on ollut sellainen fiilis, että oksennan kohta. Aamupäivän lenkit ennen lounasta sen sijaan onnistuivat heinäkuussa hyvin, joten sain muutamana viikkona tehtyä kahden lenkin päiviä. Tuon jälkeen tuli polven kolautuksen jälkeen taukoa ja nyt syksyllä kun mietin uudestaan tuplalenkkien päiviä, niin aamupäivän lenkit karsiutuivat pois, koska se vaatisi viileällä kelillä niin paljon vaatetta mukaan, jos juoksisi kaksi lenkkiä. Niinpä asia jäi. Viimeisen parin viikon ajan olen uudemman kerran tarkastellut tätä tuplalenkkimahdollisuutta, koska keskiviikkona käyn iltaisin HIITissä ja kehonhuollossa, joten silloin juoksulenkki jää kokonaan tekemättä, jos en juokse aamulla. Niinpä otin tavoitteeksi juosta keskiviikkona (ja kenties joskus muutenkin) aamuisin.

Entä jos herään aikaisemmin

Perusrytmini on se, että nousen ylös 7.30. Yleensä herään jo ennen tuota, mutten nouse ylös aikaisemmin ellen ole herännyt todella paljon varhaisemmin. Jos kävisin vielä lenkillä, niin minulla olisi koko ajan sellainen tunne, että olen myöhässä. Voin aloittaa hommat aamulla myöhemminkin, mutta henkisesti se olisi vaikeata ja toisi turhan kiireydentunteen. Niinpä ainoa vaihtoehto aamulenkille olisi se, että nousisin ylös nykyistä aikaisemmin. Viime viikolla päätin kokeilla ke-pe uutta rytmiä ja laitoin kellon herättämään puoli kuudelta. Pystyin heräämään joka aamu tuohon aikaan tai jonain aamuna jo ennen kellonsoittoakin, mutta en nukahtanut iltaisin aikaisemmin. Eli kokemuksena oli se, että uneni jäivät lyhyemmiksi. Perjantai-iltana olin sitten sen seurauksena jo aika sippi. Kävin saunassa treenin jälkeen, söin pizzaa kotona ja simahdin selvästi aiemmin kuin mitä olin suunnitellut. Aikaisemmin herääminen onnistuu kyllä helpostikin, eikä tarvitse torkuttaa tms. mitä media yleensä aamuheräämisistä varoittelee, mutta aikaisemmin nukahtaminen ei näköjään olekaan yhtä helppoa.

Suunnitelmani oli seuraava

Pakkasin jo ennen kokeilun alkua viikko sitten tiistai-iltana kaksi laukkua. Toisessa salilaukussa oli keskiviikkoillan HIITin ja kehonhuollon kamat eli juoksukengät, shortsit, juoksupaita, sukat, salipyyhe, kylpypyyhe, pesuainepussi ja suihkusandaalit, sivutaskussa varasukat, salihanskat ja 2 riippulukkoa avaimineen salin kaappeja varten. Toinen laukku sisälsi juoksukengät, juoksupaidan, shortsit, sukat, salipyyhkeen ja kylpypyyhkeen sekä toisen pesupussin ja flipflopit. Yritin siis pakata tavarat sillä tavalla, että voin mennä treenaamaan juoksumatolle, tulla himaan, nostaa vaatteet ja pyyhkeet äkkiä kuivumaan, syödä aamupalan ja lähteä liikenteeseen ottaen läppärilaukun ja toisen salilaukun mukaani. Olin käynyt katsomassa toisen kuntosalin aamutreenejä varten, joka aukeaa jo viideltä. Siellä ei tarvita omaa lukkoa mukana, joten ei tarvinnut miettiä sitä, että saattaisin unohtaa lukon väärän laukun taskuun. Tein itselleni suht minuuttiaikataulun sen suhteen monelta pitäisi herätä, jotta olisin vähän kuuden jälkeen siellä perillä.

