Brooks Launch 6, 250 km – loistava kuntoratakenkä

On yleislenkkareita, jotka sopivat mihin tahansa ja sitten on sellaisia kenkiä, mihin pitää etsiä joku tietty käyttötarkoitus. Molemmat näistä voivat olla erinomaisia juoksukenkiä. Brooks Launch 3, jolla juoksin 2017-2018, oli ehdottomasti yleislenkkari ja tämä 2019 mallia oleva Launch 6 on mennyt vähän spesifimpään suuntaan. Se on selvästi kevyempi, päällinen on aivan erilainen ja jopa koko on eri kuin ennen. Oletin, että tämä olisi hyvä juoksumatolle, mutta se päällinen aiheutti vähän ongelmia. Kun jalat turposivat kuumassa, ne alkoivat ottaa päällisen sisällä olevaan vahvikkeeseen. Se oli epämiellyttävää. Tossu sopi toki lyhyille lenkeille matolla, mutta tuntui, että tavallaan tuhlasin aikaani, koska niihin voisi käyttää mitä vain kenkää. Olin turhautunut reilun sadan kilsan jälkeen. Sitten kun siirsin nämä ulkokäyttöön, minulle avautui uusi maailma.

Sukan pitää olla todella ohut

Yksi havainto, minkä olen tehnyt on se, että niiden sukkien täytyy olla todella oikeastaan niin ohuita kuin mahdollista. Kenkä on yllättävän lämmin päältä (varsinkin jos vertaa Launch 3:een), joten vaikka lämpötila olisi lähellä nollaa, niin ohuella sukalla ei tule kylmä. Niinpä olen nyt käyttänyt noissa kengissä ohuita halpisjuoksusukkia. XXL:n Line One ja Stadiumin SOCin sukat toimivat molemmat. Ehkä mielisukkani tuohon käyttöön ovat sellaiset SOCin sukat, joista näkee oikeastaan käytännössä läpi, kun ovat niin ohuet. Kun sukka on ohut, niin ainakin näin viileillä keleillä jalka ei turpoa ulkolenkillä samalla tavalla kuin matolla, joten pystyn juoksemaan näillä kengillä pitkiksiäkin hyvin. Kengät ovat sisältä myös niin mukavat, ettei sukan tarvitsekaan olla paksumpi.

Puolipitkille asfaltilla hyvä

Assulenkeistä Launcheilla luonnistuvat minusta parhaiten sellaiset puolipitkät lenkit, jotka ovat esim. 15-20km. Niiden ei tarvitse olla kovavauhtisia lenkkejä, mutta toisaalta kuitenkin sellaisia, jolloin haluaa juosta kunnolla, sillä jos ihan palauttelevaa vauhtia etenisi, voisi olla painavat, enemmän vaimennetut kengät. Talvella kun on ollut pimeätä, sateista ja kaikkea, niin ei ole aina löytynyt sopivia olosuhteita Launcheille, mutta sitten kun on ollut kirkas taivas ja hyvä näkyvyys, niin pimeälläkin olen tehnyt mukavia lenkkejä näillä.

Parhaimmillaan kuntoradoilla

Vuosikymmenen alussa tuli juostua vähän enemmän kuntoradoilla, erityisesti Dragsvikin varuskunnan kupeessa ja mietin sitä, että pääsisinpä sellaisiin olosuhteisiin kokeilemaan näitä kenkiä ja kun lopulta löysin sopivan radan Kasavuorelta Kauniaisista, niin ennakkokäsitykseni osoittautui oikeaksi. Nämä ovat juuri omimmillaan sellaisella hiekkapintaisella kuntoradalla, jossa on vähän kumpua koko ajan ja välillä mäkiäkin. Ensinnäkin kaikissa Launceissa ollut uramainen kuvio päkiän alla pitää todella hyvin hiekalla. Lisäksi kenkä on sen luonteinen, että se toimii hyvin myös ylämäessä, muttei säikähdä mutkia tai alamäkiäkään. Päkiä on sillä tavalla mukavasti joustava, että juoksu toimii vaihtelevassa maastossa ja kun tossu on hieman tiukemman vaimennuksen vuoksi aika jämäkkä, niin sillä on helppo juosta. Tossu ei ole liian pehmeä, muttei toisaalta kovakaan tuollaiselle alustalle. Se on todella harmoninen kokonaisuus. Jos joku asuu kuntoradan läheisyydessä, niin silloin vilpittömästi Launchia voi suositella. Muussa tapauksessa yleensä löytyy joku muukin vaihtoehto.

Kevyen, hyvän juoksijan kenkä

Minusta tämä kenkä on kyllä hyvän juoksijan kenkä. Se on aika simppeli, ei ylivaimennettu, eikä omaa uusimpaa teknologiaa foamin tai muiden asioiden suhteen, mutta silloin jos juoksija on suhteellisen kevyt ja hän omaa hyvän kunnon sekä kohtalaisen juoksutekniikan, niin tämä voi olla hyvinkin monipuolinen kenkä siihen. Kun juoksin tosiaan pitkiksen sunnuntaina näillä, niin eivät jalkani varsinaisesti väsyneet, eikä matka alkanut painaa sillä tavalla, että olisin tarvinnut enemmän vaimennusta. Pikemminkin päinvastoin tuntui, että minulla on juuri oikeat kengät jaloissa.

273 kilsaa mittarissa ja jatkossa näen käyttäväni näitä kahdenlaisiin lenkkeihin. Ensinnäkin kaikki lenkit, missä on hiekka-alusta. Se voi olla Otaniemestä lyhyempää pyrähdystä Villa Elfvikille ja takaisin tai vaihtoehtoisesti joku Kasavuoren pitkiksen kaltainen lenkki. Toinen vaihtoehto on hieman reippaampi, ei kauhean pitkä lenkki kovalla alustalla eli sanotaanko max 20 km. Tietyllä tavalla kiinnostaisi testata myös rataominaisuuksia, joten voi olla, että juoksen joku päivä lenkin, jonka yhteydessä käyn tekemässä 100m strideja Larun kentällä.