Juoksumatkailu: osa 11: Malmin lentokentän kuntorata

Malmin lentoaseman ympärillä kulkevasta juoksureitistä kuului juttua Juoksufoorumilla varmaan ainakin 10 vuotta sitten. Sen jälkeen olen monesti miettinyt, millainenkohan se on ja on tehnyt mieli käydä siellä katsomassa. Sijainti on kuitenkin itselleni aika huono, joten en ole sinne mennyt ennen viime sunnuntaita. Yksi tuttu on viime aikoina juossut siellä lähes harva se päivä ja lisäksi kun perehdyin netissä Pääkaupunkiseudun kuntoratoihin, niin tuo tuntui olevan ainoita sellaisia selvästi pidempiä rundeja, joten se sai lopulta sinne lähtemään. Ajattelin, että siitä saa hyvän pitkiksen, kun juoksee Malmille, kiertää lentokentän kertaalleen ja juoksee takaisin. Lenkistä tuli lopulta aika pitkä 37,43 km, mutta olisi se voinut olla hieman lyhyempi, jos en olisi mennessä juossut vahingossa liian pitkää matkaa.

Missä sijaitsee ja miten sinne pääsee?

P=Prisma, H=hautausmaa, O=paikka, josta lähdin kiertämään kierroksen myötäpäivään

Nimeltään se on Malmin lentoasema tai itseasiassa portilla luki Helsinki City Airport tai jotain vastaavaa, mutta kumpikin ovat vähän harhaanjohtavia. Oikeasti se on vähän siellä Tattarisuon romuliikkeiden tienoilla eli ei kannata katsoa kartalta, missä Malmin kauppakeskukset ja muut sijaitsevat. Muualta päin Helsinkiä, jos tulee, helpointa on ajatella sen sijaitsevan Malmin hautausmaan lähellä. Sinne menee itseasiassa aika kätevä juoksureitti, mutta sillä reitillä pysyminen on haasteellista. Itse menin Viikissä liian pitkälle, minkä seurauksena jouduin ensin jonnekin Latokartanoon ja sen jälkeen Kehä I:n toiselle puolelle, josta jouduin palaamaan takaisinpäin.

Ehkä kätevimmin tuonne juoksee Helsingin keskustasta tai Töölöstäpäin niin, että juoksee Sturenkatua tai Hämeentietä kunnes tulee Arabiaan. Siellä Hämeentietä jatketaan päähän saakka, josta käännytään Viikintielle oikealle. Tuon kanssa pitää olla sitten tarkkana, juoksin liian pitkälle Viikintien suoralla saakka sinne pellolle, mitä ei kannata tehdä, vaan pellon alussa vasemmalla näkyvän Prisman kohdalta pitäisi kääntyä vasemmalle mäkeä ylös. Siellä ylhäällä tulee oikealle Latokartanonkaari ja jotain yliopiston rakennuksia. About Suomen ympäristökeskus SYKE:n kohdalla menee vasemmalle Lahdentien ali kevyenliikenteen väylä, jonne kannattaa mennä. Ison tien toisella puolella näkyy hautausmaa. Siitä käännytään siis oikealle ja juostaan hautuumaan vierustaa niin kauan kun tullaan Kehä ykkösen kulmaan, josta käännytään oikealle ja juostaan kehän vierustaa kunnes tulee risteys. Se tie on Malmin kalmistotie. Siitä vasemmalle Kehä ykkösen ali ja toisella puolella tulee jälleen risteys. Siitä käännytään oikealle Tattariharjuntielle. Siellä edempänä kun näkyy SEO vasemmalla, niin lentoasema on siinä kohdalla, mutta hieman aiempaa jo menee sellainen hiekkatie, joten jos menee siitä etuviistoon vasemmalle, säästää ehkä muutaman metrin matkassa. Ylläolevassa kartassa tämä reitti näkyy ja itse kuljin sitä siis paluumatkan, menomatka oli hieman epäonnistunut.

