Viikkoyhteenveto: selkävaivat omaa syytä

Tämä viikko oli määrältään aika hyvä, mutta tehoiltaan huono ja kaikkinensa ilmenneiden selkävaivojen vuoksi elämänlaadun kannalta aika karmea. Kaksi päivää olin niin pois pelistä, etten pystynyt tekemään mitään hommia. Syyksi en ole keksinyt mitään muuta kuin koronaviruksen vuoksi muuttuneet rutiinit. Kun sitä jää kotiin, pitäisi pitää huolta lihaskunnosta, mutta minun tapauksessani nilkan vääntyminen aiheutti mutkia matkaan. Niinpä yritin vain pitää jalkaa koholla ja olla muuten missä asennossa tahansa. Tein hommia mm. sängystä käsin. Se heikko ergonomia kostautui. Niinpä yhtenä yönä kun tällä viikolla käännyin sängyssä, tunsin, että lapaluun tienoilla rusahti joku. Sain sen seurauksena aivan hirvittävän kivun lapaluun ja selkärangan väliin ja lopulta se meni myös toiselle puolelle. Muutama päivä on ollut melkoisen tuskaa.

Useampi virhe putkeen

Poikkeustilanteessakin pitäisi huolehtia siitä, että rutiinit pysyvät yllä, mikä koskee rullailuja, venyttelyitä, keskivartalotreeniä, jotain muuta lihaskuntoa, kenties jopa pilatestä. Mitään näitä en tehnyt nilkkavamman takia. Suorastaan passivoiduin ja yritin vain saada jalan kuntoon. Se oli jälkikäteen ajateltuna hölmöä.

En myöskään tullut ajatelleeksi hyvää ergonomiaa muuallakaan. Olen tottunut istumaan hyvällä tuolilla niin, että kirjoituspöytä on oikealla korkeudella ja iso näyttö on oikealla korkeudella. Nyt kun minulla on läppäri, niin tuntuu, että vaihtoehdot ovat joko se, että näyttö on liian alhaalla ja niska väsyy tai pöytä on liian korkealla, jolloin hartiat ovat korvissa. Kaiken lisäksi tuoli, vaikka on tuollainen korkea konttorituoli, on minusta kelvoton. Istuinosa on jotenkin liian pehmustettu, eikä selkänojan yläosa tarjoa kunnollista tukea tai jos tarjoaa, niin istun väärässä asennossa. Siinä menee tunti tai kaksi, mutta jos ja kun istun tässä kokoonpanossa koko päivän, olen todellisissa vaikeuksissa. En olisi voinut asiaa edes kuvitella etukäteen.

Viikko oli todella hankala

Epic React 2 on todella mukava tossu assulla

Siinä oli vitsit vähissä, kun en päässyt sängystä ylös, enkä tuolistakaan kuin vaivoin. Kävely onnistui, mutta makaaminen ja istuminen olivat todella kivuliaita. Jos joku meni väärään asentoon tai kääntyi väärään suuntaan, kipu oli tolkuton. Kahtena päivänä en tosiaan pystynyt tekemään hommia. Sen sijaan aloin kovalla lattialla rullata selkää makaamalla jumppa-alustan päällä ja rullaamalla selkää foam rollerin ja hierontapallon päällä. Se tuntui vähän auttavan. Myöskin kävely ja kevyt lenkkikin auttoivat pikkaisen. Jokainen päivä teki tilanteen paremmaksi ja viikonloppuna kipujen suhteen ollaan oltu paljon paremmassa tilanteessa. Selkä ei ole varsinaisesti erityisen kipeä enää, mutta koko yläselän alue on aivan jäykkä ja tuntuu olevan jumissa. Olen kironnut mielessäni sitä, ettei nyt pääse uimahalliin porealtaaseen, eikä saunaan, sillä tiedän, että ne auttaisivat. No se on tehty, mitä on pystytty eli olen yrittänyt liikuttaa kroppaani ja liikkua mm. juoksun merkeissä, hieroa ja rullata selkääni jne. Varsinaisia lihaskunto tms. liikkeitä en ole vielä tehnyt, mutta ensi viikolla alan tehdä, jos tuo selkä nyt oikeasti on sellaisessa kunnossa, että voi tehdä.

