Viikkoyhteenveto: hain kisavauhtia

Uusi Vuosi kyllä sekoitti lisää jo joulun pyhinä sekaisin mennyttä vuorokausirytmiä sillä seurauksella, että saan unta myöhään ja herään myöhään. Oikeastaan yhtenä aamuna vain heräsin tosi aikaisin pirteänä, mutta silloin en halunnut mennä treenaamaan, kun oli edelliseltä päivältä kova treeni alla. Muuten oli kyllä nihkeätä. Esim. perjantaina menin aamulenkille seiskan maissa, mutta olin kyllä ihan nakit ja muusi. Illalla tein sitten kovan treenin matolla, menin saunaan ja lähdin kotiin syömään lasagnea. Nukkumaan mennessäni olin todella väsynyt ja nukuinkin yli 10 tuntia. Yhteensä lepäsin sängyssä 16 tuntia ennen kuin lähdin lauantain kevyelle lenkille. En tietenkään sitten saanut aikaisin unta illallakaan, joten sunnuntainakin tuli herättyä suht myöhään, mutta onneksi kuitenkin kymmeneltä. Niinpä se tarkoitti kahdeksan tunnin unia ja nostatti toiveita siitä, että kun on vielä yksi vapaapäivä maanantaina, niin jospa saisin unirytmiä rukattua tiistaihin mennessä.

Normiviikko, mutta vauhdeilla tarkoitusta

120-130 km tuntuu olevan normiviikko, jos treenaan joka päivä ja teen kerran tuplat. Silloin ei edes tarvitse ahnehtia yksittäisen lenkin pituuttakaan. Nuo kilsat kolahtavat laariin kuin itsestään. Vauhtien suhteen tällä viikolla oli sen sijaan vähän eri tarkoitus. Olen viime aikoina juossut joko sellaista about 4 min/km vauhtia vaikkapa 3×3 km tai vaihtoehtoisesti kovavauhtisia vetoja kuten 6x800m. Kun tavoitteisiin on vielä pitkä matka, niin ei ole ollut tarvetta ahnehtia, vaan pitää vauhti vielä maltillisena, eikä tehdä kovia tempoja tai kisamaisia rypistyksiä ja toisaalta olen halunnut juosta lyhyempiä pätkiä selvästi kovempaa. Tällä viikolla halusin tehdä muutoksen ja kokeilla, mikä voisi olla kympin tilanteeni tällä hetkellä. Niinpä Uuden Vuoden aattona juoksin matolla 10 km lenkkini keskellä aikaan 37.54, mikä tarkoitti kuutta kilometriä 3.50, kolmea kilometriä 3.45 kilsavauhtia ja viimeinen kilsa kiihtyvästi kiristäen. Koko ajan tuntui vähän vaikealta, mutta sillai oikeasti tosi pahalta ei tuntunut missään vaiheessa. Sain kyllä tuon treenin jälkeen pohkeet kipeiksi. Se on minulle tyypillistä kaikissa kisoissa, on matka mikä tahansa. Pohkeet tulevat aina yläosastaan reunoista kipeiksi. Niinpä keskiviikkona Uuden Vuoden päivänä ohjelmassa oli lyhyt kevyt lenkki.

Join vettä liian vähän

Torstaina ne tuntuivat vielä hieman aroilta, mutta kun kroppa lämpeni niin mattojuoksu oli todella vaivatonta ja juoksinkin 18 km. Tuon jälkeen lähdin kotiin lenkkisaunaan, jossa simahdin totaalisesti. Perjantaina oli tarkoitus kokeilla, miten väsyneillä jaloilla kestää juosta sitä 3.50 min/km vauhtia, sillä jalat eivät olleet täysin palautuneet tiistaista, mutta silloin juokseminen oli todella vaikeata. Jouduin pyristelemään päästäkseni eteenpäin ja erityisesti kahdessa ekassa 2000 m vedossa juoksu oli vaikeata ja sykkeet alhaalla. Kaksi seuraavaa meni vähän helpommin. Ajattelin jälkeenpäin, että ongelmana oli viikon vähäinen vedenjuonti. Uuden Vuoden aaton treenin jälkeen tuli juotua koko ilta käytännössä vain alkoholijuomia, torstaina puolestaan en juonut treenatessa oikein mitään, eikä saunassakaan ollut mitään vettä mukana. Simahdin ehkä löylyissä sen takia, että tuli nestehukka. Normaalisti juon myöskin päivisin 1,5-2 litraa vettä, mutta tällä viikolla en ole juonut kuin tyyliin puoli litraa ja se johtuu siitä, että ilmastoinnissa on ollut jotain pielessä. Päivisin on ollut niin kylmä, etten ole tarennut olla normaaleissa vaatteissa sisällä. Silloin ei ole tullut janokaan. Ei ole tehnyt mieli juoda, kun olen palellut. Se on ollut huono juttu.

