Baltsu’s Running Club

baltsus2

Baltsu’s Running Club on tarkoitettu juoksijoille, jotka haluavat harjoitella tavoitteellisesti.
Jos sinun juoksemisen tavoite on kehittyä, juosta ennätyksesi, katsoa mihin potentiaalisi riittää, kaipaat todennäköisesti samanhenkistä seuraa.

Suomalainen yhteiskunta ei kannusta kokeilemaan rajojaan ja panostamaan johonkin, sillä silloin saattaa olla ja onkin keskivertoa parempi. Me olemme keskivertoyhteiskunta, joka alisuorittaa. Meidät opetetaan olemaan samaa harmaata massaa. Mennään sieltä, missä aita on matalin.

Mikä saa sitten sellaisen henkilön yrittämään juosta enemmän kuin vain osallistumisen ilosta – varsinkin jos ei ole mitään kilpajuoksutaustaa nuoruudessaan? Omalla kohdallani se oli sydänlihastulehdus. Sen jälkeen asiat eivät enää tuntuneet miltään ja kun oli makoillut pari vuotta, niin vaati selkeän aikatavoitteen, jotta pystyi enää ylipäätään motivoitumaan siihen rankkaan urakkaan, mikä kuntoon pääseminen vaati. Sen jälkeen huomasin, että juoksussa kehitystä tulee nopeasti, jos pysyy terveenä. Ns. conventional wisdom sen suhteen, mikä on hyväkunto, on täysin alakanttiin arvioitu.

Olen huomannut, että sekä maallikot että hölkkääjät pyrkivät vain masentamaan heitä, jotka pyrkivät kehittymään juoksemisessa. Riitatilanteita ja pilkkaamista tulee helposti, kun ajatusmaailmat eivät kohtaa. Niinpä on hyvä sellainen samanhenkinen seura. Tämä on yksi syy epävirallisen Baltsu’s RC:n taustalla. Toinen syy on sitten se, että kovia harjoituksia on paljon helpompi tehdä, jos on juoksuseuraa.

Olen asettanut pääsyvaatimukseksi Baltsu’s Running Clubiin tietyt aikarajat. Siis joko puolikkaan tai maratonin aikarajan alittamisen. Tuollaisen rajan alittaminen osoittaa, että henkilö on tosissaan liikkellä ja tietää jo kuinka juostaan. Toki yhteisharjoituksiin voi osallistua, vaikka ei olisikaan vielä tällaisessa kunnossa, sillä Baltsu’s on myös tavoite ja esikuva heille, jotka ovat vasta taipaleensa alussa. Kenties he pystyvät juoksemaan lyhyempää matkaa jo vauhdikkaasti. Harjoittelemalla kovempien urheilijoiden seurassa kehittää ja motivoi.

Entry rajat ovat:
miehet: maraton: alle 3h, puolimaraton: alle 1.25, naiset: maraton: alle 3.10, puolimaraton: alle 1.30

Kerron jatkossa blogissani lisää harjoituksista.