Juoksun pilasi ensin tuuli, sitten tuo selkä

Tiistaina oli tarkoitus juosta eka kovempi treeni kahteen viikkoon, mutta 17 m/s puhaltanut sivuvastainen tuuli pilasi yrityksen. Jouduin sen verran kuitenkin puskemaan, että sukkakin hajosi ja sain rakon. Sitten kun kengännauhat aukesivat, niin päätin luovuttaa ja säästää yrityksen toiseen päivään. Seuraavana päivänä oli jopa vieläkin kovempi tuuli, joten en silloinkaan repinyt ja tuon jälkeisenä yönä satutin selkäni. Sain kuitenkin kivasti kilometrejä. Olin aivan varma, etten voisi juosta silloin torstaina, mutta jotenkin kevyt lenkki kuitenkin onnistui, kun olin melkein liikuttamatta käsiäni. Olin päättänyt, että kävelen, jos en voi juosta. Olin myöskin ajatellut, että pyöräilisin, mutta oli niin kylmä tuuli, etten sitä tehnyt. Lauantain lenkillä tajusin, että nyt olisi loistava fillarointisää, mutta turha sitä enää siinä vaiheessa oli miettiä. Sunnuntaiksi puolestaan kylmeni, joten jää toiseen kertaan.

Pitkis pelasti paljon

Alamäki, tossu vielä ilmassa, joten en nyt ihan kantapää edellä tule alas

Sunnuntain pitkis paikkasi paljon koko viikon yleisilmettä. On paljon kivempaa lähteä lenkille, kun tietää minne on menossa ja siinä on joku mielenkiintoinen sivujuonne. Tässä tapauksessa se oli Malmin lentoaseman ympäri kiertävä kuntorata. Olin kuullut tuosta reitistä jo yli 10 vuotta sitten. Viime aikoina kun olen perehtynyt tarkemmin kuntoratoihin, heräsi into lähteä katsomaan, mistä tuolla on kysymys. Katsoin Kuntoplussan sivuilta, että sinne olisi 14 km, rundi olisi 5,7 km ja takaisin 14 km, joten pitkis olisi sopivan pituinen. Lähdin innostuneena juoksemaan, mutta pari ekaa kilsaa olivat todella vaikeita. En ole rullaillut jalkoja pariin viikkoon (tavallisesti rullailen 5 krt viikossa), joten nyt tuntuu lenkin alussa usein säärissä ja pohkeissa. Siitä ne sitten vetriintyivät ja lenkki oli hyvinkin vaivatonta. Juoksin menomatkalla vähän harhaan ja tuli selvästi pidempi matka kuin mitä olin suunnitellut. Aloin henkisesti valmistautua siihen, että lenkin pituus tulisi olemaan 40 km. Tosin pelkäsin sitä, että kellosta loppuu akku kesken. Tosin olin pitänyt sitä latauspiuhassa koko yön ja siihen asti, kunnes lähdin ulos. Ajattelin, että jos en ihan hitaasti juokse, niin virta ei ehkä lopu kesken, mutta inhottava tunne silti vähän oli.

Lopulta löysin lentokentälle ja lähdin kiertämään kuntorataa. Vauhti pysyi siellä 4.30 min/km haminoilla. Aika paljon kuntoilijoita oli liikenteessä, mutta ei mitään sellaista tilannetta, jossa joku olisi ollut liian lähellä. Kun joku tuli vastaan niin juuri sillä hetkellä pidätin hengitystäni. Muuten juoksu sujui ihan leppoisasti. Kun kierros oli kierretty, katsoin miten pääsen sieltä pois. Takaisin tullessa olikin selvästi järkevämpi reitti. Vajaan 29 km kohdalla kävin Viikinmäen Alepassa, ostin vesipullon ja vedin yhden geelin. Ei ollut kuitenkaan kovinkaan paljon jano, joten join vain pari desiä ja laitoin pullon taskuun, kun huomasin, että se mahtuu sinne. Toin sen sitten himaan, kun tosiaan enempää ei tarvinnut juoda. Kaikkinensa tuo pitkis oli 37,43 km 4.49 min/km keskarilla mukana jonkun verran reippaampia kilsoja 4.20 tienoille. Kumma kun alussa oli niin jäykät jalat ja pieniä kipuja, niin kun pääsin vauhtiin, niin juoksu oli helppoa ja Epic Reactit pelasivat kuin unelma.

