Viikkoyhteenveto: enkat tulivat yllättävän helposti

Lauantaina saitte jo lukea siitä, että olin juossut ennätysviikon eli 7 päivän aikana reilut 171 kilsaa. No nyt kalenteriviikolla tuli itseasiassa hieman laitettua paremmaksi ja mikä merkittävintä, niin joulukuussa on 8 päivässä kertynyt kasaan 204,04 km, mikä on minulle uskomaton määrä ja kumma kyllä, sain tuon juostua jokseenkin helposti. On itsestään selvää, että ensi viikolla määrä tulee vähenemään tästä. Nyt osui vain niin hyvä hetki itsenäisyyspäivän takia tehdä enemmän, kun tiesin, että vaikka olisin kuinka väsynyt torstai-iltana, niin perjantaina koittaisi vapaapäivä ja lepäämällä paljon pe-su myöskin loppuviikon lenkkien pituudet tulivat mahdollisiksi. Se onnistui sen verran hyvin, että sunnuntain 32,79 km pitkiksellä en varsinaisesti kokenut väsymystä, eikä tullut sellaista janoakaan, että olisi pitänyt pysähtyä juomaan mitään. Ehkä hankalinta olikin löytää juoksureitti. Seikkailin Espoon Keskuspuistossa ja siellä ne kyltit ovat vähän summittaisia, eikä niitä aina ole ja jo sinne puistoon löytäminen oli vähän haasteellista. En tavallaan stressannut siitä, kun juoksin matkaa ja olin ajatellut, että kun tavoiteltu yli kolmenkympin pitkis tulee täyteen, menen sitten lähimmälle juna- tai metroasemalle. Oli se silti vähän haastavaa välillä, kun ei ollut selkeätä pläniä siitä, minne olen menossa. Jossain puolimatkan paikkeilla oli sellainen olo, että mistä ihmeestä keksin vielä niin monta kilometriä juostavaa. Kaiken lisäksi alkumatkasta vallinnut aurinkoinen sää oli vaihtunut tihkusateeksi. No ei se mitään, lenkki saatiin pakettiin ja juoksin itselleni uusilla reiteillä, joten ihan jees.

Jotenkin tuntuu hölmöltä, että minä olen joidenkin Stravan klubien leaderboardien kärjessä, kun en ole kuitenkaan mikään ammattijuoksija, mutta otetaan vastaan, jos niin tapahtuu. Kuten jo aiemmassa postauksessani mainitsin, niin viikolla tuli juostua 4 tuplapäivää ja erityisesti maanantain sekä keskiviikon aamut olivat hyvin kevyitä sunnuntain pitkiksen ja tiistain vauhtitreenin takia. Sitä kautta oli helppo lisätä määrää ilman kuormitusta. Keskiviikko oli määrällisestikin muutenkin vähän sellainen välipäivä. Tarvitsin sen, sillä olin nukkunut liian vähän ja kahden tuplapäivän jälkeen oli aikamoisia vaikeuksia silloin keskiviikkona. Olin jo tiistai-iltana mennyt zombien oloisena juoksumatolle, mutta silloin treenatessani piristyin, mutta keskiviikkona herätessäni olin kyllä henkisesti ja fyysisesti ryytynyt. Oli hyvä, että silloin ei tarvinnut juosta niin paljon. Torstai meni jo paljon paremmin ja kuten sanottua, niin silloin odotin kolmen päivän ’viikonloppua’. Perjantain reippaampi treeni, lauantain välilenkkinä kevyt puolipitkä ja tämä sunnuntain pitkis onnistuivat hyvin, koska oli vain yksi treeni per päivä ja koin levänneeni riittävästi.

Sain viikolla myöskin paljon positiivista palautetta. Eräs juoksufoorumilainen meilasi ja oli hauska vaihtaa hänen kanssaan ajatuksia. Yksi minua paljon parempi juoksija sattui kaksi kertaa samaan aikaan matolle ja hänen kanssaan oli hyvää keskustelua ja kommentointia somessa. Se oli mukavaa. Lisäksi on tullut yksittäisiä viestejä Instagramissa ja muissa vastaavissa paikoissa, joten se on tavallaan sitä kautta nostanut sitä omaa fiilistä. Oma motivaatio lähtee tekemästäni suunnitelmasta ja siitä, että haluan saavuttaa nyt tavoitteeni, mutta verrattuna esim. siihen aikaan, kun olin Juoksufoorumilla, jossa koko ajan tuli jotain skeidaa niskaan, kun palstalle menin, niin nyt on ihan eri henki. Koen, ettei ihmisillä ole tarvetta yrittää saada minun juoksuasioitani menemään päin hemmettiä niin kuin monella Juoksufoorumin kirjoittajalla ja ylläpitäjällä oli. Siinä mielessä tilanne on todella hyvä nyt. Olen loanheittoporukoiden ulkopuolella.

