Viikkoyhteenveto: 150 km niin että heilahti

Tänä viikonloppuna oli Go Expo, enkä mennyt sinne, vaikka mahdollisuutta tarjottiin. Syynä on se, että 2014 kun kävin ko. näyttelyssä, niin kenkämaahantuojat/-valmistajat eivät olleet tapahtumassa osastojensa kanssa. Miksi allokoisin aikaa tapahtumalle, jota kukaan ei ota tosissaan. Tuo tapahtuma ei ole oikeita juoksijoita varten. Se on täyttä ajanhukkaa vaikka kuinka olisi Juoksija-lehden paneelikeskustelukin, jota olisi saanut käydä seuraamassa. Fakta on se, että juoksussa keskeisimmät työvälineet ovat ne kengät, joten jos messut järjestetään juoksijoita silmällä pitäen, niin siellä pitää olla kaikki kengät esillä, eikä jotain hupikeskustelukerhoja. Eri asia sitten, jos tapahtuma on vain ajanvietettä kuntoilijoille. Ei se mitään, tein lauantaina järkevämpiä asioita kuin messukäynti ja viikko oli omalta kohdaltani aika onnistunut.

Harjoitukset onnistuivat hyvin

Lauantaina katsoin USA:n olympiakarsintamaratonin, raportti siitä tulee keskiviikkona

Tiistain 8 km 3.50 min/km vauhdilla oli yllättävän helppoa ja syke pysyi alhaalla. Samoin 8x1000m perjantaina 400m palautuksilla tuntui aika iisiltä. Herääkin kysymys, ovatko vauhtitreenit ja lisääntynyt määrä parantaneet kuntoani yllättävän paljon vai olenko oppinut juoksemaan matolla jotenkin taloudellisemmin. En osaa oikein vastata näihin kysymyksiin, mitä itselleni olen esittänyt. Jopa 150 km määrän kasaansaaminen ei tuntunut kovinkaan pahalta rastilta. Pikemminkin minusta on tullut vähän samalla tavalla robotti kuin joskus opiskellessa ja työelämässä on tapahtunut. Kun tietää, ettei ehdi nukkua, levätä tai tuhlata aikaa liikaa, niin keskittyy koko ajan vain siihen seuraavaan hoidettavaan asiaan ja samalla pitää jotain määränpäätä mielessään tietäen, että kun se hetki koittaa, niin voi levätä. Tässä tilanteessa se on maraton tai ehkä jo sitä edeltävä keventelyjakso. Kunto paranee mm. lisäämällä määrää tai nostamalla vauhteja, joten en ole varma, pitäisikö vauhteja nostaa ja jos pitäisi niin kuinka paljon vai pitäisikö vain nauttia siitä, että treenit sujuvat nyt entistä helpommin, tehdä tulos keväällä ja sitten nostaa vaatimustasoa syksyä kohti, kun pääsee treenaamaan kivasti kesäoloissa muutenkin.

2 aamulenkkiä on optimimäärä

Juoksin viikon aikana 9 lenkkiä, joista kaksi oli tuplapäiviä. Olenkin huomannut, että kaksi aamulenkkiä on optimimäärä. Määrät ovat nyt niin suuria, että lepo on tarpeen varsinkin aamuisin, joten juoksen mieluummin illalla vähän enemmän kuin herään aikaisin aamulla lenkille. Jos oikein överit pitää vetää kilsojen suhteen, voi olla, että pitää tehdä kolme, mutta tälläkin viikolla 150 kilsaa onnistui mainiosti kahdella tuplapäivällä. Täytyy myöntää, että käytin Exceliä koko viikon aikana optimoidakseni tuon 150 km rajan ylityksen. Joka lenkin jälkeen syötin kilsat sinne ja mietin, millä saisin sen kasaan. Halusin juosta mieluummin yli kuin alle 150 km, vaikkei sillä sinänsä olekaan merkitystä. Torstain puolipitkä lipsahti 500m yli tavoitteen ja perjantainakin tuli tehtyä 200m ylimääräistä. Ajattelin, että entäpä jos pitkiksellä ei jaksakaan juosta niin pitkälle, että se raja menee yli tai joku metroasema tulee sopivasti kohdalle, enkä sitten halua kiertää lähikortteleita keräten puuttuvat metrit tai kilsat. Se oli fiksusti siinä mielessä ajateltu, sillä pitkiksellä satoi loppumatkasta aika reilusti vettä ja keli oli ollut aika vaikea koko matkan, joten olin lopulta aika tyytyväinen siihen, että pääsin ulkoa sisään kauppaan ostamaan Cokiksen ja siitä suoraan metroon.

