Viikkoyhteenveto: joku treenaa aina enemmän

Toinen kerta kolmeen viikkoon, kun olin We Run Helsinki -Stravaryhmän leaderboardin kärjessä. Edelliskerralla juoksin 171,7 km, nyt siihen riitti 129 kilsaa. Tuo ei nyt tietenkään tarkoita mitään, mutta antaa itselleni jonkinlaisen fiiliksen siitä, että pystyn harjoittelemaan aikaisempaa enemmän ja sen pitäisi näkyä jollain aikavälillä tuloksissa. Harjoittelemalla enemmän pystyy kehittämään paremman kunnon ja sitä kautta tulokset paranevat.

Tätä kirjoitettaessa olenkin tehnyt jo maanantaiaamun lenkkinikin ja samalla kuluvan vuoden juoksukertymä on nyt 4200,1 km. Viime vuonna juoksin 4539 km, joten on selvää, etten siihen tule yltämään, sillä sen verran ongelmia terveyden kanssa tänä vuonna on ollut. Samaten jos vertaa tuttujen tuloksiin, niin esim. eilen viereisellä matolla suhannut juoksija ylitti jo ajat sitten 5500 kilsan rajapyykin. Tuo kuvaa siis sitä, että aina joku juoksee enemmän. Baltsu 2018 juoksi enemmän kuin Baltsu 2019. Moni tuttavani on juossut enemmän kuin minä. Juoksufoorumilla on jäsen huh huhin ansiokkaasti avaama ketju, joka sivuaa vähän tätä asiaa otsikolla paljonko kilometrejä viikossa enimmillään? Siellä on useita kirjoittajia, jotka kertovat juosseensa säännöllisesti aika hurjia kilometrimääriä. Mm. ForrestG on juossut 200 kilsan viikkoja ja se oli ollut melko peruskauraa. Itselläni tilanne ei ole läheskään tuollainen. Aikanaan 50 km oli peruskauraa, sitten 70 kilsaa oli ehkä siinä kategoriassa. Viimeisen kahden vuoden aikana, kun olen lisännyt treenin määrää, olen päässyt tilanteeseen, jossa 100 km on peruskauraa. Nyt olisi jonkinlainen tahtotaso olemassa siihen, että pystyisin nostamaan harjoitteluni määrää sen verran, että voisin sanoa vaikkapa 120-130 km viikon olleen peruskauraa.

Helppoa se ei kuitenkaan ole, että juoksee paljon, jos tekee avainharjoituksia. Se 171 km viikko oli jotenkin helpompi, kun vauhdit olivat alhaisia. Nyt viime viikolla juoksin ti 6×800 m vähän kovempaa ja pe 4x3km tempoa ja nyt kun alkaa olla sellainen tilanne, että se vauhdikkaampi juoksu tuntuu koko ajan helpommalta ja miettii, että vauhteja voisi nostaa varmaan reilusti, jotta saisi sykkeitä selvästi korkeammalle, niin silti se tuntuu melkoisena väsymyksenä lihaksistossa sitä kautta, että seuraavien päivien lenkit ovat vaikeita. Esim. eilinen 32 km pitkis oli koko matkan taistelua. Syke ei ollut kuin 120 ja vauhti vain hieman alle vitosen kilsavauhtia, mutta jalat tuntuivat todella väsyneiltä, joten se ei ollut sellaista rentoa ja helppoa juoksua, vaan oli pakko oikeasti keskittyä siihen, että jaksaa eteenpäin.

Vielä palatakseni tuohon Juoksufoorumiin. Vaikka ylläpitäjä haluaa, ettei sinne pääse katsomaan ketjuja, niin kun tyhjensin evästeet kännykästä, niin nyt pääsen lukemaan yleiskeskusteluja (mutten toki esim. harjoituspäiväkirjoja). Niinpä oli hyvä huomio tuo ketju, kun sieltä sai selkeästi osviittaa siitä, että kestävyysurheilu oikeasti vaatii aika paljon harjoittelua ja on sellaisia henkilöitä, jotka niin tekevät. Yleisesti ottaen Juoksufoorumi on täynnä henkilöitä, jotka voisivat mennä parayleisurheilun pariin, koska jokaisella on jotain vikaa tai ongelmia. Ei muka jaksa urheilla, kun eletään ruuhkavuosia tai on jotain vikaa. Joko se vika on päässä tai kropassa, mutta lähes jokaisella on hemmetisti ongelmia, joilla selitellään sitä, ettei harjoitella kunnolla. Se on todella kummallinen palsta, kun se vetää puoleensa henkilöitä, joista osa ei halua harrastaa kestävyysurheilua ja osa ei ole siihen kykeneväinen. Niinpä se inspiraatio ja motivaatio on haettava jostain muualta. Katsoin eilen ennen nukkumaanmenoa YouTubesta jonkin tyypin harjoittelua, joka teki kovan tempotreenin ja mäkivetoja matolla. Hän juoksi sitä tempoa vähän yli 3 minsan kilometrivauhtia. Sitten meni pari päivää ja hän meni radalle tekemään 200 metrin vetoja ja niitä pisteli nopeimmillaan johonkin 25 sekuntiin. Tuosta huomasi karulla tavalla, ettei ole itsellä rahkeita treenata samaan tahtiin, kun en pääse satastakaan varmaan alle 15 sekunnin, vaikka juoksisin ihan täpöillä. Se ei tarkoita silti sitä, ettenkö voisi ottaa mallia ja tehdä harjoituksia, jotka parantavat omaa kykyäni juosta entistä kovempaa. Sellaista oppia ei nimittäin joltain Juoksufoorumin paskahousuilta saa, joilla on hemmetti ruuhkavuodet.

