Viikkoyhteenveto: onko mulla flunssa vai ei?

Tapahtui kolme asiaa, mitkä saattoivat vaikuttaa siihen, että minulla on ollut jonkinlainen flunssa tai ainakin vilustuminen viime päivinä. Ensinnäkin viikko sitten lauantaina ajoin nurin fillarilla ja sain taas venttejä, mikä tarkoittaa sitä, että elimistössä menee energiaa haavojen parantamiseen. Nyt toki kyseessä ei ollut mistään isosta, enkä usko, että tuli mitään tulehduksia, koska haavat ovat jo parantuneet. Toiseksi en nukkunut juurikaan yhtenä yönä, koska äitini oli joutunut sairaalaan ja epäiltiin vakavaa. Kolmas syy oli sitten se, että ilmastointi temppuilee. Usein aamuisin ja aamupäivisin se on ihan jees, mutta iltapäivällä se alkaa puhaltaa todella kylmää. Yleensä palelen silloin ja välillä se tuntuu kurkussa. No nyt kun oli taustalla ma-ti yön lähes nukkumattomuus ja tiistaina tein silti kaksi harjoitusta sisältäen illan 8x1000m, niin olin todella väsynyt. En tietenkään mennyt keskiviikkoaamuna lenkille, mutta heräsin aikaisin. Menin toki aikaisemmin nukkumaankin, mutta joka tapauksessa, olisi varmaan pitänyt nukkua vielä enemmän edellisyön vuoksi. En tiedä vaikuttiko se tai joku muu, mutta silloin iltapäivällä ilmastoinnin puhaltaessa huomasin yhdessä vaiheessa kurkun olevan vähän kipeä, vaikken ollut käynyt ulkonakaan ollenkaan sen jälkeen kun aamulla sinne tulin. Tuo laittoi loppuviikon kuviot vähän uusiksi.

Vähensin määrää ja tehoja

Minulla oli tarkoitus juosta torstaina ja perjantaina tuplat sekä tehdä perjantai-iltana kympin testijuoksun matolla samaan tapaan kuin mitä olin tehnyt 31.12 viime vuoden päätteeksi, mutta jouduin luopumaan niistä. Aamut jäivät sen takia pois, kun minua väsytti ja tuntui, etten ole oikein kunnossa. Iltaisin sen sijaan juoksin, mutta kärsin koko viikon sellaisesta vilusta. Tuntui, ettei lämmönsäätely oikein toimi ja lisäksi oli köhää, jonkinlaista pientä yskää ja nuhaa. Välillä myöskin vähän huonoa oloa, muttei toisaalta erityisen kipeäkään olo. En siis ollut kipeä, mutta olin vilustunut. Niinpä juoksin suht kevyesti, mutta tein silti sitä 3.45 min/km vauhtia perjantaina 10x2minuuttia. Siis lämmittelyn jälkeen juoksin 10 kertaa sellaisen setin, missä 2 minuuttia tuota vauhtia ja aina välissä minuutti hidasta 5 min/km vauhtia. En hionnut erityisen paljon, eikä sykkeet nousseet, joten se tarkoittaa sitä, että varsinaisia taudin oireita ei ollut, mutta olo oli silti sellainen, etten ole aivan kunnossa. Niinpä tehot jäivät alhaiseksi.

Toisaalta kun en ollut tehnyt pe mitään kunnon vauhtitreeniä, virtaa oli lauantaille enemmän. Pilates tuntui helpommalta kuin aiemmin ja sen jälkeen juoksin matolla 15 kilsaa. Huomasin kuntoni olevan parempi kuin viime kesänä, koska juoksin täsmälleen samalla matolla ja silloin 4.17 min/km oli matolla vk:ta, nyt se oli pk:ta. Sen sijaan kun lopussa sitten laitoin kilsan 4.00 min/km vauhtia, oli se kyllä nytkin selvästi vk:ta. Joka tapauksessa kunto ei ole siis huono, vaan entistä parempi, mutta olo ei vain ole täysin sataprosenttinen. Kun sääkin on ollut niin surkea eli sateista ja tuulista koko ajan, niin juoksin tosiaan lauantainakin matolla kuten olen juossut koko viikon. Se on hassua, että pari viikkoa sitten teki mieli juosta ulkona lähes kaikki lenkit. Kävin matolla vain tekemässä niitä vauhtitreenejä ja nyt kun oli viluinen olo, niin en halunnut juosta ulkona kertaakaan tämän viikon aikana. Näin ne tilanteet vaihtelevat.

