Hoka One One Rincon 500 km – kevyt, mutta silti monipuolinen

Hoka One One on valmistajana menossa kovaa vauhtia eteenpäin. Niinpä valitsin sen hiljattain vuoden 2019 parhaaksi juoksukenkämerkiksi. Blogissani puolestaan jo kesällä 2018 kirjoittamani Hoka Clifton 5 -esittely sai viime vuonna uudestaan tuulta alleen ja vuoden päätteeksi se juttu päätyi blogini eniten luetuksi kirjoitukseksi. Tämä Hoka Rincon on puolestaan juoksukenkä, josta minulle on esitetty Instagramin kautta kaikista eniten kysymyksiä ja kommentteja. Samaten olen saanut salilla esitellä ja kertoa niistä kengistä monille juoksijoille. Moni suorastaan kummaksuu sitä, että tossu on näin kevyt, mutta samalla paksupohjainen ja vaimennettu. Olen usean kerran ottanut kengän jalastani ja antanut tossun käteen sanoen: kokeile itse. Mielenkiinto on siis ollut suurta ja nyt 500 km jälkeen on aika kertoa, miten tossu on kestänyt ja toiminut, mun kilometrejä on kertynyt näinkin paljon.

Istuvuus – tiukka, loistava kesällä, ei välttämättä talvikäyttöön

Kenkä on selvästi tiukempi fitiltään kuin Clifton tai Mach. Niinpä ainakaan itselläni ei mahdu tuohon kenkään kuin ohut sukka. Minusta se on hyvä niin, koska päällinen on sen verran ohut, ettei se välttämättä tarjoaisi tukea, jos kenkä olisi tilavampi. Toisaalta edestä loppuu sitten tila kesken, jos yrittää laittaa paksumman sukan. En ole kuitenkaan varma, että olisi mitään järkeä ottaa puolta numeroa isompaakaan kenkää ja kokeilla paksummalla sukalla, koska tämä on fitiltään oikeasti sellainen kisakenkämäinen samalla tavalla kuin vaikkapa adidaksen Boston tai Niken Zoom Elite on ja se on hyvä niin. Ohuella sukalla koko on napakka ja juuri sopiva.

Se on samalla myöskin aivan erinomainen hellejuoksukenkä, sillä päällinen on todella hengittävä ja niin ohut, että sieltä sivuilta näkee läpi. Näillä kengillä oli todella mukava juosta kesällä, kun oli kuumat ilmat, eikä se mikään ongelma ollut syksylläkään. Sen sijaan sitten kun alkoi olla nollakeliä tai hieman plussaa ja tuulista, niin tuntui, että viima puhaltaa siitä päällisestä läpi kenkään sisään. Jos on hyvä verenkierto jaloissa, niin tuo ei välttämättä haittaa, mutta itse aloin silloin heti miettiä, kun ne kylmät jalat yhdellä lenkillä alkumatkasta aika pitkään koin, että tämä ei nyt ole paras ympäristö näille kengille. Niinpä pesaisin ne kengät ja siirsin ne juoksumattokäyttöön. Salillahan monesti on kuuma, joten nyt ne ovat tavallaan jälleen siellä hellekäytössä ja ovat sinne aivan loistavat.

Monipuolinen ja nopeahko

Tässä kengässä on paitsi painonsa niin ominaisuuksiensa vuoksi vähän samaa kuin New Balance Beaconissa siinä mielessä, että tämä voi olla eri juoksijoille vähän eri tarkoitukseen sopiva kenkämalli. Minusta Rincon on Hokan paras yleiskenkä. Clifton on niin voimakkaasti vaimennuksensa vuoksi pitkille lenkeille ja Machissa on puolestaan sellainen tietynlainen kovuus, joten pidän sitä parhaiten sopivana vauhtijuoksuun, mutta Rincon sopii tietyllä tavalla kaikkeen. Siinä mielessä voidaan verrata adidaksen Bostoniin. Radalla tonnin vetoja tehdessä tossu tuntui vähän pehmeältä ja oli sellainen tunne, että jäin pikkaisen telineisiin, mutta toisaalta kun hieman pehmeällä kengällä treenaa niin jalat eivät ainakaan joudu niin koville. Se sopii myös kisakengäksi erityisesti heille, jotka eivät kaikista nopeimpia juoksijoita ole, mutta olen minä nähnyt about 2.40 maratooninkin juosseella kisassa Rinconit jalassa. Se on siinä mielessä hyvä malli, että kun siellä on kuitenkin sitä kumia, niin jos kisassa on hiekkatiepätkiä, niin tossu toimii silti ainakin kohtalaisesti. Itse en nyt välttämättä Rinconia ensimmäiseksi valitsisi kisakengäksi, mutta esim. maratonvauhtisten treenien tekeminen asfaltilla niillä sujuu hyvin.

