Viikkoyhteenveto: Nyt oli kiva viikko

Tässä viikossa oli todella paljon hyvää. N. 148 kilsaa kertyi kahdeksalla lenkillä eli tein vain yhden tuplapäivän. Alun perin suunnitelmani oli tehdä 160 km viikko, mutta oikeasti se taitaa olla niin, että sopiva määrä koville viikoille on n. 150 km. Tämä siitä syystä, että sekä torstai- että perjantaiaamuna väsytti. Toki jos olisin torstaina saanut unta ennen puolta yötä, olisin saattanut voida nousta puoli seitsemältä lenkille, mutta kun en saanut, niin oli parempi nukkua vähän enemmän. Maratonharjoittelu on tasapainottelua ja kuten olen kertonut, niin en hirttäydy mihinkään kilsamääriin, vaan jos tuntuu siltä, että juoksen enemmän, teen niin, mutta käytännössä joka viikko jään hieman siitä suunnitelmasta, mitä olen Exceliin tehnyt. Treenin osalta tämä viikko oli henkisesti hyvä. Ei tuntunut liian rankalta, eikä oikein mitään ongelmiakaan esiintynyt. Joka lenkki ei mennyt ihan niin kuin piti, mutta suunta on oikea.

Stravaan pari ehkä hyvää muutosta

Strava lähetti perjantaina sähköpostia ja kun perehdyin asioihin, kävi ilmi, että on tullut pari muutosta. Yksi on se, että feediin saa valittua seurattavien suoritukset kronologisessa järjestyksessä eli kun sen valinnan tekee, niin ohjelma ei itse sävellä sen mukaan, mitä kuvittelee sinun haluavan katsoa. Toinen muutos on se, että seurattavia urheilijoita voi laittaa suosikeiksi vähän samalla tavalla kuin segmenttejä voi laittaa eli merkata ne tähdellä. Silloin niiden suoritukset näkyvät ensin. Se on hyödyllinen ominaisuus, jos seuraa paljon eri tyyppejä ja haluaa nähdä vaikkapa kaikki omien kavereiden suoritukset helposti. Ainakin jälkimmäinen näistä uudistuksista toimii vain kännykkäsovelluksessa, eikä nettiselainversiossa. Lisäksi se vaatii sovelluksen päivittämisen. Itselläni tilanne meni niin, että kun päivitin sovelluksen, niin se ei heti silti toiminut. Tuo ensimmäinen uudistus toimi, mutta suosikeiksi lisääminen ei. Siihen meni joku vuorokausi kunnes alkoi toimia. Lisäsin tuttuja suosikeiksi lauantai-iltana, joten en osaa vielä sanoa, miten se käytännössä pelittää, mutta suhtaudun muutoksiin positiivisesti.

Tuleeko nyt kevät?

Kevään ekat melojat bongattu

Olipas vaihteleva viikko kelien puolesta. Viikko sitten sunnuntaina oli se pitkis, jolloin tuntui kuin suossa olisi juossut, kun lenkin aikana tuli vettä, räntää ja lunta alustan ollessa todella haastava. Silloin vauhti oli hiljainen, mutta olin ihan puhki lenkin jälkeen koko illan. Toki en juonut urheilujuomaa ennen lenkkiä ja lenkin aikana en juonut mitään. Nyt sunnuntaina join ennen lenkkiä Lidlin urheilujuomaa lasillisen ja kaksikymppiä kun oli tulossa täyteen, kävin kaupasta ostamassa puolen litran vesipullon. Join sen ja vedin yhden geelin. Juoksin vajaat 36 kilsaa niin, että vauhti oli n. puoli minuuttia per kilsa nopeampaa kuin edellisellä pitkiksellä. Ajallisesti suht samankestoinen reissu, mutta nyt selvästi pidempi matkaltaan. Lenkki ei kulkenut välttämättä erityisen hyvin, sillä jos en puskenut, niin vauhti tippui heti, mutta se lienee normaalia, kun ollaan rankassa vaiheessa harjoittelua. Kimppalenkki ja vetoapu olisivat nyt auttaneet. Fiilis oli kuitenkin koko ajan korkealla, kun tuntui oikeasti siltä, että kevät on tulossa.

Itseasiassa jo lauantain lenkki Vanhankaupunginlahden ja Viikin maisemissa oli kevätfiilistelyä. Silloin oli luvattu auringonpaistetta, mutta se jäi kuitenkin sumun taakse piiloon. Ei ollut kuitenkaan tuulta ja lämpötila oli vähän plussan puolella, joten tunne oli sellainen mukavan keväinen. Joku voi ehkä miettiä sitä, miksi sinne ylipäätänsä päädyin, mutta se johtui siitä, että sain torstaina tekstarin, että lauantain pilatestunti on peruttu tai oikeastaan vaihdettu joogaan. Niinpä halusin selvittää onko pilatestä jossain muualla ja kävi ilmi, että lauantaina olisi kyllä tuntia myöhemmin Kumpulassa tunti, mutta se oli täyteen varattu. Merkkasin itseni jonoon ja perjantai-iltana tuli sitten viesti, että paikkoja on vapautunut ja minulla on varaus sille tunnille, joten päätin mennä sinne. Tuo mahdollisti itseasiassa erittäin hyvät ja pitkät yöunet. Kävin pilateksessa ja mukanani oli ulkojuoksukamat, joten tunnin jälkeen vaihtamaan vähän vaatteita ja lenkille maisemiin, missä olen vähän harvemmin tai no juuri edellisenä sunnuntaina juoksin pitkiksen lopun siitä Vanhankaupungin ohitse, mutta lähtökohtaisesti harvemmin sielläpäin käyn lenkillä. Samalla tuo lenkki oli Hoka Cliftoneiden vika lenkki. Niihin kertyi 1002,5 km ja täytyy sanoa, että olivat mukavat kengät. Niitä voisi olla oikeasti toinenkin pari! Muuten viikon aikana koettiin kaikenlaista ilmaa lumisateesta ja pakkasista plussaan ja auringonpaisteeseen.

