Maraton kylkiäisenä tai ilmaiseksi, kaksi hyvää ja yksi huono esimerkki

Entäpä jos maraton ei maksaisikaan mitään? Sekin on mahdollista, sillä meillä on esimerkkejä erinäisistä tapauksista, joissa joku tapahtuma tai muu toimija tarjoaa juoksijalle ilmaisen osallistumisen. Jotkut ovat minusta hyviä keinoja ja jotkut puolestaan järjettömiä. Esittelen tässä nyt kolme esimerkkiä.

Paavo Nurmi Marathon Juoksija-lehden kylkiäisenä

Tässä on hyvä esimerkki tapauksessa, jossa tarjotaan niin kouriintuntuva tarjous, että kaikki hyötyvät. Asiakas tietää, että juoksutapahtumaan, erityisesti täysmatkalle osallistuminen maksaa aika paljon, joten hän tuntee saavansa diilistä kouriintuntuvan edun. Tavallaan voisi sanoa, että kaksi yhden hinnalla, kun lehti vuodeksi ja tuo kisaosallistuminen 75 eurolla. Lehti puolestaan saa niitä kaivattuja kestotilaajia, joiden hankkiminen on tavallaan hankalaa ja kallista joka tapauksessa, mutta jotka ovat samalla äärimmäisen tärkeitä. Pitkässä juoksussa he ovat lehden kannalta kannattavimpia asiakkaita, joiden tilaus jatkuu vuodesta toiseen automaattisesti. Juoksutapahtuma puolestaan hyötyy siitä, että he saavat juoksijoita. Kilpailu on nykyään aika kovaa ja tapahtumien suosio on muutenkin laskussa. Pitää keksiä keinoja, joilla ihmisiä saadaan mukaan ja tämä on mielenkiintoinen tapa.

Haaste: kuinka viesti tarjouksesta saadaan potentiaalisille asiakkaille? Irtonumeromyynnissä lehden välissä voi olla lappu, joka mainostaa tätä tarjousta, mutta se ei yksin riitä. Menemällä mukaan tapahtumiin ständin kanssa voisi olla tehokkain tapa toimia, koska siinä aktiivinen myyjä saa kontaktin moneen ohikulkijaan. Jos mietitään esimerkiksi Helsinki City Running Dayta, niin se on kolme kuukautta ennen Turun tapahtumaa. Siellä kun myy tätä comboa, niin juoksijoille jää vielä kolme kuukautta aikaa harjoitellakin siihen maratonille. Toki onhan siellä tarjolla myös puolikasta ja kymppiäkin, joten vähemmälläkin harjoittelulla pärjää, mutta maraton tarjoaa kyllä rahalle eniten vastinetta. Toinen haaste on se, että miten olemassaolevat kestotilaajat suhtautuvat asiaan. Heillekin pitäisi tarjota joskus jotain. Moni voi ajatella, että Juoksija-kortin edut ovat tällainen kaikille tarjolla oleva etu ja seuraavana päivänä Juoksija-lehden sivuilla julkistettu 10% alennus Tammiston Inter Sportiin olikin lehdeltä hyvä veto.

Arvio: Juoksija-lehti toimii erinomaisesti siinä mielessä, etteivät unohtaneet nykyisiä tilaajia, vaikka kosiskelevatkin uusia asiakkaita. PNM puolestaan saa julkisuutta ja uusia kävijöitä, jotka jatkossa saattavat tulla uudemmankin kerran, joten heidän kannattaa tarjota edullinen sopimus lehdelle ja juoksijat puolestaan saavat tarpeeksi arvokkaan kylkiäisen, joten lehti kannattaa tilata. Kaikkien kannalta hyvä ratkaisu.

Nuoret ilmaiseksi Tukholman maratonille

Vuosina 2000-2002 syntyneet voivat nyt ilmoittautua ilmaiseksi Tukholman maratonille ja muihin heidän järjestämiinsä tapahtumiin. Heidän sivuillaan sanotaan, että Ruotsin ensimmäisenä kuntoilutapahtumajärjestäjänä Marathongruppen haluaa edistää kansan terveyttä. Yksi tapa tehdä se, on tarjota 2020 nuorille vuonna 2000 tai myöhemmin syntyneille ilmainen osanotto ASICS Stockholm Marathonille tai muihin sen järjestämiin tapahtumiin.

Haaste: ei löydy tarpeeksi paljon nuoria osallistujia, että sillä olisi oikeasti mitään käytännön merkitystä. Tuota voisi laajentaa esimerkiksi niin, että tarjoaisivat alle 25 vuotiaille osallistumisen johonkin kiinteään, edulliseen hintaan. Vertailun vuoksi tapahtuman yhteydessä järjestetään SM-maraton, jossa osallistumismaksu on 250 kr eli 23,80€.

Arvio: minusta tämä on hyvä keino hankkia nuoria mukaan lajin pariin ja pitkässä juoksussa se kantaa hedelmää, jos edes osa heistä saadaan pysyvästi juoksutapahtumien kanta-asiakkaiksi. Hyvä pelinavaus, mutta toivoisin, että sitä laajennettaisiin jonkinlaisella alennuksella vähän vanhemmillekin.

Eliittijuoksijat ilmaiseksi Helsinki Marathonille

Tapahtuma ei perustele tai mainosta tätä millään tavalla, mutta ylläolevasta laatikosta näkee, että jos on eliittijuoksija, kisaan pääsee ilmaiseksi.

Haaste: asiakkaalle tulee tietysti sellainen mielikuva, että tämä ”eliitti” syö siellä katkarapuvoileipiä ja asuu hotellissa muiden juoksijoiden kustantaessa touhun. Tämä on siis asia, mitä ei oikeasti kannattaisi mainostaa ollenkaan, vaan jos sellainen käytäntö on olemassa, niin sen pitäisi olla ns. ruskea kirjekuori kaltainen etu, josta ei huudella. Tällainen ”kampanja” ei juurikaan lisää osanottajamääriä, mutta saatetaan kokea osanottajien keskuudessa negatiivisena asiana.

Arvio: temppu, joka ei ole tuonut tapahtumaan mitään maailmantähtiä tai muutenkaan huippujuoksijoita, joten se on ihan tyhjän kanssa oleva etu. Paljon järkevämpää olisi myydä kaikille lisenssiurheilijoille halpa osallistuminen. Silloin ei olisi merkitystä, onko juossut alle 2.40 maran vai eikö, vaan pääpaino olisi siinä, että saadaan nostettua tapahtuman keskimääräistä tasoa houkuttelemalla mukaan hinnalla heitä, jotka panostavat lajiin keskimääräistä enemmän. Jos ja kun tapahtumassa alkaa olla mukana paljon vaikkapa alle kolmen tunnin aikaan tähtääviä, se ruokkisi automaattisesti kysyntää, kun muutkin tahtovat osallistua, jos tietävät, että vetoapua on tarjolla. Nykyisellään ihan floppiratkaisu.