Viikkoyhteenveto: tuntui lähes lepoviikolta

Lauantai-iltana oli sellainen fiilis, että tekisi mieli lenkille, vaikka olin tehnyt aamulla tunnin pilatesta ja siitä pari tuntia myöhemmin kevyen 15 km lenkin. Maltoin kuitenkin mieleni kuten olin malttanut monesti aikaisemminkin. En juossut esim. koko viikolla tuplia ollenkaan, koska halusin vähän kevyemmän viikon vähemmillä kilsoilla. Voi kuulostaa kenties jopa vähän epäloogiselta, että henkilö esittää tavoittelevansa suuria määriä vuodelle ja sitten kun tammikuu koittaa, hän juoksee vähemmän kuin joulukuussa, mutta siihen on syynsä. Kun maraton on keväällä, niin ei saa polttaa itseään loppuun liian aikaisin. Niinpä otin tähän nyt vähän kilsoiltaan kevyemmän viikon ja sain vajaat 115 km kasaan. Paljon on asioita muuttunut, sillä muutamia kuukausia sitten tämä olisi tuntunut paljolta kilsojen suhteen, mutta nyt se tuntuikin vähäiseltä. En juossut nyt maanantainakaan aamulenkkiä, vaikka monissa ohjelmissa on nimen omaan maanantaille tupla, vaan lepäilin rauhassa. Eilen illalla ei tullut uni kovin helposti ja toisaalta mietin myös sitä, että kun aloitan varsinaisen treenin vasta ensi maanantaina, niin tällä viikolla ei tarvitse vielä urakoida. Lisäksi en ole varma sopivatko maanantain aamun lenkit minulle muutenkaan.

Yhteislenkki nosti tunnelmaa

Olin eilen yhteislenkillä, mikä oli varmaan ensimmäinen sen jälkeen kun kesällä juostiin Baltsu 8K -reitillä. Nyt tehtiin pitkis ja havaitsin tuolla lenkillä kaksi merkittävää asiaa. yksi liittyy suunnistamiseen. Kun eri henkilöillä on erilainen tapa toimia, niin se johtaa helposti reitiltä eksymiseen. Jatkossa täytyy harkita teknisiä apuvälineitä. Toinen ja paljon merkittävämpi asia on se, että kun kyseessä oli minua parempia tuloksia tehneet juoksijat, niin kun juostiin suht kevyttä pitkistä (nopein km 4.34, hitain 5.14 ja keskari 4.52 min/km), niin vaikka minulla saattoi olla syke vähän korkeammalla kuin kaverilla, joka juoksi alle 110 lukemilla, niin tunsin kuuluvani osaksi juoksuporukkaa, jopa juoksukulttuuria. Kun on tottunut juoksemaan yksin, niin sitä elää jonkinlaisessa kuplassa, eikä voi verrata mihinkään. Välillä fiilikset ovat lenkillä katossa ja välillä masentaa. Nyt aika kului kuin siivillä, kun juteltiin niitä näitä harjoittelusta ja kilpailemisesta. Fiilis oli vähän sama kuin silloin, kun Lauttasaaren lenkkiporukka oli voimissaan joskus 2011-2014. Kaikilla on tarkoitus juosta hyvin tavoitteissaan, mutta se lenkki on silti luonteeltaan rentoa meininkiä. Eikä missään nimessä sellaista 5.30-6.00 min/km lyllertämistä ja marisemista ruuhkavuosista niinkuin jotkut yhteislenkit ovat. Tällaiset henkilöt voivat juosta 160 km viikossa, käydä duunissa ja harrastaa siinä mahdollisesti sivussa jotain, eikä se ole mikään ongelma. Tuon lenkin jälkeen olin todella hyvissä fiiliksissä – joskin vähän väsynytkin.

Ei tuplapäiviä, yksi melkein lepopäivä

Viime viikon oli tosiaan tarkoitus olla sellainen kevyempi viikko, koska harjoittelu alkaa viikolla 4. Nyt on turha repiä maksimeita irti, jotta jaksaisi painaa kevään. Niinpä en juossut yhtenäkään päivänä tuplia ja sen lisäksi keskiviikkona kertyi vain reilut 3 km, kun kävin kiertämässä keskivartalotunnin ja saunan välissä Lux Helsinki -reitin. Samoin esimerkiksi perjantain lenkki oli lyhyempi kuin mitä olin alunperin ajatellut sen olevan, koska tein vetoja vähemmän. Toisaalta lauantaina juoksin enemmän kuin ajattelin etukäteen juoksevani. Se johtui siitä, kun keli oli hyvä, niin päätinkin juosta Inter Sport Tammistossa piipahtamaan sen sijaan, että olisin juossut matolla pilateksen jälkeen lyhyen palauttavan.