En luopunutkaan coresta

Huippumukavat Cliftonit eläkkeelle

Löysin sellaisen coretunnin maanantaille, joka ei ole jaloille niin rankka. Olen käynyt kerran aikaisemmin tuon ohjaajan tunnilla ja päätin käydä nyt taas kokeilemassa ja se oli hyvä ratkaisu. Ne toiset tunnit ovat ehkä kokonaisvaltaisempia, mutta tuntuvat pirusti mm. takareisissä. On parempi tehdä oikeasti vatsaa, kylkiä ja selkää kuin jalkoja silloin, jos juoksee samanaikaisesti 150 km viikon. Niinpä kokeilen nyt tuota maanantain tuntia säilyttäen itselläni sen option, että jos tuntuu siltä, että se haittaa juoksua, jätän sen pois, mutta yritän käydä coressa maanantaina ja pilateksessa lauantaina.

Yhteenveto:
Ma: 11,5 km matolla at 5.01 min/km
. Alle 30 min coretunti, jonka päälle noin tunti matolla. Sunnuntain pitkis oli jumittanut etureidet ilmeisesti sen lumen vuoksi, mutta ei se oikein haitannut juoksua. Hoka Rincon
Ti: aamu: 10,15 km at 5.26 min/km. Heräsin aikaisin ja painuin lenkille. Etureidet aika jumissa, joten hiljainen tahti. Kivasti taas aurinko esiin kesken lenkin. Mukavaa, kun ei tuullut. Hoka Clifton 6
Ilta: 18 km matolla at 4.13 min/km sis. 20x400m vedot 200m palautuksilla. Pelkäsin tätä harjoitusta, kun reidet olivat vähän jumissa, mutta se sujuikin kumman hyvin. 10 ekaa 3.25 min/km ja toiset 10 3.20 min/km. Palautuspätkät 4.48 min/km. Nike Pegasus Turbo 2
Ke: 24 km matolla at 4.42 min/km. Helpon tuntuinen puolipitkä, jossa kiristin tahtia 4-5 km välein lähtien jostain vaille 12 nopeudesta ja päätyen 13,5 km/h lukemaan kunnes pari vikaa kilsaa kevyttä. Kuuma tuli ja sain kunnon nirhautumia sinne sun tänne sillä seurauksella, että veri valui shortseille ja mies näyttää ruoskitulta. New Balance Beacon
To: 17,28 km at 5.12 min/km. Hidas fiilistelylenkki Westendin ympäri ennen saunaa. Juoksin eri suuntaan kuin normaalisti ja mietiskelin treenaamista ja kisaamista. Fiilis oli korkealla ja annoin mennä rennosti. Brooks Launch 6
Pe: 17 km matolla at 4.18 min/km sis. kympin 37.58. Juoksin kevyttä 5 km alle, jonka jälkeen kymppi vauhdikkaampaa. Aloitin 3.50 min/km vauhdista ja laitoin parin kilsan välein vauhtia lopettaen 3.45 min/km lukemaan. Lopuksi pari kilsaa kevyttä. 9,3 km kilsaa reipasta meni hyvin, sitten tuntui vauhtikestävyys jaloista loppuvan. Nike Pegasus Turbo 2
La: 14,12 km at 5.18 min/km. 60 min pilates alle ja sitten lenkille. Palautteleva vauhti, koska pe-iltana tehotreeni ja alla tuo ryhmäliikuntakin. Mukavasti valtaosa lenkistä nyt pehmeällä alustalla. Hoka Clifton 6
Su: 35,91 km at 4.47 min/km. Tarkoitus oli, että tämä pitkis ei olisi kovavauhtinen, muttei toisaalta ihan hidaskaan. Ekat 15 km meni aika hyvin, mutta tietyllä tavalla en saanut reippaampia kilsoja ilmaiseksi. Aloin sitten lenkin edetessä ajatella muita asioita ja focus vähän katosi, vauhti putosi, mutta olen silti tyytyväinen siihen, miten se meni ja erityisesti siihen, mikä olo on lenkin jälkeen ollut. Selvästi parempi kuin viikko aiemmin. Nike Vomero 14
Yhteensä: 147,96 km juoksua, 30 min core ja 60 min pilates.

Skechersit jäivät pois edellisellä viikolla ja nyt Cliftonit siirtyivät syrjään. Niinpä tarvitsen uudet kengät kevyille palauttaville lenkeille. Tämä pari Vomeroita siirtyy nyt siihen hommaan, kun niissä on vajaa 500 km mittarissa. Otan sitten pitkiskäyttöön joko sen toisen Vomero-parin tai jotkut toiset kengät. Se riippuu vähän siitä oisko joku muu pari nopeampi. Normipitkiksiä noilla on kiva juosta, mutta kovemmissa vauhdeissa on kyllä vaikeampi edetä kuin mitä Cliftoneilla tai Skecherseillä oli. Aika näyttää, voi olla, että ensi sunnuntain vauhtipitkis tulee tehtyä vielä matolla ja sen jälkeen tavoite juosta kaikki pitkikset ulkona ennen maratonia.