Viikkoyhteenveto: Viimeinen kokonainen viikko vuonna 2019

Vaikka blogin kirjoittaminen onkin luontevinta arkisin desktop-koneella, kun on iso näyttö, niin ei tämä välttämättä ole hassumpaa maata pitkispäivän iltana sängyssäkään pää tyynyssä ja läppäri sylissä. 135 km viikko takana, joten laitoin jalkojen alle pari tyynyä. Fiilis on aika hyvä nyt ja tuntuu, että olen menossa oikeaan suuntaan.

Tyhjensin muuten äsken pesukoneen ja suorastaan ihmettelin, kun oli vain neljät shortsit ja neljä lyhythihaista juoksupaitaa tullut käytettyä viikon aikana. Se kuvaa sitä, että juoksin kyllä aika mukavasti joulun aikana ulkosalla. Maanantaina toki oli aamulla lyhyt salikeikka, jonka jälkeen vähän juoksuakin, mutta samana iltana ulkolenkki. Jouluaatosta Tapaninpäivään sitten ulkolenkit eli neljä ulkolenkkiä putkeen. Se oli ihan hyvä, koska vauhdit olivat hiljaiset, mutta on pakko tunnustaa, että kylmä ilma ja ulkona juokseminen noin montaa päivää putkeen tuntui vähän. Oli parilla lenkillä alussa vähän oiretta polvessa. Ei varsinaista kipua, mutta oiretta. Se ei ole kuitenkaan mikään syy, miksen loppuviikosta juossut enää ulkosalla. Perjantaina oli vetoharjoitus, eikä sitä ollut tarkoitus tehdä pakkaskelissä, vaan matolla. Lauantaina oli hieno pakkaspäivä ja olisin kyllä juossut ulkona, mutta kun menin aamulla Pilatekseen niin oli luontevinta juosta sen jälkeen palauttava lenkki matolla. Tämän päiväinen pitkis puolestaan oli matolla sen takia, kun ulkona oli niin hiivatinmoinen tuuli. Jos jotain olen oppinut ”juoksu-uran” aikana on se, että pitää tehdä, mistä pitää, eikä yrittää väkisin kasvattaa luonnetta kuten Juoksufoorumilla kerran suositeltiin. En oikein edes tiedä, mitä reittiä tuollaisessa tuulessa olisi sellaisen 32 km lenkin halunnut juosta, sillä helpointa se olisi tehdä metsässä, mutta kun täällä rannikolla niitä ei ollut, enkä nyt harmaassa säässä viitsinyt suunnitella reittiä, mikä menisi esim. Keskuspuistoon, niin päätin mennä juoksumatolle. Se on aidosti todella rentoa juosta matolla. Minä en käytä mitään musiikkiakaan, joten pääsen oikeasti omiin ajatuksiini ja aika kuluu mukavasti. Varsinkin silloin, kun harjoittelee. Palauttavat lenkit voivat olla pitkäveteisiä, kun juoksu on silloin vaikeata, jos lihakset ovat kipeät tai väsyneet, mutta muuten ei.

Miksi matolla, miksi radalla, miksi ulkona?

Lenkin jälkeen sain kuitenkin Instastoryyn kysymyksen, miksi matolla ja niinhän se on, että jollekin se voi olla vaikea ajatella, miksi valitsee maton. Samalla tavalla se oli siihen aikaan, kun juoksin Esport Arenan radalla. Joillekin oli outo ajatus, että saatoin juosta 30 tai jopa 40 kilsaa sitä 400 m sisärataa. Minusta täytyy mennä fiiliksen mukaan ja nykyään pidän kyllä juoksumatolla juoksemisesta todella paljon. Tänään se tuntui paremmalta vaihtoehdolta kuin juosta ulkona, mutta jonain toisena päivänä olisin mennyt puolestaan mielelläni ulos. Jos olisi aurinko paistanut kuten eilen, olisin taatusti valinnut ulkojuoksun. Silloin ei tuullutkaan juuri ollenkaan. Minusta onkin tärkeintä ajatella asiaa niin, että samaan lopputulokseen voi päästä montaa reittiä. Kokonaisuus ratkaisee eli se paljonko ja kuinka hyvin on harjoitellut. Ei se kello tiedä maratonin maalissa, juoksiko tuo henkilö matolla tai asfaltilla tai vaikkapa metsäpoluilla harjoitellessaan.

