Tossutorstai: adidas adizero Pro – Niken haastava hiilikuitukilpuri

Adidas

Adidas julkaisi eilen lehdistötiedotteen otsikolla Running Faster with Adizero Pro. Tämä on ollut tieto, jota olemme odottaneet pitkään. Viime syksynä tämän näköisiä kenkiä nähtiin kisoissa huippujuoksijoiden kuten Mary Keitanyn jaloissa, joten tiesimme, että Adiosta nopeampi kenkä olisi luvassa. Monelta suunnalta kuiskittiin korvaan, että odotapa kevättä. Jossain vaiheessa kengän nimikin oli selvillä. Toisaalta nyt talvella nähtiin paljon paksummalla pohjalla varustettuja prototyyppejä, joten en voinut olla varma, lähteekö adidas tällä Adizero Prolla olympialaisiin vai tuleeko sieltä huipuille vielä jotain muuta. Sitten kun World Athletics teki päätöksen, jonka mukaan prototyypit ovat kisoissa kiellettyjä ja kenkämallien pitää olla saatavilla 4 kk ennen kisaa, alkoi olla selvää, että Adizero Pro on se malli, jolla tämä kausi kilpaillaan, mutta mikä se kenkä itseasiassa täsmälleen on, oli hieman vielä epäselvää. Eilen tähän saatiin kaivattua vahvistusta.

Adioksesta kehitetty hiilikuituversio

Adidas

Adidas painottaa, että tämä adizero Pro ei ole mikään täysin uusi juttu, vaan jatkumoa sille, mitä nähtiin jo 2008, kun Haile Gebreselassie juoksi maratonin maailmanennätyksen Adios 1:llä. Kenkää on pikkuhiljaa kehitetty eteenpäin ja tämä uusi adizero Pro on tähän asti nopein adidaksen kenkä ikinä, mutta samalla tuttu ja turvallinen valinta ihmisille, jotka tietävät, mitä adizero-mallisto on. Adidas Runningin General Manager Alberto Uncini Manganelli sanoo, että he eivät halunneet tehdä kenkää, mikä olisi hyvä vain rajatulle eliitille, vaan tossun, joka olisi kaikille nopea heti suoraan laatikosta, kun asiakas ostaa nämä kengät. Mary Keitani puolestaan sanoo, että kisapäivänä hänellä on mielenrauha ja voi keskittyä olennaiseen, kun hän tietää, että nämä kengät jalassa hänellä on kevyet, nopeat ja mukavat kengät pitkälle matkalle.

Jos kengän esittelisi lyhyesti, voisi sanoa, että siinä on kehikkona uusi Lightstrike-välipohja, joka on EVAa, joka on kevyt, nopea ja tarjoaa eksplosiiviset liikkeet. Sisällä on tuttua Boostia erityisesti kantaosassa, joka antaa hyvän energy returnin kaikissa lämpötiloissa eri ilmastoissa. Tuon lisäksi kengässä on Carbitex-hiilikuitulevy, joka luo adidaksen mukaan joustavan kosketuksen ja napakan irroituksen vuoksi maksimaalisen työntövoiman.

Silkinohut päällinen, pitävä pohja

Adidas

Adidaksen uusi Celermesh on yksikerroksinen, todella ohut, mutta samalla äärimmäisen mukava päällinen. Adidas väittää, että se on mukava pitkilläkin lenkeillä ja kietoutuu jalan ympärille niin ettei jalka pääse kengässä hölskymään.

Pohjassa on tututusti Continentalin kumia, jotta se pitäisi hyvin kaikissa, myös märissä olosuhteissa ja muuten pohja on nimeltään Quickstripe DSP, joka on kevyt ja tarjoaa sekä joustavan että kestävän ratkaisun niin radalle kuin kadulle.

Tärkeimmät speksit

Adidas

Adidas ei ilmoittanut lehdistötiedotteessa kengän painoa, mutta joku kertoi nähneensä jossain Adidasrunningin postauksessa lukeman 198g. Espanjan Runnersworld, joka oli ollut Herzogenaurachissa, kertoo painoksi 235 grammaa. Ei ole siis aivan tarkkaa tietoa, mitä se kenkä painaa, mutta voin kertoa, että jos puhutaan kengän olevan adidaksen kevein maratonkilpuri, niin se ei voi olla 235g. Toivon, että se on tuo 198 grammaa, jolloin se painonsakin puolesta kilpailisi Vaporfly Next%:n kaltaisten kenkien kanssa ja silloin kuluttaja ei siinä kärsi, vaan voi tehdä valintansa puhtaasti mieltymystensä mukaan.

Tarkkaa tietoa pohjan paksuudestakaan ei vielä ole, mutta droppi on jotain sellaiset 8-9 mm. Silmämääräisesti näkee, että tuo on hieman paksumpipohjainen kenkä kuin vaikkapa joku Takumi Sen, mutta selvästi ohuempi kuin Niken Vaporfly Next% tai uusi Alphafly Next%. Näistä asioista joudumme odottelemaan tarkempia tietoja kevääseen.

Huhti-, toukokuussa saatavilla

Kun olympialaisten maratonit ovat elokuun 8 ja 9 päivä, niin sääntöjen mukaan kengät pitää olla myynnissä huhtikuussa. Niinpä ei ole yllätys, että adidas ilmoitti kengän olevan saatavilla netissä ja rajoitetuilla markkinoilla 1. huhtikuuta ja laajemmin se lanseerataan 15. toukokuuta. Hinnaksi tulee 180 euroa (mikä voi Suomessa korkeamman veron vuoksi olla enemmän).