Mennään yhteenvetoon:
ma: 60 min pilates ja 11,5 km matolla at 5.08 min/km
. Loppiainen eli vapaata. Edellisenä lauantaina ei ollut järjestetty pilatestuntia, joten menin maanantaina päivällä. Eri ohjaaja ja eri paikassa, mutta muuten tuttu meininki. Tuon jälkeen pyrin juoksemaan maksimissaan tunnin matolla ja tulikin 58.58 mittariin, jolloin lopetin. Nike Epic React 2
ti: 21,1 km matolla at 4.21 min/km sis. 6x2000m / 500m pal. Nyt oli matolla todella kuuma. Juoksin kaikki nuo työpätkät 3.50 min/km vauhtia ja se oli työläämpää kuin pyhien aikaan, jolloin salilla oli ollut vähemmän porukkaa. En katsonut sykettä joka pätkällä, mutta max oli ekassa 153, kolmannessa 163, viidennessä 168 ja vikassa 169. Nike Pegasus Turbo 2
ke: 3,38 km at 6.40 min/km. Alle 30 min coretunti ja sitten Lux Helsinki -reitille. 2 ekaa kilsaa oli karmea tungos ja kurassa möyrimistä niitä teoksia katsoen. En oikein mahtunut siellä juoksemaan. Vikat puolitoista kilsaa sitten tuli jo juoksuakin. Salming A3 Distance
to: 17,45 km at 4.47 min/km. Eka ulkolenkki aikoihin, jolloin teki mieli juosta vähän reippaammin. Ekat neljä kilsaa hiljaa, mutta sitten 4.40 ja 4.50 väliin paitsi pari kilsaa tuotakin nopeampaa eli 4.25 ja 4.26. Kirkas taivas, nollakeli, tiet vähän jäässä. Brooks Launch 6
pe: 14,2 km matolla at 4.28 min/km sis 6x800m / 400m pal. Piti mennä torstaina salille ja juosta matolla. Niinpä olin pakannut salikamat valmiiksi laukkuun. Kun en mennytkään, niin en laiskuuttani jaksanut vaihtaa perjantaiksi laukkuun toisia kamoja. Niinpä minulla ei ollut oikein tarpeeksi nopeita kenkiä noihin kasisatasiin ja paitakin oli 59% puuvillaa ja se vettyi todella reippaasti ja painoi valtavasti. Tarkoitus oli juosta 8 kpl, puolet 3.25 ja puolet 3.20 min/km. Juoksu tuntui kuitenkin tuossa varustuksessa hankalalta, joten juoksinkin vain kuusi. Viisi ekaa tuota 3.25 min/km vauhtia, mutta viimeinen 3.18 min/km. Max sykkeet 153,159, 161, 161, 163 ja 164. Nike Epic React 2
la: 60 min pilates ja 15,41 km at 5.05 min/km. Aamulla aikaisin ylös ja aamiainen. Sen jälkeen lepoa kunnes pilatestunnille. Tuon jälkeen takaisin himaan ja söin vielä kananmunan ja greipin. Sitten lähdin käymään Inter Sport Tammistossa. Alkumatkan menin junalla ja juoksin sitten lopulta siellä Vantaanjoen tuntumassa ja vähän muuallakin n. 15 km. Jos ei olisi ollut pe reippaampaa treeniä, eikä sitä aamun pilatesta, oisin voinut hienossa ilmassa juosta enemmänkin. Ekoilla kilsoilla jalat olivat pilateksesta aivan jumissa, mutta kun vetreentyivät, alkoi kulkea kivasti. Nike Vomero 14
su: 31,66 km pitkis at 4.52 min/km. Kimppalenkki. Illalla ja yöllä oli ollut kauhea myrsky, joten suunnittelin sellaisen reitin, että menomatka voitaisiin mennä metsässä vähän suojassa ja paluumatka myötätuuleen rannan tuntumassa. No eihän se mennytkään niin, kun eksyttiin vähän tai sanotaanko, ettei löydetty sitä reittiä, mikä piti. Kiva lenkki sinänsä ja juoksu oli kevyttä. Nike Vomero 14
Yhteensä: 114,7 km juoksua 4.49 min/km keskarilla, 30 min coretunti ja 2h pilatesta. Minimisti kaupunkipyöräilyä, eikä ollenkaan salia tällä viikolla.

Oho, viikko jolloin en juossut ollenkaan Hokilla. No se oli sattumaa. Rinconit olivat toisessa kassissa aamulenkkejä varten, mutten mennytkään yhtenäkään aamuna tekemään tuplia. Noin 95 kilsaa tuli nyt tästä määrästä Nikeilla, saa nähdä mikä tilanne on seuraavalla viikolla.