Treenitiistai: vasen jalkani on heikompi kuin oikea

Yksi asia, mikä parin viime vuoden aikana on kadonnut, kun olen toisaalta tehnyt paljon määrää hitailla vauhdeilla ja kärsinyt paljon vammoista, on sellainen räjähtävä voima. Huomasin syksyllä kun kävin pari kertaa Body Attackissa, että ponnistusvoimaa ei ole entiseen malliin. Tuohon asiaan pitäisi saada muutosta. Kaiken lisäksi vasen jalkani on paljon heikompi. Syksyllä pyörähti nilkka, niin tuntui sen jälkeen HIITissä etten pysty vasurilla ponnistamaan ollenkaan. Nyt tilanne on tietysti parempi, mutta koska vasen on silti selkeästi heikompi, eikä kyse ole vain motoriikasta, vaan oikeasti voimatasoista, niin päätin eilen ryhtyä tekemään yhden jalan liikkeitä.

Takapotkulaite ja askelkyykyt nyt alkuun

Tein eilen ensin yläkropan punttia ja sitten näin yhden tyypin käyttämässä tuollaista takapotkulaitetaa. Salilla laitteiden paikat ovat muuttuneet ja niitä oli tullut lisää, joten tuo on varmaan siellä ihan uusi vehje. Katsoin, että siinä on kaksi hyvää puolta juoksijaa ajatellen. Toinen on se, että se on aika lailla lajin omainen liike, kun polkaistaan taaksepäin ja sen lisäksi liike tehdään yhdellä jalalla. Havaitsin selkeät erot siinä, että oikealla lähti hyvin voimakas potku, vasemmalla ei.

Äitini joutui eilen sairaalaan vakavan sairauden vuoksi, enkä saanut nukuttua kuin reilut kolme tuntia. Niinpä aamusta olin jo sitten kuudelta salilla. Nyt tein askelkyykkyjä hieman kehonpainolla ja sitten tuollaisella 15 kilon säkillä. Askelkyykkyjä on toki Body Attackissa, mutta kun en ole siellä ehtinyt oikein käymään, niin niitä ei ole hirveästi tullut tehtyä ja säkillä en ole tehnyt aikoihin, sillä iltaisin käyttämäni salilla niitä ei ole. Huomasi kyllä, että kun ennen on tullut tehtyä 20 kilolla kevyesti, niin nyt 15 kilolla oli hankalampaa. Puuttui sellainen jämäkkyys siitä. En muutenkaan uskaltanut kovin paljon toistoja tehdä, sillä tänä iltana olisi vedot juostavana.

Crossfitin wall ballit puuttuvat myös

Rogueeurope.eu

Millään nykyään käyttämilläni saleilla ei ole myöskään wall balleja. Sellaiset punaiset slam ballit ovat liian pieniä. Muutama vuosi sitten tein sellaisella Roguen 20 pallolla, joka oli iso halkaisijaltaan. Samaa käytettiin myös crossfit treenitunnilla, jolla joskus kävin Areenalla. Huomasin, että se isokokoisella pallolla suoritettava wall ball on hyvä liike myös niin, ettei sitä palloa heitäkään mihinkään, vaan ponnistaa ylös ja pitää pallon suorilla käsillä. Sitä kun tekee jotain 10-20 kertaa, niin tuntuu. Harmi, että niitä palloja ei ole. Täytyy miettiä, kuinka sen liikkeen voisi muuten tehtyä kuin ihan kehonpainolla.

Toispuoleisuus voi johtaa vammoihin

Uskon pakara- ja takareisivammojen olevan todennäköisempiä, kun puolissa on noin suuret erot. Niinpä teen molemmat puolet, sillä jalkani kaipaavat nyt vahvistusta ja räjähtävää kimmoisuutta, mutta yritän panostaa vähän enemmän vasempaan, jotta ne saataisiin paremmin tasapainoon..