Mennään yhteenvetoon:
Ma aamu: 7 km matolla at 5.31 min/km
. Vähän yläkropan punttia viikon aluksi aikaisin aamusta ja sen päälle palauttava lenkki. Brooks Launch 6
ilta: 11,95 km at 5.27 min/km. Siivosin iltapäivän ja sen jälkeen ulos juoksemaan. Kävin katsomassa mm. tunnelmaa Hietsun hautausmaan tuntumassa. Lenkin jälkeen saunaan. Skechers GOrun Ride 7
Ti: 18,75 km at 5.08 min/km. Joululenkkeilyä vähän Baltsu 8K -reittiä modifioiden. Tavallaan kaksi erilaista lenkuraa. Lenkin aikana alkoi sataa ja Vomerot kastuivat aika lailla. Ensimmäistä kertaa todella pitkään aikaan tuntui siltä, että shieldkengät olisivat poikaa. On eri asia kun sukat kastuvat melkein nollakelissä kuin kesällä. Lenkin jälkeen joulusauna. Nike Vomero 14
Ke: 15,91 km at 4.57 min/km. Joulupäivänä oli ideana kiertää Laajalahden ympäri. Niinpä metrolla Otaniemeen ja sieltä puoliympyrän muotoinen lenkki. En viitsinyt edes katsoa ovatko Vomerot jo kuivuneet, vaan ajattelin, että kun jouluna kerran juostaan hitaammin, niin otanpas Cliftonit alle. Niissä on vajaan 900 km kohdalla kuitenkin vielä kivasti vaimennusta. Hoka Clifton 6
To: 21,4 km at 5.38 min/km. Tapaninpäivänä oli tarkoitus juosta puolipitkä lenkki niin hitaasti kuin mahdollista. Ei tavallaan madella mitään sellaista hölkkää, jossa liike tarkoituksella hidastetaan, vaan juosta vain hyvin kevyesti hakien harjoitukselle kestoa. Ajattelin, että juoksen vähintään tunti 40, mutta mielellään lähemmäs kaksi tuntia. Lopulta kun aiottu lenkki tuli täyteen, olin juossut 2 tuntia ja 42 sekuntia, mikä oli todella hyvä. Lenkin loppuvaiheessa kävin Larun urheilukentällä ja juoksin 3x100m stridet hakien jalkoihin vähän puhtia perjantain vauhtitreeneihin. Hoka Clifton 6
Pe: 18 km matolla at 4.23 min/km. Lähes viikko kevyttä juoksua tarkoituksella ja aikomus saada vauhtia koneeseen. Juoksin siis 6x800m 400m palautuksin. Sen jälkeen 5 min lepo, josta puolet oikeata lepoa ja puolet sisälsi 500m kevyttä juoksua. Sen jälkeen 4x400m 400m palautuksin. Vauhdit kolmessa ekassa kasisatasessa 3.25 min/km (max syke 164, 163, 165) ja kolmessa jälkimmäisessä 3.20 min/km (max sykkeet 170, 172, 174). Nelosissa vauhti 3.09 min/km (max sykkeet 170, 168, 174, 174). Olen kirjoittanut siitä, etten ole saanut sykkeitä ylös, joten nostin nyt vauhteja. Pelkäsin vähän harjoitusta etukäteen, mutta valmistauduin todella hyvin henkisesti ja lopulta se meni paljon paremmin kuin luulin. Ei ollut oikeasti edes vaikeuksia. Toki voisin lyhentää palautusaikoja vetojen välillä, samoin vetojen määrä voisi olla suurempi, mutta en tiennyt, miten tulisi kulkemaan, joten piti olla varovainen. Nike Pegasus Turbo 2
La: 60 min pilates-tunti ja 10 km matolla at 5.20 min/km. Vähän huonosti nukuttu yö, joten mietin jatkanko unia vai nousenko ylös tunnille. Päätin lähteä sinne ja se oli aika hyväntuntuista, mutta tehtiin uusia liikkeitä, joissa mm. reidet joutuivat ehkä kovilla. Yleensä otan aina lenkin jälkeen palauttavana juomana olutta, alkoholitonta, ykköstä tai välillä jopa kolmosta, mutta nyt en ottanut, vaan lähdin asioille eli supermarketiin ja Stockalle. Jumakauta, mitkä krampit iskivät sen jälkeen. Olen ihmetellyt niitä Jodlaajan kramppipuheita, mutta ehkä se on se, että kun juo olutta, niin kramppeja ei tule. Nyt tuli sellaiset, että oli paha istua, kun söin päivällä. Olin muutenkin aika sika väsynyt koko päivän ja illan. Nike Pegasus 35
Su: 32 km matolla at 4.46 min/km. Olin aivan varma, että lenkki tulee menemään ihan mönkään, koska pe rankka treeni alla ja la nuo krampit. Viime sunnuntain pitkis oli ollut vaikea, vaikkei silloin pe treeni ollut yhtä rankka. Kaiken huipuksi unohdin tänään geelin kotiin. Toisaalta olin nukkunut todella hyvin. No päivät eivät ole veljiä keskenään ja juoksu olikin paljon helpompaa kuin edellisellä viikolla. Näin se joskus menee. Hoka Rincon
Yhteensä: 135 km juoksua, 60 minuutin pilates-tunti, kerran vähän salia ja hyvin vähän kaupunkipyöräilyä

Tosiaan hidas viikko, mikä näkyy mm. kengissä. Oli kiva kaivaa Cliftonit kehiin. Niissä on nyt viikon lenkkien jälkeen n. 900 km taulussa. En juokse niillä enää pitkiksiä, enkä vauhdikkaampia lenkkejä, mutta vaimennusta riittää silti. Skechersitkin olivat yhdellä lenkillä jaloissa ja niissä on jo 990 km, joten molemmat nuo parit elinkaaren aika loppumetreillä. Hoka Rinconeissa on puolestaan 498,8 kilsaa nyt, joten ensi viikollahan niistä voisi kirjoittaa 500 km raportin. Muuten ensi viikko voi olla määrän suhteen vähäisempi. Olen viimeisen neljän viikon aikana juossut elämäni suurimmat kilsat yhdellä viikolla ja kaksi viikkoa, jotka menevät top vitoseen nekin. Niinpä täytyy miettiä balanssia ja voi olla paikallaan ottaa vähän hiljaisempi viikko nyt Uuden Vuoden korville. Oli tavoitteena juosta joulukuussa 600 kilsaa ja siitä puuttuu nyt joku 25 km, joten ei senkään vuoksi nyt alkuviikostakaan tarvitse ahnehtia.