Onko uusi Suunto 7 ratkaisu vai oire?

Suunto.fi

Minulla on pitkä historia sykemittarien kanssa. Ensimmäinen Polar Electro, mitä tuli käytettyä, hankittiin varmaan joskus 1986 eli se oli niitä ensimmäisiä mittareita ylipäätänsä, joita oli tullut markkinoille. En silti koe, että olisin mikään alan asiantuntija, mikä johtuu siitä, etten vertaile mittareita. Käytän yhtä todella paljon joka ikinen päivä ja sen mitä olen oppinut vaikkapa viimeisen 20 vuoden aikana, on se, että toimintavarmuus on minulle tärkeintä. Haluan, että mittari kestää ja ettei siihen ei tule vikoja, lataus onnistuu ja harjoitukset siirtyvät sovellukseen ja sitä kautta Stravaan. Polar M400 on ollut tuollainen mittari. Niinpä käytän edelleen sitä, vaikka siinä ei ole rannesykemittausta, ei värinäyttöä, eikä mitään palautumisen seurantatyökaluja. Spotifyista tai lähimaksusta ei tarvitse edes puhua. Oikeastaan siinä ei ole mitään muuta kuin ajan ja matkan mittaus sekä kyky saada piirtymään kartalle juoksemani reitti. Toki sykkeen mittauskin onnistuu loistavasti, mutta Polarin sykevyö on kuluttanut rinnastani nahan niin ohueksi, etten sitä kovinkaan usein edes käytä. Kyllä sitä pystyy urheilemaan, vaikkei sykkeitään tietäisikään.

Niinpä joku voisi sanoa, että minä en ehkä ole kaikista pätevin arvioimaan mittareita tai älykelloja, mutta toisaalta suurin osa potentiaalisista asiakkaistakaan eivät ole vertailleet joka mallia, vaan tekevät kenties hyvinkin impulsiivisia ostopäätöksiä ja minä nyt kuitenkin tiedän aika paljon brändien rakentamisesta, markkinoinnista ja siitä millä perusteella kuluttaja tekevät ostopäätöksiä. Olen opiskellut jopa aivotutkimusta tuota silmällä pitäen. Niinpä nyt, kun Suunto teki aika rohkean liikkeen esitellessään maanantaina uuden Suunto 7 -älykellonsa, minunkin tekee mieli sanoa asiasta jotain.

Millainen Suunto 7 on?

Suunto.fi

Yksinkertaistettuna voisi sanoa, että Suunto 7 on kehittynyt älykello, joka toimii myös urheilukellona. Se painaa 70 grammaa, on saatavilla useissa väreissä, siinä on hyvä näyttö ja maksaa 479 euroa. Tuo ei kovinkaan monelle välttämättä sano mitään, joten pitää mennä vähän pintaa syvemmälle. Niinpä on luontevinta antaa valmistajan kertoa, mitä he ovat tällä kellolla ajaneet takaa. Amer Sports -konsernin digitaalisen liiketoiminnan johtaja ja yhdistettävistä laitteista ja digipalveluista vastaava johtaja Heikki Norta luonnehtii kelloa lehdistötiedotteessa seuraavasti: “Riippumatta siitä, onko liikunta käyttäjille elämäntapa vai lounastauon todellisuuspakoa, nykyajan elämä edellyttää teknologiakumppania, joka ei tingi toiminnoista sen enempää urheilu- kuin arkikäytössäkään. Suunto on ottanut haasteen vastaan ja suunnitellut älykellon, jossa on myös monipuoliset urheilukello-ominaisuudet – ja toisaalta urheilukellon, joka toimii mahdollisimman hyvin sekä urheilukäytössä että kiireisessä elämässä. Suunnon vuosikymmenten varrella keräämän monipuolisen urheilu- ja ulkoiluasiantuntemuksen ja Wear OS by Google -käyttöjärjestelmän hyödyllisten älykellotoimintojen yhdistäminen tarjoaa meille uskomattoman tilaisuuden innostaa uusia ja entistä laajempia kohdeyleisöjä tutkimaan ympäristöään ja lähtemään uusiin seikkailuihin.” Eli he haluavat erottua muista älykelloista niin, että he tuovat huipputason urheiluosaamisen älykellomarkkinoille ja toisaalta varmasti urheilukelloista niin, että heidän kellonsa on oikeasti älykello.