Viikkoyhteenveto:
Ma: 11,59 km at 5.19 min/km.
Väsytti päivän hommien jälkeen ja luulin, ettei lenkistä tule mitään. Piristyin kuitenkin ja lopulta tuntui, että olisin voinut juosta toisenkin tunnin. Nike Vomero 14
Ti: 18,54 km sis. ensin 5.32 km verraa at 4.49 min/km ja sitten 13,22 km at 4.19 min/km. Tavoite oli juosta 8-10 km alle 4 min/km vauhtia, mutta vaikka eka kilsa oli 3.50, niin sen jälkeen lässähti. Yksinkertaisesti liian kova tuuli. Brooks Launch 6
Ke: aamu: 7,92 km at 5.19 min/km. Hieno aurinkoinen sää, joten tein aamulenkin. Nilkka kipeytyi ti-illasta, se negaa, mutta sää bueno, vaikka tuulikin. Otin ulkokäyttöön Epic Reactit. Nike Epic React 2
Ilta: 9,98 km at 5.20 min/km. Tosiaan kaamea tuuli jatkuu, enkä tiennyt mihin juoksisin. Kävin ensin XXL:ssä ja juoksin sitten Kaivarissa muutamia rundeja hiekkapintaista reittiä, jota juoksin aikanaan sydänlihastulehduksen jälkeen ekat lenkit. Ehkä liian kovat kengät ottaen huomioon ti-illan lenkin. Brooks Launch 6
To: 10,26 km at 5.17 min/km. Selkäkivun takia en pystynyt tekemään tietokoneella töitä, joten suunnittelin sitten kännykällä juoksureittejä. Tein Jätkäsaareen 2,34 km reitin tai tein itseasiassa raffin piirustuksen ja kävin illalla sitten kiertämässä sen reitin neljästi, jotta saisin poimittua sieltä kierroksen, jossa GPS-jälki olisi riittävän puhdas. Nike Vomero 14
Pe: 17,33 km at 4.44 min/km. Selkä vähän parempi kuin torstaina, pystyin juoksemaan paremmin. Kävin ensin tekemässä sille Jätkäsaarin rundille paremman ajan (4.22 min/km keskarilla) ja tuon jälkeen siirryin keskustaan juoksemaan sinne sun tänne. Kävin mm. Uunisaaressa, jossa juostessani alkoi tulla pimeätä. Ei tuullut oikeastaan enää ja ilma oli muutenkin kiva, hyvä ilta. Nike Epic React 2
La: 15,54 km at 5.09 min/km. Selän takia uni on katkonaista ja herään turhan aikaisin. No ei se mitään, sää oli mainio. Juoksin oikeastaan koko keskustan ympäri. Jonkin verran kahviloita oli vielä auki ja ihmisiä runsaasti liikkeellä. Aurinko paistoi, 9C, tuuli vähäistä. Nike Epic React 2
Su: 37,43 km pitkis at 4.49 min/km. Kellot käännetty ja olen nukkunut pitkät yöunet. Pitkis pääasiassa asfaltilla pois lukien Malmin lentoaseman kuntorata, joka maapohjaisella alustalla 4.33 min/km keskarilla. Kaikkinensa juoksu oli helpon tuntuista, enkä väsynyt edes lopussa. En tiedä kuinka paljon se johtui kengistä ja kuinka paljon siitä, ettei ole mitään kovia treenejä alla. Nike Epic React 2
Yhteensä: 128,59 km juoksua at 4.57 min/km, eikä oikeastaan mitään muuta

Vähän siis hankaluuksia terveyden kanssa tällä viikolla, mutta sunnuntain pitkikseen olen tyytyväinen. Samaten olen erittäin tyytyväinen Nike Epic Reacteihin. Siirsin ne n. 150 km juostuina mattokäytöstä ulos ja taoin mittariin neljällä lenkillä lähes 80 kilsaa lisää juosten niillä viikonvaihteessa kolme lenkkiä peräkkäin ja tuon pitkiksenkin. Niillä on todella hauska juosta ja muutenkin piristää, kun on jotain erilaista kehissä. Siistiä oli myös se, että aurinko paistoi oikeastaan melkein koko viikon.