Yhteenveto:
ma: 10 km matolla at 5.25 min/km.
Salille rullailemaan ja venyttelemään. Sitten kevyt palautteleva lenkki matolla, jonka jälkeen himaan saunaan. Tuli muuten vahingossa pestyä kaksi kertaa hiukset tunnin sisällä. Tuo lienee ennätys. New Balance Beacon
ti: 30 min coretunti ja 15 km matolla at 4.27 min/km sis. 6x800m / 500m pal. Vauhdit 2×3.32 min/km, 2×3.25min/km, 2×3.20min/km. Max sykkeet 159, 163, 164, 169, 172, 175. Nike Pegasus Turbo 2
ke: 11,5 km matolla at 5.03 min/km.
Väsytti todella paljon, joten lopetin aikaisemmin hommat, kävin salilla rullailemassa, venyttelemässä ja juoksemassa palauttavan lenkin. Tarttee lisää unta. New Balance Beacon
to: aamu: 10 km matolla at 5.21 min/km. Menin aikaisin nukkumaan, joten ei enää väsynyt, vaikka matolla jo kuudelta. Tosin kyllästytti muuten vain. Nike Pegasus 35
ilta: 20,25 km at 5.15 min/km. Viikon ainoa tuplapäivä ja viikon ainoa ulkolenkki. Erinomainen keli torstaina, kun aurinko paistoi. Lenkille lähtiessäni oli 1,5 astetta, mutta kun suuntasin lenkkini Espooseen niin siellä olikin pakkasta. Vähän jäässä tie ja paikoitellen niin pimeätä, ettei oikein nähnyt eteensä, joten siksi hidas vauhti. Toisaalta jalat vielä väsyneet tiistaista, joten hidas sopi hyvin. Nike Vomero 14
pe: 20,3 km matolla at 4.25 min/km sis. 4×3 km / 1 km pal.
Vähemmän porukkaa salilla, joten ei niin kuuma. Tuo teki varmaan juoksusta helpompaa ja sykkeet pysyivät alhaisempina tai vaihtoehtoisesti kunto parantunut edellisviikosta. Vauhdit 2×4.00 min/km ja 2×3.52 min/km. Max sykkeet 144, 150. 157, 163. Hoka Mach 2
la: 60 min pilates tunti ja 10 km matolla at 5.25 min/km. Toinen viikko putkeen la-aamu alkoi pilateksella. Nyt opittiin mm. rentouttamaan kallonpohjaa. En tiedä mitä apua siitä on, mutta toivon mukaan jotain. Tuon jälkeen todella helppo mattolenkki. New Balance Beacon
su: 32 km matolla at 4.54 min/km. Jalat väsyneet, syke vain joku 120, mutta juoksu tuntui koko ajan hankalalta. Jalat eivät olleet kipeät, mutta ne olivat väsyneet. Onneksi Yle Areenasta sai katsottua sprinttihiihtoa ja alppihiihtoa, sillä fiilis olisi muuten ollut aika down. Hoka Rincon
Yhteensä: 129,05 km juoksua, 60 min pilates, 30 min coretunti. Todella vähän pyöräilyä tällä viikolla. Lähinnä halpisfillarilla metroaseman ja Otahallin väliä muutama kerta ja kerran postiin jne.

8 lenkkiä, kolmesti jalassa Beaconit. Ne ovat niin kevyet ja mukavat, joten mielellään laitan ne kevyemmille lenkeille. Saa nähdä mikä on tilanne seuraavalla viikolla. Nyt on joulu tulossa, joten viime perjantaista tulevaan perjantaihin on viikon väli, jolloin en juokse vauhdikkaasti ollenkaan, vaan pyrin tekemään hidasvauhtisen viikon. Jalat saavat lepoa, eikä tarvitse ähkiä tosissaan, kun ahtaa kiloweise kinkkua ja laatikoita.