Mitä asiakas saa ja mitä hän ei saa Suunto 7:ssa?

Suunto.fi

Kello on ensinnäkin hyvännäköinen ja siinä on paljon älykellojen ominaisuuksia mukaan lukien ne aiemmin mainitut lähimaksu ja musiikki. Sen lisäksi Google Play -kaupan kautta kelloon on saatavilla tuhansia sovelluksia samaan tapaan kuin mitä älypuhelimeen saa. Samaten siinä on kartat. Tämä kaikki kuulostaa lupaavalta. Toisaalta kääntöpuolena on heikkouksia. Kello ei tue sykevyötä, eikä se sisällä Firstbeat-ominaisuuksia, joita esimerkiksi Suunto 5:ssa on kuten vaikkapa kunto- ja aktivisuustasojen seuranta. Samaten Suunto 5:sta tuttu erinomainen akunkesto ei ole yhtä hyvä tässä seiskassa, sillä Sonyn chipin sijaan tässä on Qualcommin Snapdragon 3100. Kello maksaa siis 150 euroa enemmän kuin Suunto 5 ja on oikeasti kehittynyt älykello loistavalla näytöllä, mutta toisaalta siinä ei ole monia niitä ominaisuuksia, mitä vitosessa on. Tämä kuulostaa tilanteelta, jossa kuluttaja joutuu joka tapauksessa tekemään kompromisseja. Ostaa hän kumman tahansa tuotteen, joutuu hän samalla luopumaan jostain ja ihmisethän eivät pidä siitä, että he joutuvat luopumaan asioista. Herääkin kysymys, mitä tämä tilanne merkitsee valmistajalle?

Uhka vai mahdollisuus?

Suunto.fi

Kauan on aikaa kulunut siitä, kun Polar ja myöhemmin myös Suunto hallitsivat urheilukellomarkkinoita. Ensimmäiset Garminit, jotka tulivat markkinoille, näyttivät taskulaskimilta. Sittemmin tilanne on muuttunut niin, että Garmin suorastaan hallitsee urheilukellopuolta ja sekä Polarilla että Suunnolla on ollut vaikeuksia tuoda markkinoille kuluttajia kiinnostavia tuotteita varsinkaan kalliimmissa hintakategorioissa. Ne Garminin tuotteet ovat yksinkertaisesti olleet niin hyviä ja kun he ovat tuoneet ensimmäisenä lähimaksamisen ja Spotifyn premiummalleihinsa, niin se on vain sementoinut entisestään heidän markkina-asemaansa. Kun menee hyvin, niin seuraa lumipalloefekti, joka vain vahvistaa asemaa. Toisessa päässä markkinoita on noussut älykellokategoria, joka sisältää laitteita, jotka ovat enimmäkseen kelloja, mutta joita voi käyttää myös urheiluun. Sliikin näköinen Apple iWatch on tämän kategorian lippulaiva. On herännyt kysymys, mihin Polar ja Suunto tässä kokonaisuudessa mahtuvat. Kysymys ei ole pelkästään siitä, kuinka hyviä tuotteita he pystyvät tekemään, vaan siitä, ovatko asiakkaat valmiita niitä ostamaan ja kuinka paljon he ovat niistä valmiita maksamaan. Tuotekehitystyö on kallista ja ilman menestyviä premiumtuotteita on vaikea toimia kannattavasti.