Pitkis oli haastava, mutta mielenkiintoinen

Suunnittelin pitkisreitin jo perjantaina koneella. Halusin juosta ulkona ja halusin juosta vähän eri reiteillä kuin missä olen viime aikoina juossut. Ei ollut tarkoitus juosta vauhdikasta lenkkiä, mutta alle 5 min/km keskarilla kuitenkin. Se ei onnistunut, mutta ei se mitään. Alussa satoi räntää ja maa oli todella vetinen ja räntäinen. Sen jälkeen tuli lunta ja oli lumista, Paloheinästä alkaen jopa aikamoista hankea. Myöhemmin se muuttui taas rännäksi ja sitten vesisateeksi, kaduilla oli melko reippaasti vettä ja loskaa tuossa vaiheessa. Keli oli siis haastava ja kun minulla ei ollut lippistä, vaan pipo, niin silmälasini kastuivat ja huurtuivat aika rajusti, ei tavallaan nähnyt mitään. Päätin heittää aikatavoitteet romukoppaan ja kiertää vain aiottu lenkki. Kun on lunta maassa, niin juokseminen on joka tapauksessa raskaampaa, pito heikompi, joten se effort on sama, vaikka juoksisi vähän hitaampaa. Hoka Speedgoatit olivat kyllä hyvä kenkävalinta, sillä pitoa riitti mukavasti, eikä itseäni haittaa se, vaikka sukat kastuvatkin. Siinä mielessä vaikka vauhti olikin hidas 5.16 keskarilla, niin sain juostua 2h 46 minuuttia, mitä pidin tärkeänä tavoitteeni kannalta. Se on lähes maratonpituinen matka ja tehty niin, että aamupalan jälkeen join vain vettä. Urheilujuomaa en ottanut, enkä juonut lenkin aikana mitään, kun en tuossa kelissä viitsinyt pysähtyä kauppaan tai kioskille. Geeli oli siis tavallaan turhaan mukana. Kroppa sai siis kivasti oppia energian vähyyden suhteen. Toki mietin lenkin jälkeen, että jatkossa surkeita kelejä varten voisi ottaa taskuun mukaan vaikka suklaata, jotta saa vähän jotain energiaa, mutta hyvä näin.

Suunnitelmat eteenpäin

Loistava Hoka Speedgoat 4

Nyt on tarkoitus tehdä toinen samantyyppinen viikko putkeen, jonka jälkeen teen vähän kovemman viikon siinä mielessä, että tulisi kovavauhtinen pitkis sunnuntaille. Sellaisenhan tein pari viikkoa sitten eli tulisi neljä viikkoa niiden välille. Tuon jälkeinen viikko on vähän kevyempi, eikä sisällä tiistain vauhtijuoksua. En tee niin alhaisia kilsoja, mitä tein viime viikolla, sillä nyt maraton on lähempänä. Olen ottanut vaikutteita Danielsilta, Pfitzingeriltä ja kumppaneilta niin tämä kakkosvaihe, missä olen nyt maratonohjelman osalta, sisältää kuitenkin vielä kestävyydenkin luomista, joten en halua (jos ei tule sairastumisia tai vammoja) kevyitä viikkoja nyt tehdä, mutta tuo yksi viikko on määriltä ja tehoilta hieman helpompi. Tuon jälkeen olisi sitten vielä viisi viikkoa harjoittelua ennen kuin alkaa kolmen viikon himmailu kisaan.