Yhteenveto:
Ma: aamu: 10 km matolla at 5.23 min/km.
Palauttava aamulenkki kuudelta. New Balance Beacon
ilta: 14,52 km at 4.57 min/km. Sunnuntain pitkiksestä huolimatta yllättävän hyvä kulku. Olisin voinut juosta kovempaakin ellei olisi ollut lunta maassa. Oli toki polkujuoksukengät, mutta ei silti oikein pakkaskelissä uskaltanut revitellä. Hoka Speedgoat 4
Ti: aamu: 12 km matolla at 4.54 min/km. Koin, että ma oli ollut sen verran kevyt vauhdeiltaan, ettei tarvitse juosta aamulla niin hitaasti. Niinpä pikkaisen kiihtyvä lenkki. New Balance Beacon
ilta: 15 km matolla at 4.22 min/km sis. 8x800m /400m kevyellä juoksupalautuksella. Vauhdit 2×3.45 min/km, 2×3.42 min/km, 2×3.38 min/km, 1×3.32 min/km, vika 3.30->3.00 min/km rypistys. Olin todella väsynyt ennen treeniä, joten piti ottaa rauhallisesti. Jälkeenpäin ajateltuna juoksin joko liian hiljaa tai vetoja oli liian vähän. Nike Pegasus Turbo 2
Ke: aamu: 8 km matolla at 5.29 min/km. Menin salille, eikä siellä ollut ketään. No tein yksikseni pikkaisen punttitreeniä ennen kuin juoksin todella kevyen palauttavan lenkin. Brooks Launch 6
ilta: 12 km matolla at 4.45 min/km. Määrältään kevyempi päivä. Tunsin ekaa kertaa, että kunto on selvästi noussut. Vauhti oli kevyttä, sykkeet alhaalla. Hoka Rincon
To: aamu: 10 km matolla at 5.10 min/km. Perussetti. Ei tuntunut oikein miltään. Tavoite oli vain saada kymppi juostua ilman että varsinaisesti olisi tarvinnut palautella, mutta toisaalta ei revitelläkään. Nike Pegasus 35
ilta: 21 km matolla at 4.41 min/km. Sama kuin keskiviikkona, kunto tuntui hyvältä. Olin asettanut kilsojen suhteen lenkin pituudelle tavoitteen, mutta vauhti oli puhtaasti fiilispohjainen. Hoka Rincon
Pe: 16,4 km matolla at 4.23 min/km sis. 5x1600m / 600m juoksupalautuksin. Vauhdit 2×3.52 min/km, 2×3.45 min/km, kerran 3.38 min/km. Max syke 168. Ei ollut helppoa, mutta toisaalta sykkeiden mukaan ei ollut vaikeatakaan. Ehkä se pullonkaula on vielä jalat, en kestä vauhtia kovin hyvin. Niinpä en oikeastaan uskalla vielä kokeilla juosta kovinkaan lujaa, mutta toisaalta kehitystä tulee näinkin. Hoka Mach 2
La: 20 km matolla at 5.00 min/km. Jälleen kerran lenkin pituus oli ennalta päätetty. Se oli jo alkuperäisessä suunnitelmassa 20 km, jolloin päätin, että juoksen viikkoon vähintään 100 mailia. Vauhti sen sijaan oli vähän random. Eka kymppi oli yli vitosen vauhtia, mutta sitten vähän kyllästyin ja juoksin toisen kympin alle vitosta. Ideana oli kuitenkin juosta sen verran kevyesti, että sunnuntaillekin riittää virtaa. Hoka Rincon
Su: 32,79 km pitkis at 4.59 min/km. Kun ottaa huomioon, että alkumatkasta tiet olivat jäässä ja toisaalta kävin poluilla Espoon Keskuspuistossa, jolloin hitain kilsa oli 5.56, niin siihen nähden aika hyvä pitkis. Monet kilsat kolahtivat sinne 4.40+ haminoille, enkä tuntenut oloani kovinkaan väsyneeksi. Itseasiassa olin vielä lopussa hyvävoimainen ja jaksoin puristaa. En silti kokenut esimerkiksi mitään energianpuutetta. En juonut mitään koko lenkin aikana, eikä lenkin jälkeenkään varsinaisesti mitenkään erityisesti jano ollut. Nike Vomero 14
Yhteensä: 171,71 km juoksua ave 4.52 min/km, ei mitään muuta urheilua paitsi kerran nopeasti salia ja kerran keskivartaloa. Lisäksi jalkojen rullailua ja takareisien venyttelyä kuminauhalla.

Kokonaisuutena aikamoinen ennätysviikko. Lupaan, että alkava viikko ei tule sisältämään yhtä paljon juoksua. Nyt oli määrää paljon ja koska peruslenkeilläkin mittaa jonkun verran, niin Hoka Rinconeita tuli käytettyä aikalailla tuolla viikolla. Se on kyllä erinomainen matollakin. Sopivan pehmeä, mutta kuitenkin kevyt. Lähiaikoina saan varmaan 500 km täyteen, joten voin kenkää tarkemmin arvioida.