Viikkoyhteenveto: ”lepoviikosta” kaksijakoiset fiilikset

Tämä vähän kevyempi viikko tuli nyt tarpeeseen. Tuntui olevan sellaista kevätväsymystä ilmasta, enkä meinannut jaksaa herätä aamuisin. Osin se voi johtua harjoituskuormastakin. Niinpä kun viime viikolla juoksin paljon huipentaen viikon sunnuntain vauhdikkaaseen pitkikseen, olin päättänyt ottaa tämän viikon iisisti, juosten max 100km ja tehdä vähän muutakin. Se onnistui hyvin ja huonosti.

Alkuviikko oli iisiä

Alkuviikosta halusin juoksusta jonkinlaista minibreikkiä kahdesta syystä. Ensinnäkin kaipasin vähän sellaista, ettei tarvitse miettiä harjoittelua ja ottaa vain iisisti. Toinen oli se, että jalat olivat vähän jumissa sen sunnuntain pitkiksen jälkeen. Canova sanoo, että kovasta, pitkästä treenistä toipuu viisi päivää ja se kyllä pitää paikkansa. Toisaalta en halunnut ihan levätä, joten viime aikoina vähän laiminlyöty coreharjoittelu sai nyt huomiota ja kävin tunnilla sekä maanantaina että keskiviikkona. Kumpanakin päivänä juoksin päälle vähän, maanantaina todella hiljaa. Välissä tiistaina oli välipäivä juoksusta, jolloin tein vain 47 minuuttia vesijuoksua ja sen jälkeen nukuttikin hyvin. Uimahallissa käymisellä on ainakin itselleni sellainen vaikutus, että sen jälkeen nukkuu aina hyvin ja sikeästi.

Loppuviikosta jalat eivät olleetkaan tuoreet

Ajatus oli, että torstaista alkaen treenaisin taas about normaalisti, mutta se keskiviikon coretunti vetikin jalat aika jumiin. Ongelma coressa on aina se, että jokainen ohjaaja ja ohjelma vaikuttavat eri lailla. Tällä kertaa mentiin ehkä vähän sen yli, mitä kannattaisi tehdä, jos samalla harjoittelee kestävyysurheilijana. Lihakset ovat olleet tuon keskiviikon jälkeen kireät ja parista kohdasta jopa kipeät, mikä on johtanut siihen, että sekä perjantain yasso-treenissä, että sunnuntain pitkiksellä oli hankala juosta, kun kiristi. Illalla on kyllä pakko venytellä. En ole jaksanut niin tehdä, vaikka olisi pitänyt, mutta jatkoa ajatellen täytyy kyllä niin tehdä. Ei ole ihan sellainen vire, että juoksu olisi lihaksiston osalta tuoretta.

Lauantaina karsea keli, sunnuntaina loistavan keväinen

Viikonloppuna nähtiin ensin älyttömän myrskyinen päivä, jolloin kova tuuli ja rankkasade piinasivat. Kun menin pilatekseen, laitoin purjehdustakin, sadehousut ja kumisaappaat. Kävin tuon jälkeen piipahtamassa Esport Arenalla katsomassa hetken E24-ultrakisaa. Oli niin kova tuuli, että hyvä kun se ei siinä edessä työntänyt minua kumoon. Tuon jälkeen tulin himaan ja päätin, etten takuulla lähde minnekään ulos loppupäivän aikana. Sunnuntaina puolestaan oli paljon vähemmän tuulta, ajoittain aurinkoista ja todella keväinen ilma. Laitoin ensimmäistä kertaa uuden Craftin-juoksutakin päälle ja se oli sopivan paksu, kun alla oli Craftin hiihtoaluspaita ja adidaksen pitkähihainen juoksupaita. Ensi viikolla tulee taas kylmempää, joten joudun varmaan siirtymään takaisin Sauconyn takkiin, mutta hyvä, että sain tämän takin testin nyt käyntiin. Lenkki oli muutenkin ihan jees. Monissa paikoissa näkyi myrskyn aiheuttamia vaurioita. Roskaa oli joka paikassa, hiekkaiset tiet hyvin kuhmuraisia ja vesi yhä aika korkealla. Fiilis kelin takia tosin oli täysin päinvastainen kuin lauantaina. Silloin masensi koko päivän, nyt oli lippu korkealla.

Tästä on hyvä lähteä seuraavaan viikkoon, joten on yhteenvedon aika:

ma: 7 km matolla at 5.34 min/km. Alle 30 min coretunti ja sitten todella hidas mattolenkki. Jalat kipeät sunnuntain pitkiksestä. Nike Pegasus 35
ti: 47 minuuttia vesijuoksua
ke: 10 km matolla at 4.50 min/km. Taas 30 min coretunti, jonka jälkeen matolle. Jalat paremmat, joten sain kiristettyä vauhtia lenkin aikana. New Balance Beacon
to: 19,01 km at 5.15 min/km. Tarkoitus oli tehdä kevytlenkki, muttei näin kevyt. Keskiviikon core jumitti jalat pahasti, joten juoksu oli hankalaa. Ei se mitään muuten, sillä fiilis oli korkealla. Kaunis ilta ja lähdin vähän aikaisemmin, joten sain juosta alun valoisan aikaan. Nike Vomero 14
pe: 15 km matolla at 4.22 min/km sis. 8x800m / 400m. Oli tarkoitus juosta noita kaseja 10, mutta kun jalat jumittivat niin paljon yhä keskiviikosta, niin päätin jättää kahdeksaan, jotten riskeeraisi turhaan mitään. Vähän käsijarru päällä. 6 ensimmäistä 3.32 min/km vauhdilla ja 2 vikaa 3.25 min/km. Nike Pegasus Turbo 2
la: 11 km matolla at 5.13 min/km. Aamulla 60 min pilatestunti ja sitten päälle matolle. Ajatuksena oli juosta max tunti todella hiljaa, mutta kun jalat lämpenivät, juoksu vähän helpottui, joten nostin hieman vauhtia. Syke ei ollut kuitenkaan yli 117 missään vaiheessa. New Balance Beacon
su: 26,95 km at 5.02 min/km. Tarkoitus oli pitää pitkiskin lyhyenä tälle kevyelle viikolle, joten juoksin oikeastaan vain Espoon rantoja pitkin, kiersin luupin Suomenojan lintualueen ympäri ja lähdin takaisin. Kuten aiemmin mainitsin, niin vähän kireyttä oli, joten juoksu tuota vauhtia ei ollut niin helppoa kuin olisi voinut kuvitella, mutta keli oli loistava. Nike Vomero 14
Yhteensä: 88,96 km juoksua, 60 min pilates ja 60 min corea, 47 min vesijuoksua ja ihan pikkaisen fillarointia.

Beacon ja Pegasus Turbo ylittivät 250 km viikon aikana, joten niistä täytyy tehdä raportit. Ensi viikolla muuten paluu normaaliin eli lisää määrää. Hassua, että nykyään tällainen määrä on lepoa, kun vielä pari vuotta sitten se olisi ollut iso määrä.