Kun kilpailutilanne on haastava ja menestyvä, paljon myyvä Garmin pystyy tuomaan jatkuvasti uusia malleja markkinoille, on muiden otettava jopa riskejä, kun nämä ennustavat tulevaisuutta. Voikin sanoa, että Suunto tekee nyt sen, mitä Nokia ei tehnyt silloin, kun se heittäytyi sataprosenttisesti Windows-puhelimiin ja menetti pelin Android-luureille. Tämä Suunto 7 on nimittäin Googlen Wear OS (entinen Android Wear) -käyttöjärjestelmää käyttävä kello. Heillä on nyt markkinoilla omaa kehitystyötä omaavat mallit 5 ja 9 sekä tämä 7, joka on tavallaan kellojen Android, kun se omaa sen Googlen käyttöjärjestelmän. Se on Suunnolle samaan aikaan mahdollisuus että uhka. Etuna on se, että Applen iWatch ei käytännössä toimi kuin iPhonen kanssa, mikä jättää pelikentän avoimeksi kaikille Android-käyttäjille ja kun jotkut ovat todenneet, etteivät ne iWatchin urheiluominaisuudet välttämättä ole parhaat mahdolliset vaikkakin suurimmalle osalle riittävät, niin jopa iKäyttäjiä voi tavoitella älykellolla, joka on parempi urheilukellona kuin vaikkapa Samsungin ja Huawein kellot tai jopa se iWatch. Niinpä riskinotto on perusteltua. Jos se toimii, tuo voi olla Suunnon tulevaisuuden kannalta erinomainen veto ja toisaalta jos se ei menesty, niin he voivat tuoda markkinoille malleja ilman Googlen käyttöjärjestelmää niinkuin Suunto 5 on. Tosin silloin herää kysymys, kannattaako sellainen oma käyttöjärjestelmä kehittää, joka tukee lähimaksua, musiikkia ja muita ominaisuuksia ja haluavatko kuluttajat parin vuoden päästä enää urheilukelloja, jotka eivät samalla ole myös kehittyneitä älykelloja.

Kannattaako Suunto 7 hankkia?

Suunto.fi

Jotenkin tuntuu, että Suunto on laskenut asian nyt niin, että suurimmalle osalle kuluttajista älykello-ominaisuudet ovat tärkeämpiä kuin urheiluominaisuudet ja taistelu tulee menemään samalla tavalla kuin puhelimissakin Applen ja Googlen ekosysteemien välille. He haluavat olla siellä mukana ja ennenkaikkea he haluavat olla siellä mukana tarpeeksi aikaisin, jotta he voivat sementoida asemaansa. Minusta tässä strategiassa on vain yksi ongelma ja se on se, että vaikka Suunto 7 voi olla riittävän hyvä älykello, niin se ei ole kaikilta osin vielä välttämättä niin hyvä kuin se voisi olla. Minun Polarini akunkeston väitettiin olevan uutena 8 tuntia, mutta nykyään se kestää enää juuri ja juuri kolme tuntia. Siihen verrattuna tuon Suunnon akunkesto on hyvä, mutta jos verrataan vaikkapa Suunto 5:een tai puhumattakaan vaikkapa Polar Vantage V tai Coros Apex -kelloihin, niin tämä Suunto 7:n akunkesto on ongelma ja se johtuu nähdäkseni Qualcommin Snapdragon 3100 -chipistä, joka ei ole niin virtapihi kuin mitä Sonyn chippi on, jota lähes kaikki urheilukellot nyt käyttävät. Ongelmana on vain se, että Wear OS ei toimi kuin tuon Snapdragonin kanssa. Toisaalta on sanottu, että myöhemmin tänä vuonna tulisi Snapdragon 3300, jonka pitäisi fiksata tuo akunkestoasia. Samaten nämä urheilukelloista tutut ominaisuudet kuten palautumisen seuranta, saattavat tulla myöhemmin tähänkin kelloon. Nyt ollaan tavallaan tilanteessa, jossa se älykello ei kaikilta osin ole vielä valmis, vaan tuote tullee paranemaan seuraavan parin vuoden aikana. Kysymys onkin siitä, kannattaako tämä nyt esitelty tuote ostaa ja onnistuvatko he saamaan tarpeeksi asiakkaita sille.