Onneksi on kolmen päivän viikonloppu

Kuten jo alussa mainitsin, niin olen nukkunut nyt paljon parina yönä ja koen muutenkin, että tämä kolmen päivän viikonloppu osui jotenkin hyvään saumaan. Lepo tuli tarpeeseen, sillä haluan lähteä ensi viikolla, kun arki alkaa, aidosti energisenä asioita tekemään. Pyhien takia nukuin liian vähän tai en varsinaisesti pyhinä, vaan niinä arkipäivinä, kun en saanut iltaisin unta. Lisäksi kun on ollut niin saakelin pimeätä ja sateista, niin vireystila on ollut vähän alhaalla. Onneksi tänään sentään on aurinkoista. Eilenkin olisi ollut, mutta kun katsoin Tour de Skitä, niin sen jälkeen kun lähdin lenkille, aurinko oli jo pilvessä. Tänään sunnuntaina puolestaan oli aurinkoista koko ajan. Puhti tosin oli vähän poissa. Niinpä pitkis jäi vähän lyhyeksi.

Ensi viikolla täytyy tehdä myöskin vauhtitreenejä taas, joten sitä voisin suunnitella vähän huomenna. Kun maanantai on siis pyhä, niin silloin ajattelin ottaa kalenterin esiin ja laskea taaksepäin tavoitteestani ja tehdä suunnitelmia sen suhteen, missä vaiheessa alan varsinaisesti valmistautua maratonille. Se on puolestaan eri postauksen asioita, joten mennään nyt tämän viikon yhteenvetoon:

ma: 11,71 km at 5.14 min/km. Kevyt ulkolenkki ennen saunaa. Tässä ei mitään ihmeellistä. Normimeininki, koska edellisenä päivänä pitkis. Hoka Clifton 6
ti: 17 km matolla at 4.22 min/km sis. 10 km 37.54. Kuntotason tsekkaus ennen Uuden Vuoden juhlintaa aattoiltana. En varsinaisesti päässyt tosikovaa raastamaan, mutta hain ekaa kertaa vähän sellaista tunnetta. Ei olisi onnistunut ulkona. Nike Pegasus Turbo 2
ke: 10,1 km at 5.37 min/km. Niin hiljaa kuin mahdollista, pohkeet jäykät ja jonkin verran kipeät. Ensimmäistä kertaa tuntui, että Cliftoneissa vaimennus alkaa olla vähän huono asfaltilla. Jalkapohjissa tuntui, 920 km mittarissa lenkin jälkeen. Hoka Clifton 6
to: 18 km matolla at 4.48 min/km. Viikon vaivattomin lenkki. Kun jalat lämpenivät, juoksu oli todella helppoa. Lenkin jälkeen nopea suihku ja sitten himaan lenkkisaunaan, jossa ”tummuin” aika pahasti. Olisi pitänyt juoda lenkin ja saunan välissä. New Balance Beacon
pe: aamu: 8,2 km at 5.35 min/km. Seiskalta aamulla väsytti ja lisäksi menomatkalla oli aivan hirveä vastatuuli, en tahtonut päästä mihkään. Lopussa tietysti sitten myötätuuli. Kymppi piti juosta, jotta olisin saanut Skechersit yli 1000 km ja laitettua ne vihdoinkin sivuun, mutta jäi haaveeksi. Ei vain yksinkertaisesti pystynyt. Skechers GOrun Ride 7
ilta: 16 km matolla at 4.28 min/km sisältäen 4×2000 m 90 sekunnin hölkkäpalautuksilla 3.50 min/km. Juoksin kevyttä alle 5 km ja tein hyvät lämmittelyt sisältäen drillejä ja heilautuksia. Siitä huolimatta juoksu oli äärimmäisen vaikeata. Pohkeet olivat kipeät, enkä tahtonut päästä mihinkään. Hoka Mach 2
la: 12,9 km at 5.29 min/km. Pilatesta ei ollut aamulla, joten nukuin pitkään ja lähdin lenkille vasta klo 14. Alussa juoksu oli todella vaikeata, mutta jossain 6-7 km tienoilla se alkoi olla vaivatonta. Olin silti lopussa tyytyväinen, että lenkki loppui. Paikoitellen tie jäässä, muttei varsinaisesti liukasta, koska jäiset osuudet olivat hiekkateitä. Nike Vomero 14
su: 29 km at 5.12 min/km. Puhti oli kyllä poissa. 12 km tienoilla tuntui, että olisin juossut jo pari kymppiä. Vikalla kympillä vauhti tahtoi olla niin hidasta, että kyllästyin. Lopetin lenkin aiemmin kuin mitä olin suunnitellut. Tässä on juostu kohta kuukausi ilman lepopäiviä ja se näkyy henkisesti. Nike Pegasus 36 Trail

Yhteensä: 122,91 km juoksua. Pyhien takia ei ryhmäliikuntatunteja.

Tänään otin Pegasus Trailit käyttöön, kun oli pakkasta. Eilen oli vähän liukasta, joten ajattelin, että tänään todella liukasta. No ei ollutkaan. Siinä mielessä olisin voinut juosta Vomeroilla niinkuin eilenkin. Trailit on asfaltilla vähän turhan kuviolliset, hiekalla ja soralla sen sijaan hyvät.