Pitkiä lenkkejä olen juossut myöskin näillä. Aluksi juoksin asfaltilla sellaisia hieman nopeampia pitkiksiä ja sittemmin kun siirsin ne matolle, olen juossut myös niitä hitaampia pitkiä lenkkejä niillä. Syynä on tietysti se, että kun pidin ulkona Cliftonia parempana pitkiskenkänä vaimennuksensa vuoksi, niin juoksin suurimman osan pitkiksistä niillä, mutta nyt kun matolla ei tarvitse niin paljon vaimennusta ja kun tossuissa on jo kilsoja enemmän ja se terä muutenkin hieman poissa, niin niillä on mukava taivaltaa hieman hiljempaakin. Olen toki aiemminkin juossut niillä hiljaa. Sen jälkeen kun olin satuttanut polveni ja se oli turvoksissa sekä kipeä, havaitsin Rinconeiden olevan se kenkä, joka oli jotenkin hellin polvelleni, joten juoksin toipuessani usein niillä.

Kenkä kuluu pohjasta, mutta ei hätää

Entäpä sitten se kestävyys. Törmäsin Juoksufoorumilla sellaiseen kommenttiin, jonka mukaan urheilukaupan myyjä ei ollut suositellut ostamaan Rinconia, koska niitä on palautettu niin paljon kauppaan pohjan kestämättömyyden vuoksi. Se laittoi minua miettimään, koska en ollut kokenut mitään samaa, eivätkä muutkaan Hokilla juosseet kertoneet tuollaisesta. Sain sitten vähän nähtäväksi kuvia, miten kenkä on kulunut hyvinkin vähäisellä käytöllä ja lopputulema on se, että juoksijalla täytyy olla laahaava askel tai ei siis kovin hyvä juoksutekniikka, jos pohja kuluu todella pahasti. Välipohjan aines, jota pohjassa on paljon näkyvillä on toki melko huokosellista (pakko ollakin, sillä tossu painaa 215 grammaa, mikä on 50 grammaa vähemmän kuin Clifton 6, vaikka pohjan paksuus on sama), joten kyllä minullakin kulumajälkiä oli jo ensimmäisen 100 km aikana, mutta tuon jälkeen se kuluminen on tietyllä tavalla tasoittunut. Pohja siis tavallaan kuluu enemmän kuin jonkun muun kengän pohja saattaisi kulua, mutta se ei ole varsinaisesti asia, mikä ainakaan itselleni merkitsisi mitään. Toki voisi olla, että se pohja olisi kulunut vielä enemmän, jos olisin juossut kaikki 500 km asfaltilla, mutta nyt olen testannut tossua n. 300 km assulla ja n. 200 km juoksumatolla. Tosin on sanottava se, että se maton generoima lämpö on kyllä kuluttanut vähän pohjaa sielläkin, mutta kuten kuvista näkee, niin ei se mikään ongelma tuo hienoinen kuluminen ole.

Sen verran täytyy todeta, että jos oikeasti on sellainen askel, että pohjat kuluvat runsaasti, niin sitten Rincon ei ole ehkä oikea kenkä. Silloin kannattaa valita sellainen tossu, missä on pohjassa paljon kumia kuten vaikkapa Continentalin pohjalla varustetut adidakset tai vaikkapa Asicsit. Itseasiassa kun oli tarkoitus testata Asicsin DS-Trainer 24, niin havaitsin kengän pohjaltaan niin painavaksi ja jäykäksi, että lopetin testin saman tien. Tajusin, että pystyisin niillä juoksemaan sen 1000 kilsaa, mutten halua. Syynä oli juuri se, että vertasin tuota kenkää Rinconiin ja kaikki se, mitä Rincon on, on samalla sitä, mitä DS-Trainer ei ole. Se oli vanhanaikainen kenkä, enkä pitänyt siitä ollenkaan. Asicsin tulee uudistua ja niin ilmeisesti 2020 tulee tapahtumaankin. Kokonaisuutena voisi sanoa, että vaikka Rinconin pohja kuluukin, niin kenkä on silti kestänyt erinomaisesti tuon 500 kilsaa. Päällisestä ei näy mitään kulumaa ja muoto on säilynyt minusta aika hyvänä. Ehkä se muodostui hieman käyrän malliseksi heti sisäänajon jälkeen (vaikkei nyt mitään varsinaista sisäänajoa kaivannutkaan), josta minusta tulee mieleen adidaksen Bostonit, jotka käytössä menevät ihan samalla tavalla päällisensä suhteen kärjestä koholle. En tiedä johtuuko tuo siitä, että molemmat ovat kenkiä, joilla juostaan lujaa vai siitä, että päällinen on vain yksinkertaisesti ohutta materiaalia, mutta niin tapahtuu, eikä sillä ole mitään väliä.