En juossut yhtään aamulenkkiä ekalla viikolla

Se keskiviikko oli kyllä minulta moka, silloin olisi pitänyt juosta aamulla. Kun en ollut saanut aikaisin nukuttua, niin herättyäni puoli kuudelta ensimmäisen kerran tuli vaistovaisesti tunne, että pitäisi varmaan nukkua lisää, koska unta on kasassa liian vähän, sillä olin nukahtanut tyyliin puoli kaksi. En kuitenkaan nukahtanut uudelleen vaikka halusin ja seuraavan kerran havahduin katsomaan kelloa, niin se oli 6.08. Ajattelin, että myöhäistä nyt enää lähteä, parasta vain nukkua siihen puoli kahdeksaan. Unta ei kuitenkaan tullut ja harmittelin koko ajan sitä, etten ollut lähtenyt lenkille. Tiistain reippaan iltatreenin jälkeen olisi kevyt aamulenkki maistunut ja harmitti tosiaan, kun tiesin, etten tulisi keskiviikkona juoksemaan ollenkaan.

Ei se mitään, onhan minulla torstaiaamu. Jälleen sama, en nukahtanut aikaisemmin. Niinpä torstain ja myös perjantain aamulenkit jäivät tekemättä sen vuoksi, että olin selvästi väsyneempi kuin silloin keskiviikkona. Unen liian vähäinen määrä alkoi tuntua. Olin hereillä, mutten jaksanut nousta ylös. Molempina aamuina mietin sitä, että pystyisin juoksemaan, jos se juoksumatto olisi kotona, mutten jaksa lähteä salille. Ei siis kolmen aamun kokemuksella vielä onnistanut. Lauantaiaamuna kävin ostamassa Clas Ohlsonilta yhden uuden riippulukon ennen kuin menin Body Attackiin, sillä vakiosalini aukeaa klo 6.30, joten ajattelin, että auttaisiko tähän aamulenkkeilyyn se, jos toisessakin repussa olisi riippulukko ja voisin valita herättyäni menenkö klo 5 vai klo 6.30 aukeavalle salille.

En nukahtanut sunnuntainakaan aikaisin

Aikaisin herääminen johti siihen, että heräsin viikonloppunakin vähän normaalia aikaisemmin. Sekä lauantaina että sunnuntaina herääminen tapahtui joskus kahdeksan maissa. Lauantaina se oli ihan ok, sillä olin menossa 11.35 alkavaan Body Attackiin ja oli kiva syödä ensin aamupalaa ja antaa sen painua sitten, jottei treenatessa tulisi tunnetta, että vatsa olisi täynnä. Sunnuntaina olisin ehkä halunnut nukkua vähän pidempään, kun oli pitkis ohjelmassa. En kuitenkaan kokenut, että olisin ollut väsynyt ja tuntimäärä oli varmasti kohtalainen unien suhteen. Tosin kun ottaa huomioon loppuviikosta kertyneen univelan, niin olisin voinut nukkua enemmän.

Maanantaiksi laitoin kellon soimaan klo 6.30 eli tuntia myöhemmin kuin ke-pe, mutta tuntia aikaisemmin kuin normaalisti. Syynä tähän oli se, etten sunnuntain pitkiksen vuoksi luonnollisestikaan halunnut juosta maanantaina tuplia, vaan joku kevyt iltalenkki riittäisi. Kroppa oli väsynyt ja olin jo varhaisessa vaiheessa valmis nukkumaan, mutten saanut unta. Yhdeltä join vähän vettä, koska en ollut vielä nukahtanut. Tarkkaa kellonaikaa en osaa sanoa, milloin nukahdin, mutta se oli selvästi myöhemmin kuin mitä olin suunnitellut. Heräsin kuuden jälkeen ja minulla oli sellainen tunne, että olen nukkunut liian vähän, mutten tuntenut siltikään sellaista oloa, että olisin aivan rättiväsynyt. Nousin ylös klo 7.15 ja lähdin hommiin.