Yhteenveto:
Ma: aamu: 9,59 km at 5.10 min/km.
Heräsin jo viideltä, mikä johtuu varmaan siitä, että olin levännyt niin paljon vkonloppuna ja oli se kevyempi viikko alla. Niinpä kuuden jälkeen lähdin aamulenkille ja se oli kiva, kun aurinko nousi kesken lenkin. Samalla tuo oli vika lenkki Skecherseille. Haluan vähän tilaa kengille, joten kun niissä oli 998 km taulussa, niin päätin juosta vielä kerran ja luopua sitten kengistä. En ollut pitkään aikaan juossut niillä ja ne tuntuivat vähän kuolleilta vaimennuksen osalta, joten päätös oikea. Skechers GOrun Ride 7
ilta: 10,64 km at 5.02 min/km. Viikon ehkä ainoa lenkki, joka oli selkeä pettymys. Tarkoitus oli juosta selvästi kovempaa, mutta alussa oli kova vastatuuli ja myöhemmin sen verran pimeätä, että jouduin varomaan, kun edellisviikonlopun vuoksi vettä ja roskaa oli vielä siellä sun täällä. Brooks Launch 6
ti: 18 km matolla at 4.30 min/km sis. 8 km at 3.50 min/km. Sykkeet 150-153 korkeimmillaan, joten juoksu oli yllättävän helppoa. Tosin salilla oli vähemmän porukkaa ja tuntui, ettei ole niin kuumakaan. Silti se tuntui yllättävän helpolta. Nike Pegasus Turbo 2
ke: 12,7 km matolla at 4.41 min/km. 30 min coretunti alle, mikä oli aika rankka jaloille. Mietin oliko se liian raju. Juoksu ei tuntunut kovin hyvältä tiistain jälkeen, muttei huonoltakaan. Oikeastaan aika tasapaksu lenkki. New Balance Beacon
to: aamu: 10,07 km at 5.34 min/km. Nyt oli todella kylmä ilma. Jalat olivat oikeasti todella jumissa illan tunnista, joten siksi myös hidas vauhti, mutten toisaalta halunnut siinä pakkasessa kovaa juostakaan. Hoka Clifton 6
ilta: 24,5 km matolla at 4.40 min/km. Piti juosta ulkona, mutta mietin, että kun on pakkasta ja pimeätä, juoksisin turhan hiljaa. Niinpä päätin tehdä sen silti matolla. Mukava peruslenkki, tuntui helpommalta. Ei tuntunut samalla tavalla jaloissa kuin aamulla, vaikka rullatessa ennen lenkkiä olikin tiettyjä kipupisteitä. Hoka Rincon
pe: 19 km matolla at 4.18 min/km sis. 8x 1000m / 400m palautuksilla. Vauhdit 2×3.38, 2×3.34, 2×3.30, 1×3.28, 1×3.24. Palautuksissa vauhti 5.00 min/km, max syke treenissä 174. Mietin perjantaina, että pitäisikö sittenkin juosta aamullakin, jotta saisin 160 kilsaa, mutta sitten tajusin, ettei pidä ahnehtia, vaan yrittää hakea hyvää balanssia. Niinpä vain illalla lenkille ja tonnin vedot. Ne kulkivat ihan mukavasti, vaikka juoksu ennen vetoja oli väsynyttä. Nike Pegasus Turbo 2
la: 14,1 km matolla at 5.01 min/km. Ensin 60 min pilates, jonka jälkeen matolle. Jossain vaiheessa ajattelin, että suunniteltu 14 km tulee ylittymään hurjasti, kun hiihto jatkui telkkarissa ja halusin seurata sitä, mutta sitten Pärmäkoski tulikin maaliin ja peli kärjessä oli selvä. Niinpä lopetin lenkkini ja lähdin pois. Olin tyytyväinen, en olisi enempää tahtonutkaan juosta. Hoka Rincon
su: 31,59 km at 5.16 min/km. Kuten aiemmin mainittu, niin keli oli haastava, mutta muuten ihan mukava pitkis. Tiedostan vuodenaikojen asettamat haasteet, enkä pyri väkisin tekemään jotain tietyn vauhtisia ulkopitkiksiä. Ne vauhtipitkikset voi juosta matolla. Hoka Speedgoat 4
Yhteensä: 150,19 km juoksua, ave 4.53 min/km, 30 min core, 60 min pilates.

Sunnuntaina selkeä talvikeli, joten sen vuoksi nappulapohjaiset kengät, jotka hyvän vaimennuksensa ansiosta olivat nappivalinta. Muuten aika tuttua touhua. Aamuisin vanhoja lenkkareita. Skechersit nyt syrjään, seuraavaksi parin kympin jälkeen Cliftonit lähtevät pois. Tuon jälkeen Vomeron eka pari tulee tuohon tehtävään ja otan uuden parin pitkiksille jne. Matolla Rinconeilla on kiva yhä talsia, vaikka niissä onkin jo kohta 700 kilsaa.