Ei enää yhtä nopea kuin uutena, mutta 800 km tullee taittumaan kivasti

Rincon uutena

Kun kenkä oli uusi, kokeilin niitä sekä juoksumatolla että ulkona. Sen jälkeen juoksin reilut 300 km ulkona, jonka jälkeen otin ne juoksumattokäyttöön. Alussa kenkä oli tosiaan aika nopea. Kokeilin matolla jopa sitä, mikä minusta niillä on kaikista helpoin tai taloudellisemman tuntuinen juoksuvauhti, niin se meni hieman yli aerobisen kynnyksen eli puhutaan jostain 4.15-4.20 min/km vauhdista. Ne jalassa halusi siis hieman jopa jarrutella. Ulkona kun on pinnanmuotoja ja kaikkea sekä kitka alustassa kovempi, tuulta ja kenties muutenkin haastavia sääolosuhteita, niin puhutaan hieman hitaammista vauhdeista, mutta silti voidaan sanoa kengän olleen nopeahko. Johonkin ehkä 3.50 min/km saakka se oli minusta hyvä. Sitten jos yritti juosta radalla jotain 3.35 kilsoja, niin se tuntui vähän liian pehmeältä.

300 km jälkeen aloin tuntea, että vaimennus ei ole ehkä enää sama kuin uutena, mutta en ole nyt enää aivan varma siitä, johtuiko se pelkästään siitä, että kenkä olisi kulunut vai siitä, että ilma oli kylmentynyt. Tuollainen vaimennus voi tuntua kovemmalta viileällä. Tosin jos mietitään sitä, että Clayton 2:ssa, vaikka oli hellekeli, niin se vaimennus alkoi reippaissa vauhdeissa tuntua kovemmalta 400 kilsan jälkeen, jonka jälkeen siirsin ne peruslenkkarikäyttöön ja juoksin yhteensä 1001 km sillä parilla, jonka jälkeen se toimii yhä vieläkin rantakenkänä. Niinpä se, että se vaimennus vähenee, on ihan normaalia kuten sekin, ettei kenkä tunnu enää yhtä nopealta kuin uutena. Nyt kun olen juossut niillä kovempia vauhteja matolla, niin se ei tunnukaan tosiaan enää yhtä nopealta kuin uutena ja sen vuoksi juoksenkin nyt kovaa mieluummin vaikkapa Pegasus Turboilla, koska ne ovat uudet ja sitä kautta nopeammat. Useimmat juoksijat varmaan tämän tietävät muutenkin, mutta harjoitteluun on hyvä olla aina jotkut tuoreet kengät niihin kovempivauhtisiin lenkkeihin, sillä on se sitten 300 tai 400 km, niin jossain vaiheessa tulee sellainen tunne, että kenkä ei ole enää yhtä nopea ja sen jälkeen vauhdin ylläpito muuttuu vaikeammaksi, kun ei enää itsekään usko, että se kenkä on nopea. Toki kyllä ne harjoitukset tehtyä saa, mutta fiksuinta on siirtää se pari peruslenkkarikäyttöön ja juosta niillä hitaampia lenkkejä ja ottaa viimeistään siinä vaiheessa, kun on se joku 400 kilsaa mittarissa, joku toinen pari niihin nopeisiin harjoituksiin.

Yhteenveto – tulisipa Rincon 2 pian

Uusi väri, Hokaoneone.eu

Mitään sellaisia merkkejä ei ole ilmassa minkään osa-alueen osalta, joka viittaisi siihen, että kenkä olisi jotenkin loppu tai tulisi olemaan sitä piakkoin. Se on edelleen mukavan pehmeä ja toimii loistavasti siinä missä sitä käytän. Olen kokeillut niitä ryhmäliikuntatunneillakin ja Body Attackissa tuo on minusta kenties paras kenkä. HIITissä se ei ollut aivan yhtä kimmoisa kuin Nike Epic React, mutta toimii toki sielläkin kohtalaisen hyvin ja kuntosalilla se on kanssa todella mukava jalassa. Niinpä kokonaisuutena täytyy sanoa, että vaikka kenkä on erittäin kevyt tuohon paksupohjaisuuteensa nähden, niin joidenkin toisten merkkien edustajien puheet siitä, että ”Hoka on puhaltanut kengän täyteen ilmaa, eikä se kestä mitään”, ovat aivan täyttä fuulaa. Tämä on nyt jo kestänyt erittäin hyvin ja kyllä minä näillä nyt vähintään sen 800 km juoksen, jonka jälkeen pisteytän tossun.

Taisi olla Jarkko, joka laittoi viestin, että nyt kun on tullut uusia Rincon-värejä, että tekisi mieli ostaa toinen pari näitä ja siihen näkemykseen on helppo yhtyä. Miesten uusista väreistä mm. kuvassa näkyvä sininen ja sellainen musta, jossa on keltaista ja sinistä, ovat minusta erinomaisia. Omalta kohdaltani tilanne on se, että odotan Rincon 2:sta todella suurella mielenkiinnolla. Ikävä, että tuo ”joulu” tulee ehkä vasta joskus kesällä. Hoka One One Rincon on oikeasti todella hyvä juoksukenkä. Se ei sovi kaikille, mutta niille, joille se sopii, se sopii todella hyvin.

(kuvat otettu tänään, 500 km jälkeen)

One thought on “Hoka One One Rincon 500 km – kevyt, mutta silti monipuolinen

Kommentointi on suljettu.