Kun kaksi aamulenkkiä jäi pois ja to ja pe illan lenkitkin olivat vähän aiottuja lyhyempiä, niin määrä jäi vähän alhaisemmaksi kuin olin suunnitellut, mutta olen puhunut jo aiemmin sen puolesta, että haen ennen kaikkea joustavuutta harjoitteluun. Tilanteet muuttuvat ja siihen pitää sopeutua. Ensi viikolla täytyy katsoa tilanne taas uudestaan sen suhteen, olenko silloin täysin terve vai enkö.

Yhteenveto:
Ma: 10 km matolla at 5.03 min/km.
Vasen jalka heikompi, joten salitreeniä yhdellä jalalla. Tuon jälkeen kevyt lenkki. New Balance Beacon
Ti: aamu: 8 km matolla at 5.07 min/km. Yhden jalan hommat jatkuivat askelkyykyillä. Sen jälkeen kevyt lenkki. Nike Pegasus 35
Ilta: 16,8 km matolla at 4.18 min/km sis 8x1000m / 600m, vauhdit 2×3.37, 2×3.34, 2×3.32, 2×3.29. Tuntui yllättävän helpolta. Hikosin tosin niin, että lopussa juoksumatto tuli liukkaaksi. Hoka Mach 2
Ke: kehonhuolto 60 min ja 12,1 km matolla at 4.59 min/km. En uskaltanut mennä HIIT-tunnille, kun ti vedot alla. Lisäksi iltapäivällä tuli kurkku kipeäksi. Niinpä kevyt lenkki, sen jälkeen suihkuun ja sitten kehonhuoltotunnille. New Balance Beacon
To: 16 km matolla at 5.04 min/km. Semiflunssainen olo, joten aiottu tupla jäi haaveeksi, vaan skippasin aamun. Illalla kevyt matolla. Hoka Rincon
Pe: 16 km matolla at 4.37 min/km. Sama juttu kuin to, vähän vilustunut, joten skippasin sekä tuplan että aiotun testikympin. Tein kuitenkin 10x 2 minuuttia 3.45 min/km nopeudella niin että välissä aina 1 min 5 minsan nopeudella. Hoka Rincon
La: 60 minuuttia pilates ja 15 km matolla at 4.31 min/km. Aamulla taas flunssainen olo ja nuha, mutta pilates-tunnin jälkeen alkoi tuntua paremmalta. Niinpä vauhtia vähän enemmän kuin yleensä lauantaisin. Nike Pegasus 35
Su: 32 km matolla at 4.50 min/km. Taas sellainen huimaava olo ja nuha ennen lenkkiä, joten menin matolle, vaikkei sitä viluntunnetta olekaan enää ollut, mitä oli ke-pe. Alkulenkki oli jotenkin todella kyllästyttävää, mutta lopulta pitkiksen sain kuitenkin suht iisisti tehtyä. Henkisesti lopussa juostu 4.41 vauhti oli helpompaa kuin alun yli vitosen vauhti. Hoka Rincon
Yhteensä: 125,9 km juoksua ave 4.47 min/km, 60 min pilates ja 60 min kehonhuolto, vähän salitreeniä lisäksi

En jaksanut kauheasti vaihdella viikon aikana kenkiä, koska oli muutenkin vähän uupunut olo, kun en ollut täysin kunnossa, joten samoille kengille tuli paljon lenkkejä. Perjantain vauhdikkaammassa treenissä Rinconit tuntuivat aiheuttavan vähän jalkapohjien väsymistä. Niissä on nyt yli 600 km ja alkavat olla päkiän kohdalta aika vetelät. Toisaalta sunnuntain pitkiksellä ne olivat edelleen loistavat. En varmaan jatkossa enää yritä juosta niillä kovinkaan reipasta, vaikka viikko sitten juostu pitkis sisälsikin 3×5 km at 4.10 min/km. Ehkä tuota nopeampaa en niillä ainakaan enää juokse. Melkein 1000 km juostut Pegasukset sen sijaan jaksavat vieläkin aika hyvin, lauantaina kulku todella helppoa.