Ei onnistunut tiistainakaan

Maanantaina oli huono päivä produktiivisesti, joten lopetin aiemmin kuin normaalisti. Kävin kaupassa, sen jälkeen juoksemassa ulkona reilun kympin, jonka jälkeen saunaan. Sitten tein ruokaa ja söin. Aikaa kului taas jotenkin niin, kello oli jo kymmenen, vaikka olin ollut kotona alunperin jo puoli kuudelta. Niinpä kun relasin sen jälkeen ennen kuin pesin hampaat niin oltiin reilusti yli puolen yön ja kun en saanut heti unta, niin aiottu aikaisin nukkumaan meneminen jäi taas haaveeksi. Niinpä kun oli luvattu aika kivaa ilmaa, päätin laittaa kellon herättämään nyt 6.20 ja mennä ulos vajaan tunnin lenkille. Heräsin jo hieman tuota ennen, mutta olo oli sellainen etten jaksanut lähteä mihinkään. Nestehukka tuntui jotenkin. Tajusin, etten ollut lenkin ja saunan vuoksi juonut edellisiltana oikein vettä ja muutenkin väsytti enemmän kuin olisi pitänyt. En jaksanut nousta lenkille, vaikka juoksuvaatteet oli laitettu illalla valmiiksi sängyn viereen. Lepäsin tunnin sängyssä ja sitten lähdin liikenteeseen.

Keskiviikkona onnistuin

Tiistai-iltana jouduin pitkästä aikaa odottamaan juoksumaton vapautumista. Kaikki olivat varattuja ja vartin venauksen jälkeen pääsin treenaamaan joskus klo 19. Juoksin 18,5km, joka sisälsi 4×2,5 km reippaampaa. Pari ekaa 4.00 min/vauhdilla, kolmas 3.57 min/km ja viimeinen 3.52 min/km. Jokaisen tuollaisen setin jälkeen juoksin kilsan 5.00 min/km. Yhteensä siis ihan mukavat kilometrilukemat. Tuon jälkeen yksi jannu tuli kyselemään juoksusta. Hän halusi tietää tyyliin kaiken. Vastailin ja sitten mentiin vielä saunaan aika pitkäksi aikaa ja kysymystulva jatkui. Sen jälkeen huomasin, että taisi tulla saunottua vähän liian kauan. Kello oli jo yli yhdeksän ja oli nestehukan tunne. Laukussa oli Lidlin suklaanmakuinen palautumisjuoma, joten avasin sen ja aloin juoda, mutta siitä huolimatta kun pääsin kotiin, oli vähän huono olo. Avasin Cokistölkin, enkä jaksanut alkaa tehdä heti ruokaa. Yhden luumun söin ja join vähän colaa. Sitten tein ruokaa ja söin. Tulosruudun jälkeen olin valmis menemään sänkyyn, mutta kun en ollut vaihtanut vaatteita, enkä pessyt hampaita niin lepäilin vain juoden sitä Cokista loppuun. Joskus puolen yön aikaan meinasin nukahtaa, mutta tsemppasin etten nukahda, vaan nousin ylös ja pakkasin keskiviikon salikamat. Tuon jälkeen kävin pesemässä hampaat, laitoin pyjaman päälle ja menin nukkumaan. Klo oli 00.20, enkä tietenkään saanut unta.