Minusta tuotteen suurin ongelma on hinnoittelu. Kermankuorintahinnoittelussa first movereilta otetaan ns. rahat pois ja myöhemmin tuodaan sitten halvempia malleja markkinoille. Esimerkiksi Volvo tekee autojen suhteen usein niin. Ensin tuodaan se isolla koneella oleva todella kallis malli, jolla pyritään tekemään paljon katetta jokaista myytyä autoa kohden ja saamaan maksimaalisesti tuotekehityskustannuksia katettua ja sitten kun tuotantolinjat on ehditty muokkaamaan niin, että autoja valmistuu enemmän, tuodaan niitä massamalleja, joita myydään paljon. Tämä tapa edellyttää sitä, että on olemassaolevaa kysyntää esimerkiksi merkin omassa asiakaskunnassa tai sen ulkopuolella asiakkaiden keskuudessa, jotka pitävät tuotetta niin hyvänä, että haluavat sen ostaa. En ole vakuuttunut, että Suunnon kohdalla tilanne olisi näin hyvä. Tuote voi olla todella hyvä älykello, mutta siinä on puutteensa. Niinpä herää kysymys, ovatko kuluttajat valmiita maksamaan iWatchin hintaluokkaan kuuluvan listahinnan ilman Applen brändiä ja imagoa, kun Samsungin tai Huawein älykellon saisi puoleen hintaan. Toisaalta urheilukello-osastolta löytyy jopa tuplasti tämänkin hinnankin maksavia tuotteita. Kaikki on suhteellista, mutta 479€ kuulostaa paljolta. Jos minulta olisi kysytty, niin olisin harkinnut tuovani markkinoille ensin 299 euron älykellon ja sitten kun tulee chippi paremmalla akunkestolla ja kellossa on ne Firstbeat-ominaisuudet, olisin lyönyt lauteille tuon 479 euron tai vaikkapa 499 euron hintaisen mallin.

Yhteenveto

Suunto.fi

Suunto 7 tuntuu mielenkiintoiselta, jopa riskialtiilta vedolta, joka on mielestäni hyvä strategia, mutta suuren menekin kannalta kello on kyllä aika kallis tällä hetkellä. Toki ostajia tulee löytymään, sillä on ihmisiä, joille sillä tuotteen hinnalla ei ole niin suurta merkitystä, eivätkä välttämättä tiedä, mitä jonkun tuotteen kuuluisi maksaa, mutta kun merkki ei ole monille niin tuttu, niin tuntuu, että voisi olla helpompi mennä markkinoille halvemmalla mallilla kuten joku OnePlus on tehnyt puhelimissa ja nostaa hintoja, kun tuote kehittyy. Voi olla, että ovat ajatelleet, että jos heidän hintansa olisi alhaisempi, niin heidän olisi vaikeampi nostaa hintaa myöhemmin, kun se on jo profiloitunut markkinoilla edullisemmaksi tuotteeksi. Niinpä haluavat viestittää, että heidän tuotteena on vähintään yhtä hyvä kuin iWatch. Siinä on vain se riski, että entä jos tuote ei menekään niin hyvin kaupaksi. Suunnon kannalta toivoisinkin, että Qualcomm Snapdragon 3300 tulisi nopeasti markkinoille. Sen jälkeen voisivat nimetä sillä varustetun kellon Suunto 7+:ksi ja myydä vanhemmalla chipillä olevat kellot pois pari sataa halvemmalla.

On erittäin mielenkiintoista nähdä, mihin kellomarkkina kehittyy lähiaikoina. Voi olla, että esimerkiksi vuoden päästä tämä tänään kirjoittamani juttu kuulostaa aivan päättömältä. Tällä hetkellä tuntuu, että tämä tuote voi olla esimakua siitä, että Suunto on löytänyt haasteisiinsa ratkaisun, mutta toisaalta se voi olla myöskin oire jonkinlaisesta umpikujasta. Aika ja markkinat näyttävät. Toivotaan onnea ja menestystä. Loppupeleissä tuotteen laatu ja ominaisuudet sekä brändäyksen onnistuminen ja kilpailutilanne määrittävät sen, kuinka pelissä tulee käymään.