Maapintainen 5,7 km reitti

Alusta tuolla kuntoradalla on maapohjainen eli se ei ole tavallaan mitenkään viimeisen päälle siisti hiekalla päällystetty reitti kuten vaikkapa jotkut Leppävaaran kuntoradat ovat, mutta ei se mitään. Se on erittäin kiva alusta siinä mielessä, että se on tavallaan pehmeä, mutta silti vauhdikas eli se ei ole liian pehmeä. Samaten se hienoinen kuraisuus ei kauheasti haitannut, koska reunassa oli joka kohdassa jonkinlainen kaistale, josta kuraisimmat kohdat oli mahdollista kiertää. Minun kenkäni pohjatkaan eivät tulleet lainkaan likaisiksi. Tosin täytyy kyllä todeta, että jos on oikein paljon satanut tai ollut lunta, mikä on sulanut tai on sohjoista, niin silloin tuo reitti voi olla todella sohjoinen eli kannattaa varautua kelin mukaan siihen, onko tuo rundi juostavassa kunnossa vai ei. Nyt se oli erinomainen.

Strava-segmenttejä tuon lentokentän ympäri menee useita, osa myötä- ja osa vastapäivään. Jokainen niistä lähtee tosin vähän eri paikasta. Kartalle piirtämäni ympyrän kohdalla on sellainen keltainen joku tienviitta pystyssä reitin oikealla puolella. Siitä lähdin juoksemaan kiertäen kentän vasemmalta puolelta eli myötäpäivään ja se Strava-segmentti lähtee siis siitä risteyksestä, mutta jos kartalta katselee, niin niitä on paljon muitakin.

Levähdyspaikkoja olisi ollut kaksi

Koska juoksin vain yhden kierroksen ja halusin saada Stravaan ajan, niin en pysähtynyt ottamaan valokuvia, vaan muutaman napsaisut tapahtuivat lennossa, mutta sen verran voisi sanoa, että mennessä lentokentän vasemmalla puolella on kuntotelineitä heti melko alkumatkasta eli siinä voi treenata ja toisella puolella ns. takalenkillä lentoaseman oikealla puolella on puolestaan pari pöytää, joissa istuskellessa voi katsoa lentoliikennettä mikäli haluaa pitää breikkiä.

Korkeuseroja on aika vähän

Reitti on aika nopea sen vuoksi, koska sillä on todella vähän korkeuseroja. Vähän se paikoitellen kumpuilee, mutta todella vähän. Juoksin rentoa vauhtia sen enempää yrittämättä tai puskematta ja keskariksi kierrokselle tuli 4.33 min/km. Porukkaa siellä oli suhteellisen paljon liikkeellä, koska oli aurinkoinen sunnuntaipäivä ja koronan takia ihmiset ulkoilevat nyt enemmän, mutten kokenut, että siellä olisi mitään ruuhkia syntynyt tai turvaetäisyydet olleet mahdottomia pitää. Välillä oli sellaisia suoria, ettei näkynyt yhtä ainoata toista ihmistä. Tuollaiselle 5,7 km pituiselle matkalle mahtuu aika paljon ihmisiä, joten sellainen turun tauti, jossa suljettaisiin koko kierros sen vuoksi, jos siellä saattaa yhteensä olla yli 10 ihmistä, on turha käydä läpi edes ajatuksen tasolla.

Voin suositella

Kaiken kaikkiaan mukava reitti, jota voi suositella, jos asustelee jossain siellä lähistöltä. Täältä saakka tuskin tuonne kovinkaan usein menen, mutta jos matkaa on vähän niin miksei. Oletetaan vaikkapa juoksijan asuvan max 3 km päässä kuntoradasta. Hän voi juosta alku- ja loppuverran kodin ja radan välillä ja tehdä sitten siellä kierroksella sen varsinaisen harjoituksen, mikä voi olla tilanteesta riippuen vaikkapa yksi viiva viisi kierrosta. Hiton hyvä reitti, jota kannattaa hyödyntää, niin ei tarvitse aina juosta asfaltilla.