En ole varma, koska nukahdin, mutta kun havahduin yöllä klo 2.15, muutin herätyksen puoli kuudesta puoli kahdeksaan. Tuli taas sama ajatus kuin viikko aiemmin eli jos nukun liian vähän, en voi treenata. Tuon jälkeen nukahdin uudestaan, mutta heräsin klo 5.12 ilman herätystä. Olo oli yllättävän pirteä. Silloin päätin, että jos klo 5.40 mennessä en ole nukahtanut, nousen ylös ja lähden treenamaan. Niin tapahtuikin. Saavuin salille vähän kuuden jälkeen ja aloitin juoksun matolla n. 6.20. Se meni yllättävän hyvin. Ei ollut sellainen paha olo kuten aiemmin on ollut silloin kun on juuri heränneenä lenkillä. Ehkä heräämisestä oli kulunut jo sen verran aikaa. No juoksin kympin kevyttä 5.10 min/km keskarilla ja sain olla melko yksikseni. Saapuessani salille, se oli tyhjä, vaikka siellä soi musiikki. Klo 6.26 sinne tuli joku jamppa ilman kenkiä, joka teki kuntopiirimäisesti leukoja, dippejä, kyykkyjä jne. liikkeitä. 6.48 hän lähti. 7.05 tuli yksi nainen, joka alkoi tehdä kyykkyjä painoilla ilman lämmittelyä ja 7.07 tuli puolestaan salijermu, joka alkoi hölkätä raskaalla askeleella juoksumatolla. 7.11 ja 7.14 tuli kanssa naiset salille ja sitten minä jo lähdinkin. Selkeästi siis alkoi vilkastua, kun itselläni alkoi olla jo treeni paketissa.

Mikä fiilis viikon kokemuksesta?

Lenkin jälkeen olo oli hyvä ja pirteä. Sellainen tekemisen meininki -tunne. Ostin läheisestä marketista banaanin ja söin sen. Sitten menin kotiin syömään aamupalaa. Olin kotona ehkä 30-40 minuuttia, jonka jälkeen lähdin taas liikenteeseen. Nyt kello on noin yhdeksän ja istun tietokoneen ääressä kuten joka aamu muutenkin. Erona on se, että nyt olen harjoitellut, normaalisti en. Äsken iski sellainen tolkuton väsymys, joten juon nyt vähän kahvia ja toivon, että se menee ohi. Olen tyytyväinen siitä, että juoksin aamulla, koska treenaan muuta illalla, mutta en ole varma, jaksanko tehdä hommia koko päivän kunnolla, kun en pääse päikkäreille. No sen näkee sitten.

Nyt on aika pohtia, mikä meni hyvin ja mitä tekisin toisin viikon kokemuksella. Uskon, että unirytmiä pystyy muokkaamaan, mutta viikko on liian lyhyt aika siihen. Yllätyin siitä, etten saanut aikaisemmin nukuttua, vaikka olin nukkunut vähemmän. Jos jotain pitäisi tehdä jälkikäteen ajateltuna toisin, niin silloin ensimmäisenä aamuna viikko sitten keskiviikkona olisi pitänyt vaan pitänyt mennä sinne salille. Ehkä olisin nukkunut paremmin ja saanut unta aikaisemmin, jos olisin niin tehnyt. Kun se ei ole automaatio lähteä sinne ja kun sitä ei ole tehnyt aikaisemmin, on sellainen fiilis, että pitää olla oikeassa mielentilassa, jotta sen voisi tehdä. Ainoastaan nämä kaksi keskiviikkoa ovat olleet sellaisia aamuja, jolloin olen ollut tarpeeksi virkeä. Muina aamuina on väsyttänyt selvästi enemmän.

Haluaisin tehdä tuplapäiviä ja juosta aamuisin, mutta en joka aamu, eikä se tule pidemmän päälle onnistumaan ellen nukahda aikaisemmin. Eli tämän projektin onnistuminen on oikeasti kiinni siitä, moneltako nukahdan iltaisin. Jos saisin nukuttua esim. klo 23.30, niin se olisi jo hyvä. Mielenkiintoinen kokeilu joka tapauksessa ja tuntuu hyvältä, että tänään se aamutreeni onnistui. Ehkä se motivaatiokin on viikon aikana kehittynyt, minkä vuoksi se nyt onnistui, vaikkei viime keskiviikkona natsannutkaan.